Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
7 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Afstuderen bij je eigen bedrijf: ‘Zonder deze mogelijkheid was ik nóóit afgestudeerd’

Gepubliceerd: 22 April 2021 • Leestijd: 5 minuten en 37 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten van de Hogeschool Rotterdam kunnen naast het ‘reguliere’ traject nu ook afstuderen bij hun eigen onderneming of start-up. Hoe gaat dat in de praktijk? Profielen sprak met student-ondernemers die nu hun bedrijf met de laatste fase van hun opleiding combineren.

Stefan Bakker, beeldbellend in zijn sportclub
Stefan Bakker in zijn sportclub

Stefan Bakker (28) raakte aan het begin van zijn studie bedrijfseconomie geïnteresseerd in crossfit, toen vrij nog onbekend in Nederland. ‘Mijn broer en ik wilden dit in Nederland introduceren. Het schrijven van een bedrijfsplan had ik al geleerd tijdens mijn studie, dus we gingen aan de slag’, vertelt hij.

Er kwam een lening, het bedrijf ging van start en al snel was het een succes. ‘Vaak werkte ik tot elf uur ’s avonds, omdat je nog “even” moest schoonmaken voor nieuwe leden, er was altijd wel wat’, legt hij uit. Zijn studie verdween snel naar de achtergrond. ‘Ik heb meermaals aan de opleiding gevraagd of het mogelijk was om bij mijn eigen bedrijf stage te lopen, maar dat kon niet.’ Zijn studie lag ruim een jaar stil.

Scriptie-onderzoek naar verhuizing

‘Uiteindelijk liep ik stage bij een bedrijf, maar dat werkte niet. Zeker in combinatie met mijn eigen bedrijf. Ik draaide zóveel uren’, vertelt hij. ‘Gaat het wel goed met je?’ vroegen zijn ouders na een tijd aan hem, zegt hij. ‘Het werd mij te veel. Ze adviseerden om voor één ding te gaan. En uit de sportclub haal ik mijn inkomen’, verklaart hij.

Zijn studie kwam opnieuw op een lager pitje te staan. In de sportclub kreeg hij de gouden tip van een lid. ‘Zij werkt op de HR en vertelde dat er nu wél iets was voor student-ondernemers.’ De Start-Up Academy dus. Bakker sprak met de examinatoren van zijn opleiding. ‘Twee van hen zagen het niet zitten, maar één van hen, nu mijn begeleider, durfde het wel aan’, vertelt hij trots. Momenteel schrijft hij zijn scriptie. Wat onderzoek je dan? ‘We willen al langer naar een grotere locatie verhuizen, daar komt veel bij kijken. Voor mijn scriptie onderzoek ik nu hoe we dat het beste kunnen doen.’

‘Zonder de Start-Up Academy was ik nóóit afgestudeerd, dat weet ik zeker. Ik heb vier á vijf jaar maar een beetje rondgedwaald en niet gestudeerd’, vertelt hij. ‘De school zei simpelweg dat ik even wat minder tijd in mijn bedrijf moest stoppen, maar dat is héél simpel gedacht.’

Duolingo? Dat moet leuker kunnen!

Marleen aan de eettafel
Marleen van Lubeek

Marleen van Lubeek (26) studeert creative media & game technologies. ‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in talen. Eerder volgde ik al vakken Spaans en Chinees. Ik gebruikte ook apps zoals Duolingo, maar vond die apps saai. Die gaan vooral om woordjes stampen; dat moet leuker kunnen, dacht ik’ vertelt ze.

Nu werkt ze aan haar start-up: een app om met spelletjes, liedjes en verhaaltjes om een taal beter te leren. ‘Het begon als een project tijdens mijn studie. Na onderzoek bleek dat er veel vraag was naar zo’n app. Ik was direct enthousiast. Mijn coach deelde dat enthousiasme en vroeg: wat ga je hiermee doen? Daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan.’

Kijken of jouw product echt iets kan worden

Marleen schrijft haar afstudeerscriptie over de vraag hoe je mensen gemotiveerd kan houden voor het leren van een taal bij haar eigen start-up. ‘Daarnaast volg ik het validatieprogramma bij de Start-Up Academy. Onder begeleiding kijk je naar de vraag of jouw product écht iets kan worden.’ Er is veel contact tussen de verschillende deelnemende studenten. ‘Onderling vragen we als studenten of en wat we voor elkaars bedrijven kunnen betekenen’, vertelt Marleen. ‘Aan alle kanten word ik geholpen, er zijn zoveel mensen die ik wekelijks spreek’, zegt ze.

Ook zonder de Academy was ze wel afgestudeerd, zegt ze. ‘Het is een unieke kans om fulltime aan mijn eigen bedrijf te werken, dat kan niet naast werk of een stage.’ Ze wil na haar afstuderen dolgraag verder met haar start-up. ‘Slechts tien procent van de start-ups slaagt, het is een gok. In mijn achterhoofd houd ik er rekening mee dat ik een baan moet zoeken’, zegt ze. Marleen komt graag in contact met mensen die verder over haar start-up willen praten.

Ondernemerschap én studeren ondersteunen

Ans Boersma is programmamanager bij de Start-up Academy, die vorig jaar het levenslicht zag en onlangs na een lobby van de medezeggenschap meer financiële ruimte kreeg. ‘Er zijn twee soorten studenten die wij begeleiden: studenten die al ondernemen, en studenten die graag willen gaan ondernemen. Ze hebben allebei verschillende behoeften, daar proberen we in te voorzien.’

Van beide groepen hebben zich flink wat studenten gemeld inmiddels. ‘Vorig jaar begonnen we met één student, nu zijn het er 120, waarvan iets meer dan de helft al ondernemer is’, vertelt Boersma. ‘Veel ondernemers waren al succesvol, maar hun bedrijf was zó succesvol dat ze geen tijd meer hadden voor een voltijds studie. Dat kost geld, ze raken ervan op achterstand en worden langstudeerder. We willen graag de studenten die succesvol ondernemer zijn, maar wat minder succesvol student, graag helpen door ze de mogelijkheid te bieden om af te studeren bij hun eigen bedrijf.’

Dat biedt voordeel voor de student én de HR. Boersma volgt vooral de voortgang. ‘De studenten hebben een externe mentor en een docentbegeleider vanuit de opleiding. Wij kijken of alles volgens afspraak verloopt’, legt ze uit.

Tijd voor onderzoek

Daarnaast biedt de Academy voor ondernemers verschillende diensten, trainingen, masterclasses en webinars aan, bijvoorbeeld over de financiële administratie en de Kamer van Koophandel en Connect Events, waar netwerken centraal staat. Het is belangrijk om elkaar soms fysiek te ontmoeten, maar dat hoeft geen voorwaarde te zijn’ zegt Boersma. ‘Regelmatig horen wij van studentondernemers dat het digitale onderwijs juist een uitkomst is: het is veel efficiënter. Studenten kunnen hierdoor dingen doen die ze anders nooit doen in hun onderneming: onderzoek doen, nadenken over innovatie. Daar is vaak geen tijd voor’, besluit ze.

Een jaar geen enkel studiepunt gehaald

Max Meijer (29) is student mediatechnologie en je kunt hem met gemak een langstudeerder noemen: hij begon dit collegejaar aan zijn achtste jaar. Ongeveer halverwege zijn studie begon hij, samen met een partner, Studio Lotte. Een multidisciplinaire creatieve studio voor ‘eigenlijk alles wat digitaal is’. Algauw was het bedrijf een succes en groeide het als kool. ‘Eerst heb ik een periode niets gedaan, dat hoopte zich op. Ik heb zelfs een jaar ingeschreven gestaan en geen enkel studiepunt gehaald’ vertelt hij.

Zijn bedrijf bleek moeilijk te combineren met zijn studie. Hij schat dat hij in totaal negen periodes niet studeerde. ‘Toen corona losbarstte, viel een groot deel van ons werk weg. We werken veel voor festivals en musea’, legt hij uit. ‘Op dat moment besloot ik dat ik mijn studie wel wilde afmaken. Maar ik kon onmogelijk bij een regulier bedrijf stage lopen, ik heb teveel verantwoordelijkheden bij mijn eigen bedrijf.’

Moeite met het schoolse systeem

Uiteindelijk kwam hij via zijn netwerk, als eerste student, in september 2020 terecht bij de Start-up Academy. ‘Een aantal mensen raadde het mij juist af, omdat het heel zwaar zou zijn’, zegt hij, maar toch zette hij door. ‘Ik heb moeite met het schoolse systeem, het was hard werken, maar dankzij de begeleiding kon ik een goede balans vinden tussen werk en studie’ vertelt hij.

Voor zijn scriptie werd Max geïnspireerd door zijn omgeving, waarin veel vrouwen en jonge homo’s aangaven dat het vaak niet prettig is om online af te spreken, omdat er regelmatig incidenten gebeuren. Hij onderzocht hoe je online ontmoetingen veiliger kan maken. Daaruit volgde een prototype app, waarin beide partijen hun identiteit kunnen bevestigen en verifiëren. De app kan ook gebruikt worden voor transacties via bijvoorbeeld Marktplaats. ‘Inmiddels praat ik met verschillende partijen om de app naar een volgend niveau te brengen’, zegt Max.

De Start-up Academy maakt het hem een stuk makkelijker, door de begeleiding. Als ik niet had kunnen afstuderen bij mijn eigen bedrijf, weet ik niet of ik aan het afstuderen begonnen was en of ik het gehaald had’ zegt Max. ‘Een kennis van mij probeerde twee keer af te studeren bij zijn eigen bedrijf, zonder begeleiding, twee keer lukte dat niet.’ Na het afronden van een aantal vakken hoopt hij na jaren alsnog af te studeren.

Tekst: Rutger de Quay
Foto’s: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top