Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bormans: ‘Testen voor toegang nodig om in een nieuwe coronagolf open te kunnen blijven’ 

Gepubliceerd: 2 September 2021 • Leestijd: 3 minuten en 54 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Demissionair minister Van Engelshoven stelde deze week dat het onderwijs de deuren niet meer gaat sluiten, ook niet in een vierde golf van coronabesmettingen. Een boodschap waar collegevoorzitter Ron Bormans achter staat. Hij stuurt aan op een debat over testen voor toegang voor het onderwijs.

Wattenstaafje wordt in reageerbuisje gestoken voor coronatest

Vorig jaar interviewde Profielen de voorzitter van het college van bestuur ook aan het begin van het collegejaar en toen had hij een heel duidelijke boodschap: Hou je aan de maatregelen op onze locaties, dan voorkomen we dat we in een volgende coronagolf weer dicht moeten. Alle inspanningen van de hogeschoolgemeenschap ten spijt, Nederland kreeg afgelopen collegejaar twee coronagolven te verwerken en het fysieke onderwijs had daar stevig onder te lijden.

Wat is er nu anders?

Bormans: ‘Vorig jaar leunden we op de gedachte dat ons gedrag ons – in afwachting van het vaccin – van het virus af zouden helpen. Dus toen lag in het gedrag van de hogeschoolgemeenschap ook de mogelijkheid om onze panden open te kunnen houden. De overheid leek toen ook welwillend om maatwerk te verrichten: als er geen uitbraken op onze locaties zouden zijn, konden we open blijven. En ik vond het dus onze collectieve verantwoordelijkheid om ons aan de basisregels te houden en zo te zorgen dat we open konden blijven, vandaar die oproep. Maar het bleek buiten onze macht te liggen en we hebben afgelopen jaar stevig moeten op- en afschalen qua fysiek onderwijs. Dat wil ik niet meer voor onze studenten. Daarom zeg ik dit jaar, gesteund door de minister: we gaan niet meer dicht’.

Van Engelshoven: onderwijs gaat niet dicht in vierde golf

 

Hoe doen we dat?

‘Als je niet wil meebewegen met de golfbewegingen van de besmettingen, moet er een slot op de deur. De Nederlandse overheid stuurt op vaccineren als strategie uit deze pandemie. Als te weinig mensen dat doen of als er een nieuwe variant komt die zich aan de immuniteit van het virus onttrekt, moeten we kijken naar andere mogelijkheden om het onderwijs veilig open te houden. En dan is er maar een optie: testen voor toegang. De wettelijke basis is er al. Er is ruimte voor in de tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen die in mei werd goedgekeurd door de Eerste Kamer. Er moeten alleen nog een maatschappelijk debat en een kamerdebat komen over de condities waaronder dat gaat gebeuren en dat is tot op heden niet gebeurd.’

Het klinkt alsof het je niet snel genoeg gaat…

‘Je moet dat debat voeren als de noodzaak er nog niet is. Het debat over testen voor toegang hadden we wat mij betreft veel eerder moeten voeren. Als we er nu aan beginnen, zijn we er waarschijnlijk pas diep in het najaar uit en dan moeten we nog beginnen met het inregelen. Logistiek gaat dat een gigantische operatie worden. En nu zit ik als bestuurder in een lastig parket: het is in anderhalf jaar niet zo druk geweest in de panden als dat het nu is en we kunnen alleen maar hopen dat het aantal besmettingen niet oploopt. En ondanks alle maatregelen is die kans er natuurlijk wel. En als dat gebeurt is met alle kennis en vooruitgang die we de afgelopen anderhalf jaar hebben geboekt, het afschalen van het onderwijs onze enige manier van controle houden. Terwijl er ondertussen op andere plekken in de samenleving bijeenkomsten door kunnen gaan met testen voor toegang.

Zijn er geen andere manieren om de verspreiding van het virus onder controle te houden?

‘Natuurlijk wel. We wijzen studenten en medewerkers op de maatregelen die nog gelden, adviseren de hogeschoolgemeenschap zich te laten vaccineren en verzoeken dringend de zelftesten die de overheid beschikbaar stelt te gebruiken. Maar het gebruiken van die testen is niet verplicht en we kunnen de uitkomst van die test niet checken.
En ondertussen studeert er bij ons een groep studenten die nu voor het derde jaar op rij gedeeltelijk online onderwijs ‘geniet’. Ik zou het juist voor hen fijn vinden als we klassikaal onderwijs kunnen blijven geven en niet meer volledig online hoeven.’

Lang niet iedereen vind het oké om voor een schooldag te moeten testen om te bewijzen dat ze gezond zijn. Wat vind je daar van?

‘In artikel 11 van de grondwet ligt de onaantastbaarheid van het lichaam vastgelegd. (Iedereen is de baas over z’n eigen lichaam, de overheid mag niets met je lichaam doen als je dat niet wilt, red.) Een recht waar we niet aan moeten komen, het verleden heeft ons laten zien dat dat belangrijk is. Maar voor mijn gevoel is het recht op onderwijs bijna even grondwettelijk als het recht op de onaantastbaarheid van het lichaam. Er zijn mensen die zich uit principe niet willen laten vaccineren, die principes heb ik te respecteren. Maar we moeten het gesprek aan durven gaan over testen. Principieel is een testverplichting anders dan een vaccinatieverplichting, ook al zijn er mensen die dat onderscheid niet maken. Als we als samenleving accepteren dat mensen zich niet laten vaccineren, hoeven we daarmee niet de terughoudendheid die mensen hebben over testen te accepteren. Zeker als testen voor toegang de enige manier blijkt te zijn waarop we open kunnen blijven en we daarmee het andere ‘grondrecht’ kunnen redden: het recht om naar school te gaan.’

Er zullen mensen zijn die principieel niet willen testen voor toegang om naar school te gaan. Hoe gaan we daarmee om?

‘Op het snijvlak van verplicht testen om open te blijven en het recht op onderwijs wordt het spannend. We hebben gezien dat we een gedeelte van het onderwijs online aan kunnen bieden en we hebben geïnvesteerd in hybride klaslokalen die het mogelijk maken om mensen thuis beter bij de lessen te betrekken. Een mooie vooruitgang, maar we hebben lang niet genoeg van die hybride lokalen om al het onderwijs op deze manier aan te bieden. De coronacrisis zit ons ook hier dwars: er is een enorme vraag naar dit soort lokalen maar door een globaal tekort aan chips, is er een enorme productie-achterstand. Dit soort lokalen kunnen een goede manier zijn om studenten die om wat voor reden niet naar school kunnen onderwijs aan te bieden.’

Tekst: Tosca Sel
Foto: Shutterstock

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Bormans: ‘Testen voor toegang nodig om in een nieuwe coronagolf open te kunnen blijven’ 

  1. Oei,

    Dit is toch wel een plotwending waar ik niet heel vrolijk van wordt als docent.

    Als eerste: laat je vaccineren, en wil je je niet laten vaccineren, laat je dan in ieder geval voorlichten.

    Ik vraag mij wel af hoeveel collegae gaan vertrekken als we weer volledig online gaan. Ook zie ik de combinatie van online en offline tegelijkertijd nog niet “lopen”. Krijgen we dan ook uren om de les twee keer aan te bieden?

    Kortom: ik maak mij zorgen… Laat de keuze bij de docent, en forceer niet online en offline door elkaar heen…

    Maar laten we de situatie voorkomen door lief te zijn, afstand te houden waar mogelijk, en je vooral te laten vaccineren (of voorlichten :))

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top