Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 september 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Extra hulplijn voor aanmelders na lagere animo technische opleidingen

Gepubliceerd: 20 April 2021 • Leestijd: 2 minuten en 48 seconden • Nieuws

De animo om aan een technische opleiding van de Hogeschool Rotterdam te starten is op dit moment lager dan een jaar geleden. Met het oog op de uiterste aanmelddatum van 1 mei heeft de hogeschool studiekiezers die al interesse toonden in zo’n opleiding een extra hulplijn aangeboden.


Twee weken geleden hebben deze aanmelders een mail ontvangen waarin werd gevraagd op welke manier de hogeschool hen kan helpen een – weloverwogen – definitieve keuze te maken.

Hoewel de arbeidsmarkt roept om jongeren met een afgeronde technische opleiding blijft de animo voor veel van die opleidingen in Rotterdam dus achter. Op peildatum 5 april zitten onderwijsinstituten EAS, RMI en CMI in de min ten opzichte van een jaar geleden. IGO doet het, door de populariteit van bouwkunde en met name van vastgoed & makelaardij juist wel goed. Overall zit de HR qua aanmeldingen voor master-, bachelor- en Ad-opleidingen met 14,8 procent in de plus.

Bml van 242 naar 197

Veel technische opleidingen laten lagere cijfers zien ten opzichte van dit moment vorig jaar: bml (biologie en medisch laboratoriumonderzoek) gaat van 242 naar 197 aanmelders, elektrotechniek van 61 naar 46, technische informatica van 80 naar 61 en watermanagement van 39 naar 18.

Afgelopen najaar toonde Zakia Guernina van het college van bestuur van de HR zich al een tikje teleurgesteld over de wat lage instroom bij de technische opleidingen. Ze vermoedde dat er iets schortte aan de profilering van de opleidingen. Het is ook een van de redenen om onderwijs en onderzoek in het technologiedomein meer te laten samenwerken.

‘Laten zien dat het voor iedereen interessant kan zijn’

Jeroen Cok, op de HR adviseur concerncommunicatie: ‘Daarnaast zijn we de grote variëteit aan techniekopleidingen en raakvlakken met verschillende interessegebieden meer aan het etaleren. We willen laten zien dat het voor iedereen interessant kan zijn. Ook als je bijvoorbeeld een meer mensgerichte of creatieve opleiding zoekt. Denk aan de ethische vraagstukken die komen kijken bij het gebruik van AI (artificial intelligence).’

De HR organiseerde dit jaar voor het eerst ook een instituutsoverstijgende ‘techniekbrede voorlichting’ voor studiekiezers. Cok: ‘Daarin vertellen we aan de hand van voorbeelden uit de praktijk over onze techniekopleidingen en de verschillen daartussen. We blijven onze schouders eronder zetten om meer jonge mensen te enthousiasmeren voor techniekopleidingen. Dat zijn we ook aan onze stand verplicht, als één van de grootste techniekopleiders van het land.’

‘In gesprek met een student’

Keuzevrijheid blijft echter belangrijk, benadrukte Guernina eerder, maar ‘We willen studenten wel zachtjes bepaalde opleidingen adviseren’.

Dat laatste gebeurt sinds eind vorige maand. Iedereen die op dat moment interesse had getoond in een technische opleiding (dat zijn dus nog geen inschrijvingen) is door de HR gemaild. Tot nu toe hebben zo’n twintig studiekiezers gereageerd op die mail. Zij willen bijvoorbeeld in gesprek met een student, een dag digitaal meelopen, opleidingen vergelijken of meer informatie over het beroep.

‘We zien ook dat meer dan vijftig studiekiezers direct hebben doorgeklikt naar meer informatie over aanmelden voor een opleiding’, vertelt Cok. ‘Het is echt maatwerk wat we nu leveren, elke student die we hiermee helpen is er een.’

‘We weten dat studiekiezers die in september willen starten, nu vooral op zoek zijn naar bevestiging van hun studiekeuze. Zij hebben al een open dag bezocht en misschien een proefles gevolgd, maar hebben nog specifieke vragen om de knoop door te hakken. Daar willen we met deze hulplijn actief iets in betekenen. We hebben ze gevraagd of ze wellicht nog kunnen helpen om tot een definitieve keuze te komen, bijvoorbeeld door met een docent in gesprek te gaan of digitaal mee te doen met een college. We hebben aangeboden dat we hen daarmee helpen.’

‘Interesse in digitale rondleiding? Dan organiseren we dat’

Op individuele vragen wordt antwoord gegeven en zo nodig wordt er iets georganiseerd. Cok: ‘Als bijvoorbeeld tien aanmelders interesse hebben in een digitale rondleiding, dan organiseren we dat.’

Gezien de vraag op de arbeidsmarkt, hoopt de HR dat de aanmelders ook daadwerkelijk een – bewuste – keuze maken voor een technische opleiding.

De HR beschouwt de extra service via deze mail als een experiment, zegt Cok. ‘Het is geen marketing. We vinden het vooral belangrijk dat een aanmelder de goede keuze maakt. Als iemand beter af is op een opleiding op een andere hogeschool, zeggen we dat ook. We zijn benieuwd of we hiermee voorzien in een behoefte die leeft. Mogelijk kunnen we dat volgend jaar dan uitbreiden naar andere opleidingen.’

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top