Je nam je voor om iedere week een stukje te schrijven aan dat verslag dat je over acht weken moest inleveren. En toch heb je twee dagen voor de deadline slechts een voorblad en een inhoudsopgave.
Als er één woord is dat iedereen die studeert kent: procrastinatie. Bijna iedere student procrastineert. Het is een bron van veel frustratie, slapeloze nachten en moeizame gesprekken met docenten. Procrastinatie is studieontwijkend gedrag.
Onder hoge stress en tot diep in de nacht zit je aan je verslag. Omdat dit zo’n onaangename ervaring is, neem je jezelf voor om het volgende keer beter aan te pakken. Maar ook dan vallen de meeste studenten weer in dezelfde kuil: procrastineren.
Als docent zie ik het allemaal helder voor me. Als je ‘gewoon’ elke week een stukje leest, aantekeningen maakt en actief vragen stelt in de klas, dan moet het aan het einde van de cursus een makkie zijn om die toets te maken. Dus waarom wachten? Doe het gewoon!
Deze manier van denken leidt bij een docent tot frustratie. Want als het zo makkelijk is om je werk bij te houden, waarom doen studenten het dan niet? Je kunt dan druk gaan uitoefenen, ultimatums stellen, of studenten ronduit beschuldigen van wangedrag. Drama’s in het klaslokaal waar niemand op zit te wachten
Ik wil het hier even hebben over hoe je (anders) naar procrastinatie kunt kijken. Want je kunt je er zó rot en schuldig over gaan voelen dat het alleen maar leidt tot nog méér procrastineren.
Begin ermee om procrastinatie te zien als een vrij normaal verschijnsel. Zoals ik al zei, bijna iedereen doet het weleens. Het is niet iets verkeerds, zoals luiheid. De intentie is juist goed, alleen het lukt niet. De reden dat je het blijft doen is dat je door je uitstelgedrag iets negatiefs, moeilijks of pijnlijks probeert te vermijden.
Vervolgens kun je bedenken wat je aan het vermijden bent. Als je daar de vinger op kunt leggen, dan ben je echt een stap verder en leer je bovendien jezelf wat beter kennen.
Je kunt het onderwerp bespreken (met iemand) in de klas. Als het kan ook met je docent of slc’er. Op die manier kun je al heel wat opluchting bij jezelf veroorzaken.
Tot slot zijn er nuttige studiestrategieën die je kunnen helpen om beter te leren studeren. Kijk daarvoor naar de Toolkit Studentsucces van de Hogeschool Rotterdam.
En wat vraagt dit van docenten? Dat zij procrastinatie niet als onwil of luiheid zien, maar als een normaal verschijnsel dat moeilijk is te overwinnen door studenten. En ga zelf ook weer eens studeren. De kans is groot dat je dan ook uitstelgedrag vertoont. Het is erg leuk om het daar dan weer met je studenten over te hebben.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Een ontzettend leuke Ted Talk, ‘Inside the Mind of a Master Procrastinator’ van Tim Urban https://www.ted.com/talks/tim_urban_inside_the_mind_of_a_master_procrastinator Heel herkenbaar, ontzettend grappig en heel leerzaam 🙂
@madeleine, oh ja, goeie! Die moest ik nog steeds kijken…