Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
7 maart 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten kruipen online in huid van hulpverleners en bestuurders om rampscenario te oefenen

Gepubliceerd: 14 January 2021 • Leestijd: 2 minuten en 29 seconden • Nieuws

Hoe simuleer je een crisissituatie online? Veertig studenten van de opleidingen medische hulpverlening, integrale veiligheidskunde en verpleegkunde kropen gisteren in de huid van politieagent, burgemeester, terrorisme-expert of journalist om te oefenen met een ‘virtueel’ rampscenario.

Controlecentrum Minor or Major Disaster
Het controlecentrum van de rampoefening

De oefening was een onderdeel van minor ‘minor or major disaster’ waarbij ze als afsluiter een zelfverzonnen rampscenario in Nederland naspelen.

Anders dan in voorgaande jaren was de vierde editie van de minor geheel online. Normaliter vindt de afsluitende simulatie plaats bij het CBRN-centrum (die letters staan voor chemisch, biologisch, radiologisch of nucleair) van het Ministerie van Defensie in Vught, waar dan in eerdere jaren diverse eenheden zoals de brandweer, politie en ambulance aanwezig waren.

Geen praktische oefening

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kon er dit jaar geen praktische oefening worden georganiseerd. ‘We moesten in december op zoek naar een alternatief omdat de eenheden het te druk hebben met de gevolgen van de tweede lockdown’, aldus docent medische hulpverlening Caroline van Asten, die verantwoordelijk is voor de begeleiding van de minorstudenten. ‘Dankzij de minorstudenten van de opleiding integrale veiligheidskunde van Hogeschool Avans hebben we een goed alternatief weten te vinden, waarbij het belangrijk was dat de studenten allemaal in een actieve rol moesten functioneren.’

Levi Versluis is één van die studenten van de opleiding integrale veiligheidskunde. ’Vorig jaar hebben we voor de zomer een soortgelijke oefening gehad op school. De situatie rondom het virus is nu vergelijkbaar en daarom hebben we in overleg met de docenten besloten de organisatie op ons te nemen’, vertelt hij.

Tijdens de online oefening kregen alle studenten een rol. Vanuit die rol moesten ze anticiperen op de online berichten die door de organisatoren volgens het scenario werden gedeeld in een speciale Teams-omgeving. ‘De studenten moesten vanuit hun rol zelf actie ondernemen en updates plaatsen in het algemene kanaal, maar ook moesten ze overleggen in hun team over de ontwikkelingen’, vertelt minorstudent Bernice de Vries.

‘Je kan het gekker maker dan bij een echte oefening’

Volgens Levi brengt het organiseren van een online rampscenario ook een groot inlevingsvermogen met zich mee. ‘Je kan het gekker maker dan bij een echte oefening ooit zou kunnen. We konden van alles bedenken voor in het script. Bijvoorbeeld een bom laten ontploffen in Groningen of het hele kabinet laten vallen. We hebben het wat gematigder aangepakt, maar dat deze mogelijkheden er zijn maakte ons wel enthousiaster.’

Ondanks die ‘gematigde’ variant, vonden in het scenario van de oefening toch een ongeval op de A13, een gijzeling in een ziekenhuis, een demonstratie in Den Haag en de dreiging van een aanslag op het Binnenhof plaats. Levi en Bernice waren met zeven andere klasgenoten als organisatoren en schrijvers van het rampscenario aanwezig op locatie Rochussenstraat. ‘We hebben gefungeerd als controlecentrum en hebben via Teams de andere studenten voorzien van informatie en de verschillende rollen in de gaten gehouden’, aldus Levi.

Rampenbestrijding en crisisbeheersing

Volgens Van Asten is het alternatief voor de rampoefening een goede invulling van het doel van de minor. ‘Studenten krijgen hierdoor meer inzicht in rampenbestrijding en crisisbeheersing. Bij de vorige edities hadden de studenten vooral een faciliterende rol voor de eenheden, die vervolgens onderling evalueren hoe ze de situatie hadden aangepakt. Nu kruipen de studenten zelf in de huid van bijvoorbeeld burgemeester, politieagent of ziekenhuisdirecteur.’

Van Asten is vooral trots op haar studenten en hun manier van aanpak. ‘Ze moesten research doen naar hun rol en individueel opdrachten inleveren. De beoordeling is transparanter, omdat het solistischer is vergeleken met de voorgaande jaren. Daarnaast zit je normaal op een groot defensieterrein en zijn alle studenten in groepsverband bezig. Het is in die zin ook een voorbode van wat we volgend jaar kunnen gaan doen met de minor. Misschien een mix van online en fysiek, maar dat zal de tijd uitwijzen.’

Tekst & Foto: Asli Kösker

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top