Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
6 december 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Watertaxi vanaf Marconistraat vervangt Waterbus

Gepubliceerd: 25 October 2021 • Leestijd: 1 minuten en 36 seconden • Nieuws

De waterbus die studenten en docenten vervoert van de haltes Erasmusbrug, Katendrecht en de Sint Jobshaven naar RDM Campus houdt er in januari mee op. Daarvoor in de plaats gaat er een grote watertaxi varen tussen RDM Campus en de Marconistraat. Niet iedereen is blij met die nieuwe vaarroute.

waterbus op de maas

De Waterbus wordt vervangen door een watertaxi XL (voor vijftig personen) na een nieuwe aanbesteding die aan de watertaxi is gegund. Gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en metropoolregio Rotterdam-Den Haag, die over dit vervoer gaan, hadden als voorwaarde dat het vervoer emissieloos wordt uitgevoerd.

Voor de Waterbus, die op fossiele brandstof vaart, is dat niet mogelijk. De watertaxi gaat elektrische veerponten inzetten die niet zulke grote afstanden kunnen afleggen. ‘Er is daarom gekozen voor de korte afstand Marconistraat – Heijplaat’, vertelt Franka Joosten, die als regisseur RDM werkplaatsen zorgt voor de verbinding tussen onderwijs en de werkplaatsen voor bachelorstudenten van de technische opleidingen.

De veerhalte Marconistraat ligt in het M4H-gebied (Merwe Vierhavens), op tien minuten lopen van metrostation Marconiplein.

‘Veel commentaar’

Van studenten en docenten hoort Joosten ‘veel commentaar’ op de nieuwe dienstregeling. ’Er gaat echt veel veranderen. Vanaf locatie Academieplein loop je nu in 13 à 16 minuten naar de Sint Jobshaven, straks moet je eerst twee haltes met de metro. Als je vanuit de richting Schiedam komt, wordt de reistijd wel korter.’

De vaartijd van de elektrische watertaxi blijft ongeveer gelijk aan die van de waterbus tussen Sint Jobshaven en RDM, de watertaxi vaart wel vaker. Joosten: ‘Hij gaat tussen 6.50 uur en 21.15 uur eenmaal in het kwartier varen; bij de Waterbus was dat één keer in het half uur. In de spits komt er nog een boot bij en als we bijvoorbeeld een groot evenement organiseren kunnen we extra vaartijden aanvragen.’

Geen fietsen in de watertaxi

In de watertaxi mogen geen fietsen mee zoals in de waterbus. Joosten: ‘Hogeschoolmedewerkers kunnen hun fiets parkeren bij de nieuwe satellietlocatie van de HR, het Wybertje, schuin tegenover de watertaxihalte Marconistraat.

Medewerkers van de HR kunnen een leenfiets halen bij de facilitaire dienst FIT. Joosten: ‘En de gemeente en watertaxi zorgen dat bij de start de halte en de kade zijn heringericht met veel fietsrekken en verlichting, en een verlichte, droge en van de wind afgeschermde wachtplek.’

Verlicht wandelpad naar watertaxihalte

In het ontwikkelgebied M4H werkt de gemeente aan een fiets- en wandelpad met verlichting tussen metrostation Marconiplein en watertaxihalte Marconistraat. Dit moet op 1 januari zijn gerealiseerd.

Joosten: ‘Ik hoop dat ondanks de bezwaren we met elkaar ook enthousiast kunnen zijn dat deze nieuwe vorm van vervoer bijdraagt aan de grote opgave van de energietransitie.’

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Shutterstock

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Watertaxi vanaf Marconistraat vervangt Waterbus

  1. Een totaal ondoordachte actie ván de gemeente, havenbedrijf en Metropoolregio. Van meerdere opstapplekken naar slechts 1 en wat is een energie-transitie waard als mensen ván Heijplaat massaal de auto nemen ipv de fiets te pakken op de waterbus.

  2. Volledig eens met bovenstaand commentaar. Zou er nog aan willen toevoegen dat het argument dat elektrisch aangedreven voer- en vaartuigen emissievrij zouden zijn wat gemakkelijk wordt ingebracht. Het moet worden opgewekt en zolang nog niet alle stroom met windmolens en zonneparken wordt gemaakt is op deze claim wel wat aan te merken.

  3. Die 10 minuten ‘wandelen’ naar Marconiplein is gebaseerd op gezonde studenten, met lange benen en een behoorlijk tempo?
    Ik doe er al langer over met mijn fiets namelijk. En zeer zeker is er geen rekening gehouden met de ouderen die hier op Heijplaat wonen en ook wel eens leuk naar de stad willen.
    Geen fiets, geen scootmobiel, die sommige mensen mogen idd verrekken. Alles voor de gezonde medemens.
    Aan #dorhout hebben we niets.

    Bedankt HBR, Gemeente en overige schoothondjes!

  4. Het zeer nette neutrale stuk geeft je bijna het idee dat het waterbus/watertaxi plan best goed is. Nou laat duidelijk zijn dat mevr. Judith Bokhove met deze actie totaal voorbij gaat aan een groot aantal van de inwoners van Rotterdam. Daarnaast is toch het minste dat je van bestuurders mag verwachten dat ze in gesprek gaan met de mensen die hier direct mee te maken krijgen. En niet NADAT het besluit is genomen! Beste bestuurders en beslissers doe je werk nou eens gewoon GOED.

  5. Voor mij is het alternatief 3 kwartier met de auto in de file.
    Zal veel helpen qua energie-transitie als meerdere mensen dat gaan doen.

    Electrisch niet geschikt voor lange afstanden?
    Wel eens van waterstof gehoord?

    Geachte politici, ga vooral door met het verspelen van je laatste restje geloofwaardigheid.
    Dat jullie niet kunnen rekenen is na alle “verrassingen” en “tegenvallers” rond corona volkomen duidelijk.
    En dan die formatie…
    Wat een treurig stelletje stoelenwarmers.

    Wanneer gaan jullie eens informatie geven in plaats van voorlichten?

    Jacques de Hooge

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top