Docenten praten vaak in het onderwijs over hoe ze iedere student een stem kunnen geven. Alle respect voor de moeite en tijd die ze hierin steken natuurlijk. Maar wie kan dat beter vertellen dan de student zelf?
Afgelopen onderwijsperiode heb ik met veel plezier meegedaan aan het vak ‘Student Voice’. Een nieuw experiment waarin de rollen worden omgekeerd: studenten ontwikkelen een cursus en geven les aan de docenten.
Het doel van dit keuzevak is om de stem van de studenten te laten horen en vanuit hun perspectief interactieve (online) bijeenkomsten te organiseren. Want nog steeds blijkt dat niet alle studenten helemaal goed mee kunnen doen. Door studenten in te schakelen, wordt er onderwijs gemaakt waarin alle studenten gezien en gehoord worden.
De reden waarom ik mee heb gedaan aan dit keuzevak is vooral omdat ik mijn ervaring als student op de Hogeschool Rotterdam wil delen en aangeven hoe we het onderwijs nog beter kunnen maken. Ik geloof oprecht dat de echte potentie van iedere student naar voren komt op het moment dat hij/zij bij de les betrokken wordt. Daarnaast vind ik dat je als student ook meer plezier tijdens de lessen ervaart als je het gevoel hebt dat je wordt gehoord en gezien. Dat mag soms ook in kritische zin zijn, want daar leer je als student ook van.
Tijdens het keuzevak is iedere deelnemer aan de slag gegaan met zijn of haar eigen vraagstuk. Mijn vraagstuk was: ‘Hoe kan de docent de studenten het beste bij de les betrekken?’ Om een antwoord op mijn vraag te krijgen deed ik onderzoek onder studenten en docenten en een stukje deskresearch. Ik wou eraan bijdragen dat studenten meer erkenning voelen en docenten handvatten krijgen hoe ze de perspectieven van alle studenten mee kunnen nemen in hun onderwijs.
Dit keuzevak is voor mijn persoonlijke ontwikkeling ook belangrijk geweest. Voor 2021 had ik mezelf tot doel gesteld om aan mijn docent-skills te werken. Voor mij waren een aantal tips die ik tijdens het onderzoek heb ontdekt echt eyeopeners. Zoals focus op de sterktes en les indelen op basis van behoeftes. Al is dat natuurlijk niet altijd mogelijk.
Mijn onderzoek leverde in totaal tien tips op, die je hier kunt vinden. Heb jij nog tips hoe een docent zijn of haar studenten bij de les goed kan betrekken? Deel ze hieronder! Het wordt zeer op prijs gesteld.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Super om je erbij te hebben Zeyad!! Niet alleen heb je mooie tips op een rij gezet, ook in de groep was je motiverend voor alle deelnemers en trainers.
Als er nu studenten zijn die Student Voice ook interessant vinden, we willen hiermee door! We weten nog niet precies hoe & wanneer, maar stuur een mailtje naar studentvoice@hr.nl om je interesse kenbaar te maken en we houden je op de hoogte.
Wat een leuk idee, ik hoorde er al een aantal van mijn student over praten. Als je zelf les geeft weten we uit onderzoek blijft de kennis ook veel beter hangen. Ik zal je leaflet bestuderen en eens kijken waar ik het in mijn eigen onderwijs ga inzetten. Dank je Zeyad.
Hartelijk dank voor jullie reacties Ank en Rolin. Ik ben erg blij om een bijdrage hieraan te leveren. 🙂