Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 oktober 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Corstin Dieterich is kerndocent social work. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over wat hij ziet en hoort op school. Die deelt hij in dit blog.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Blog

‘Ik zie dat niet terug in het beoordelingsformulier!’

Gepubliceerd: 10 May 2022 • Leestijd: 2 minuten en 0 seconden • Corstin

‘Ik wil graag op een zinvolle manier mijn verslag schrijven, maar ik zie dat niet terug in het beoordelingsformulier voor het verslag! Dus hoe weet ik nou dat ik straks een voldoende krijg, als ik niet precies doe wat school van me wil?’

Ik had net een pleidooi gehouden ten overstaan van een klas stadspedagogen – masterstudenten pedagogiek -, dat goede reflectie betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor jezelf en de wereld om je heen. Dat je doel altijd moet zijn om de vrijheid van jezelf en van anderen te vergroten. Reflectie die ertoe leidt dat je de werkelijkheid in simpele hokjes en antwoorden vastzet, is niet zinvol. Dus ik was even stil toen een student mij wees op de door haar ervaren spanning tussen mijn verhaal en de meetlat waarlangs haar reflectieverslag (volgens haar) zou worden gelegd.

Aan de ene kant zie je hier de wens en behoefte aan betekenisvol onderwijs, waarbij zowel docenten als studenten het gevoel hebben dat zij iets nieuws leren en zich op persoonlijk en professioneel vlak ontwikkelen. Aan de andere kant zie je de behoefte aan houvast en objectieve criteria om de uitkomst daarvan inzichtelijk te maken. Wat een student moet leren is nooit helemaal in een beoordelingsformulier te vangen en dus ontstaat er een spanning op het moment dat een docent het werk van een student moet gaan beoordelen. Het is aan de docent om samen met de student te bepalen hoe zij met die spanning om zullen gaan.

Van dat spel met wederzijdse verwachtingen kunnen beiden erg veel leren. Het is alleen jammer dat ons onderwijssysteem vaak te opdringerig tussenbeide komt door teveel houvast en objectiviteit te eisen. Docenten proberen dan teveel te vangen in een beoordelingsformulier, omdat het dáár dan goed moet staan. En studenten voelen dat haarfijn aan en buigen zich naar dat formulier toe. Zelfs als de docent zegt dat de student zelf mag nadenken, en zelfs als het beoordelingsformulier daar wel degelijk ruimte voor geeft, dan nog zie ik dat veel studenten hebben geleerd niet te vertrouwen op wat hun docent tegen ze zegt.

Dat is zonde, want zo wordt de professionaliteit van de docent ondermijnd. De relatie tussen student en docent is zo niet gebaseerd op een wederzijds vertrouwen, maar op ‘objectieve’ criteria die de kwaliteit zogenaamd moeten waarborgen. Dit zie je ook terug in het idee dat het niet moet uitmaken van wie je als student les krijgt. Iedereen moet op dezelfde manier getoetst en gemeten worden. De persoonlijkheid en expertise van een docent zijn dan alleen nog maar een feestelijke omlijsting die nodig is om de intrinsieke motivatie van de studenten voor een verder lusteloos proces op gang te brengen.

Ik weet dat deze soep niet altijd zo heet wordt gegeten als dat ze wordt opgediend. Soms wordt er echt te snel geklaagd dat ‘het systeem’ al het leven uit het onderwijs knijpt. Maar toch denk ik dat het veel beter kan. We moeten dat spel weer zélf gaan spelen.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top