Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Darice de Cuba is webdeveloper bij Profielen. Zij is geboren op Aruba en woont sinds 2000 in Nederland. Ze houdt zich graag bezig met toegankelijkheid en inclusie waarover ze blogt op haar Engelstalige blog. Darice is laat-doof. Naast front-end developer is ze ervaringsdeskundige met expertise in inclusief design.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Koninkrijk der Nederlanden, een gelijkwaardig relatie?

Gepubliceerd: 15 November 2022 • Leestijd: 1 minuten en 47 seconden • Darice

Er was de afgelopen tijd veel nieuws over studenten uit Caribisch Nederland, van het makkelijker verkrijgen van een bsn tot de samenwerking met de eilanden om studenten beter voor te bereiden op studeren in Nederland. En het viel me weer op dat mensen in Nederland eigenlijk weinig tot niks weten over de Caribische eilanden en wat het koninkrijk nou precies inhoudt.

Dit viel me al op toen ik naar Nederland verhuisde in 2000, om te studeren. En elke keer dat het gesprek over de eilanden ging (wat heel weinig gebeurde) wist men eigenlijk bijna niks.

Tot mijn verbazing blijkt dat het Nederlandse koninkrijk niet echt tot de lesstof op scholen behoort. In tegenstelling tot de eilanden waar de voertaal verplicht Nederlands is en we de Nederlandse geschiedenis moeten leren en de oudere generatie eilandbewoners zelfs het Wilhelmus moest leren zingen, wordt in Nederland bijna niks geleerd over de eilanden.

Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat sinds 1813. Toen bestond het uit Nederland en verschillende koloniën, waaronder de Antillen. De officiële voertaal op de eilanden is Nederlands hoewel de lokale voertaal op de eilanden Aruba, Curaçao en Bonaire Papiaments is en op Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius Engels.

Sinds 2010 bestaat het Koninkrijk uit de landen Nederland en Aruba (sinds 1986), Curaçao en Sint Maarten. Ze zijn gelijkwaardig maar met verschillende staatkundige posities. De BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) hebben de status van openbaar lichaam binnen het koninkrijk.

In het dagelijks leven voor mij als eilandbewoonster betekende het dat ik meteen Nederlands moest leren toen ik met de basisschool begon. We kregen ook alleen in het Nederlands les; ik heb mijn onderwijs doorlopen in een taal die mij niet eigen is. In tegenstelling tot leerlingen in Nederland kregen wij wel geschiedenis over het koninkrijk, de slaventijd, kolonialisme en alles wat daarbij kwam kijken.

Op papier ben ik Nederlander en ik heb een Nederlands paspoort, zoals iedereen met ouders met de Nederlandse nationaliteit die geboren wordt in het Koninkrijk der Nederlanden. Daar houdt de gelijkenis op. Ik ben een Arubaan, mijn moedertaal is Papiaments. En omdat ik geboren en getogen ben op een multicultureel eiland spreek ik ook al van jongs af aan Spaans en Engels.

Wij uit het Caribisch deel van het koninkrijk weten (verplicht) veel van Nederland. Als we dan in Nederland zijn om te studeren blijkt dat men niks van ons weet. Er wordt geen interesse getoond in onze cultuur en identiteit. Dat werpt een barricade op in banden leggen, elkaar begrijpen en beter communiceren.

Waarom moeten wij wel veel weten van Nederland en vice versa niet? Als we echt gelijkwaardige landen zijn in het koninkrijk, verwacht ik ook op dat gebied gelijkwaardigheid.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

9 Responses to Blog Darice: Koninkrijk der Nederlanden, een gelijkwaardig relatie?

  1. Mooi stukje Darice! Herkenbaar geluid. Mensen weten veel over de geschiedenis hier in Nederland zelf, maar zodra het over de koloniën gaat weet niemand iets. Dat Suriname bijvoorbeeld geruild is met de Engelsen voor New York, weten ook heel weinig. Doodzonde, want hoort nog steeds bij de Nederlandse geschiedenis. Maar de Nederlandse geschiedenisboeken vertellen een gekleurd verhaal, vanuit een heel ander perspectief.

  2. Ik ben anders wel doodgegooid met koloniale geschiedenis, slavernij e.d. op de basisschool en het voortgezet onderwijs. Veel van mijn vrienden hebben dit ook gehad. Ik vraag mij af wanneer dit dan uit het curriculum is gehaald. Of dat mensen het gewoon vergeten omdat ze er geen interesse in hebben(?).

    Anyway, vandaag de dag in het onderwijs vrij linksig te noemen en wordt er op de basisscholen veel les gegeven over het koloniale verleden en vooral slavernij, alleen worden er bepaalde feiten expres weggelaten.

    De Nederlandse geschiedenis is vrij uitgebreid, wat ga je dan allemaal wel of niet behandelen in de weinige uren geschiedenisles die we hebben.

  3. Ah, misschien ben je wat jonger dan ik, en daarmee ook jonger dan de rest van de redactie. Ik weet intens veel van de industriële revolutie en de tweede wereldoorlog. Zoveel aandacht was er tijdens mijn geschiedenislessen bij lange na niet voor onze koloniale geschiedenis. En wat ik leerde ging meer over de VOC en de Nederlandse handelsmentaliteit in kruiden, niet zo zeer over slavernij/mensenhandel. Goed als dat tegenwoordig wel zo is, ik denk dat het goed is dat we ons bewust zijn van wat de handel ons gebracht heeft én van wat we anderen hebben aangedaan om dat succes/die rijkdom te bereiken.

  4. @Tosca,

    Ik ben 36, dus ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb ook veel over WO2 geleerd op school, minder over de industriële revolutie. Ik leerde zowel de goede als slechte kanten van de VOC en de handel. Waar de slaven werden gekocht van donkere slavendrijvers, waar de slaven heen gingen, waar zij gedumpt werden wanneer zij ziek werden of onhandelbaar, enzovoort.

    Inderdaad, beide kanten, compleet verhaal is belangrijk. Wat helaas nooit gebeurd, onze geschiedenis hoort heden ten dagen alleen donker te worden afgeschilderd, opdat wij in de geschiedenis niets positiefs hebben gedaan, wij zijn immers de blanke slavendrijvers en kolonialisten. Zoals er 50 jaar geleden juist het beeld ‘ te wit’ werd geschilderd.

    Het is namelijk zo dat ongeveer 2% van de bevolking slaven had, dus waarom zou ik herstelbetalingen moeten geven via belasting(?), bijv. dat wringt.
    Kolonialisme staat niet gelijk aan verovering van land, bijv,

    Het mag allemaal veel evenwichtiger, inderdaad.

  5. We zijn inderdaad allebei ongeveer even oud, ik ben 39.
    Opmerkelijk dat we dit allebei zo anders hebben ervaren.

  6. Ja,inderdaad. Misschien dat het curriculum niet hetzelfde was, landelijk gezien(?)..

  7. Waar staat kolonialisme dan wel gelijk aan? Want als we naar de geschiedenis kijken zien we vaak dat kolonialisten de cultuur in het gekoloniseerde land onderdrukken.

    Mijn overgrootouders (!) zijn naar Suriname gebracht als contractarbeiders om daar op plantages te werken nadat de slavernij afgeschaft werd. Afhankelijk van op welke plantage ze terecht kwamen werden ze ook niet al te best behandeld. Mij valt het op dat veel mensen niks van de contractarbeiders afweten, alleen dat de slavernij in 1863 werd afgeschaft.

    Het zou fijn zijn als de rest ook wat meer van ons af wist in plaats van dat wij alles over jullie moeten weten.

  8. @Prithivi

    Helemaal met jou eens! Velen weten het niet, maar het einde van de slavernij voor de afro-gemeenschap was het begin van alle ellende voor de met name Hindoestaanse gemeenschap. De tot-slaaf-gemaakten werden ingeruild voor contractarbeiders (= voorouders van de huidige Hindoestaanse gemeenschap in NL) en moesten onder dezelfde erbarmelijke omstandigheden werken. Tegenwoordig wordt de geschiedenis van de afro-gemeenschap een ieder de strot doorgeduwd en worden overal (lees: media) zwarte mensen gepositioneerd onder het mom van diversiteit. Alles wat de klok slaat is slavernij, maar wel vanuit het perspectief van de afro-gemeenschap. Gevolg daarvan: de andere bevolkingsgroepen, waaronder hindoestanen, én hun geschiedenis wordt volledig ondergesneeuwd en vergeten.
    Hoeveel mensen in NL kennen nou de échte volledige Nederlandse geschiedenis, met al z’n inwoners? Niemand. De meesten krijgen maar een eenkennig beeld voorgeschoteld en wanen in onwetendheid.
    Oneerlijk? Ik weet het niet….

    Hoe de NPO Hindoestanen weert!: https://www.youtube.com/watch?v=E6EtVrwsnCs

    Afro-Surinamers over Hindoestanen: https://www.youtube.com/watch?v=r3m6pUR-rKs

  9. @Prihivi

    Dat is niet waar, in de VS & Canada (bijvoorbeeld) waren de eerste kolonisten gewoon westerlingen die ‘leeg’ land innamen, zonder de inheemse bevolking aan te vallen, sterker nog er was de eerste tijd een verbond tussen westerlingen en verschillende stammen (met verschillende culturen die elkaar ook aanvielen voor verovering, by the way). Zo ook in andere landen.

    Daar weet ik inderdaad weinig van. Het probleem is dat ‘wij’ ons moeilijk in elke achtergrond en geschiedenis kunnen verdiepen. Maar inderdaad, er is een over-focus op Afro-geschiedenis en discriminatie (alleen vanuit de blanke gemeenschap, uiteraard). helaas val je niet in de juiste categorie.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top