Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 6 days ago
Om een redelijk functionerend mens te zijn in de maatschappij heb je allerlei vaardigheden nodig. Van op tijd uit bed komen, de koelkast gevuld houden tot rekeningen betalen. In allerlei alledaagse situaties doe je een beroep op je executieve functies: de combi van denk- en gedragsvaardigheden die je nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen.
Ook in de context van de studie spelen deze executieve functies een significante rol. Het gaat hier om een breed scala aan vaardigheden. Een paar voorbeelden: Geef je het op als iets niet direct lukt of pak je door (reactie- inhibitie)? Ben je in staat om instructies op te volgen en inleverdata op langere termijn in de gaten te houden (werkgeheugen)?
Recent deed ik onderzoek naar de relatie tussen de mate waarin executieve functies waren ontwikkeld bij eerstejaarsstudenten van de technische Ad’s en de mate waarin zij studiesucces hadden. Graag deel ik hier een paar troostrijke, hoopgevende of tot nadenken stemmende conclusies voor docenten en studenten uit mijn onderzoek.
Om te beginnen: er zijn veel aanwijzingen dat goed ontwikkelde executieve functies bijdragen aan studiesucces. Beter nieuws nog: als docent of coach kun je gericht interventies inzetten om executieve functies te trainen of verder te ontwikkelen.
Of executieve functies goed zijn ontwikkeld wordt niet direct bepaald door de vooropleiding van een student. Leeftijd en sekse spelen wél een belangrijke rol. Jongens zijn over het algemeen later met het ontwikkelen van executieve functies dan meisjes. Interessant gegeven in het kader van de technische opleidingen, waar het gros van de studenten uit adolescente jongens bestaat.
Er is een rechtstreeks verband tussen studenten die aanwezig en actief zijn bij lessen en de mate waarin bepaalde executieve functies zijn ontwikkeld. Dat is dus meteen ook de Catch 22: deze studenten kunnen het al. Sterker nog: studenten die moeite hebben met bepaalde executieve functies hebben tevens moeite met het volgen van instructies voor opdrachten die executieve functies kunnen versterken. Hoe bereik je nu de studenten die het nog niet kunnen?
Het helpt als ze weten waar ze iets voor doen! Dus investeer in vroeg kennismaken met het werkveld en verbind verschillende onderwijsmodules aan elkaar (doelgericht doorzettingsvermogen). Studenten (misschien ook docenten, maar dat heb ik niet onderzocht 😊) hebben af en toe een ‘aai over de bol’ nodig of de erkenning dat iets moeilijk of lastig is. Dat motiveert (emotieregulatie)!
Hoe zou je als docent of student met bovenstaande informatie aan de slag kunnen gaan ? Kan inzetten op interventies voor het versterken van executieve functies ook voor jou studenten of jouw opleiding bijdragen aan studiesucces? Mijn tip zou zijn: start met werkvormen waarbij tijd en aandacht wordt besteed aan het adagium ‘Ken uzelve’, zeker als het om studievaardigheden gaat. Er zijn goede vragenlijsten die helpen sterke en zwakke punten op het gebied van executieve functies bij individuele studenten te analyseren. Investeer daarnaast in het dichterbij halen van het toekomstperspectief. Wat kan je met deze opleiding ? Waarom zou je dit willen leren of kunnen?
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Beste Myrthe, wat een mooi verhaal plaats je hier. Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw onderzoek! Kunnen wij een keertje verder praten? Groeten van Maike
Dag Maike. Bedankt voor je leuke reactie en het lijkt me zeker leuk om eens verder te praten! Groet,,Myrthe
Ik merk dat deze twee vragen, “Wat kan je met deze opleiding ? Waarom zou je dit willen leren of kunnen?” bij persoonlijke loopbaan coaching worden gesteld met de veronderstelling dat je 5 minuutjes erover nadenkt en dan een antwoord formuleert in je persoonlijke jaarverslag. Studenten die dit gemakkelijk kunnen hadden hier misschien nooit bewust bij stilgestaan, maar hadden wel al onbewust een antwoord paraat. Terwijl leerlingen die geen antwoord op deze vragen hebben er waarschijnlijk al eerder over gepiekerd hebben. Sommige studenten hebben bewustwording van het vraagstuk nodig, anderen een manier (die meer omvat dan “goed over nadenken”) om een vraag te beantwoorden, anderen hoe ze in een positie komen om hun antwoord toe te passen. De (neuro-)diversiteit van leerlingen speelt hierbij een grote rol. Maar helaas zie ik op het gebied van persoonlijke ontwikkeling binnen de HR niet veel meer dan een vraag die je jezelf kan stellen en een pop-quiz om je teamrol/persoonlijkheidstype/motivatoren te bepalen. Wel zelfkennis, geen zelfkunde.
Hallo Myrthe,
Momenteel ben ik bezig met een onderzoek over studievaardigheden (LGW opleiding, van het IvG instituut) en ik ben ontzettend benieuwd naar jouw onderzoek. Zou graag met jou in gesprek willen gaan als het kan?
Groetjes, Özlem