Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Logistics management was opleiding van eilandjes waar problemen niet werden opgelost

Gepubliceerd: 12 December 2022 • Leestijd: 2 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Er ging heel veel niet goed bij de opleiding logistics management (LM), blijkt uit rapport van onderzoeksbureau Turner. Het college van bestuur schakelde dit externe bureau in op advies van de medewerkers. Na meerdere bijeenkomsten over de problemen kozen die voor een ‘gedegen analyse’ die ‘de onderste steen boven’ moest laten komen.

Foto gebouw Lloydstraat 300, het STC-gebouw

Onderzoeksbureau Turner interviewde 39 medewerkers en andere betrokkenen, inclusief 10 medewerkers die LM recent hebben verlaten. Turner heeft conclusies getrokken op basis van de percepties van de geïnterviewden. De uitkomsten uit het onderzoek zijn gebaseerd op meningen en niet op feiten. Die meningen kunnen volgens Turner overigens wel overeenkomen met de realiteit.

Weinig teamgevoel en samenwerking

De opleiding bestaat, concludeert het rapport, uit eilandjes van medewerkers die een-op-een goed met elkaar overweg kunnen maar het teamgevoel ontbreekt. En daarmee ook de samenwerking. Het ontstaan van eilandjes en (ongewenste) individuele vrijheid werd mogelijk, schetst Turner, omdat niet vastlag wie welke rol en welke verantwoordelijkheid had. Afspraken over hoe met elkaar om te gaan in het team ontbraken. Het stond grote, belangrijke, veranderingen zoals de al jaren geleden ingezette curriculumvernieuwing in de weg.  

De problemen bestaan al een aantal jaar en medewerkers werden er niet of onvoldoende op aangesproken. Daaruit trokken sommigen de conclusie dat ze goed bezig zijn. En als er dan iets misging lag dat in de ogen van die medewerkers aan anderen en werd het niet gerelateerd aan het gemeenschappelijk belang. Ook stuurde het management niet bij. Het leidde in de meeste gevallen tot (individuele) ontevredenheid en frustraties, die vervolgens niet worden ‘opgeruimd’.’

Instituutsdirecteur greep te laat in

Volgens management en directie is er intensief aan de problemen gewerkt. Maar de problemen zijn niet effectief aangepakt en verholpen, vinden de medewerkers. Zij geven onder andere aan dat er behoefte is aan een sterke onderwijsmanager; men vindt dat de instituutsdirectie te laat heeft ingegrepen.

De medewerkers zagen de ‘leiding boven de onderwijsmanager’ niet als plek waar je terechtkon om de ervaren problemen te bespreken. Die ervaren problemen kwamen wel aan het licht in de uitkomsten van de enquête die de opleidingscommissie dit voorjaar uitzette. In die enquête spreekt een deel van de medewerkers zich onder andere uit over mensen die bang worden gemaakt, over wegpesten, slecht management en een giftige werksfeer.  

Medewerkers voelden zich niet gehoord

Ook de verhuizing van de opleiding naar de locatie Lloydstraat 35 zorgde voor onvrede. Volgens Turner voelden medewerkers zich niet gehoord over wat hun mening was over bijvoorbeeld de verhuizing van de opleiding naar een ander gebouw en een ander instituut. Mede daardoor wist de leiding lange tijd niet goed wat er leefde bij de medewerkers. 

Bureau Turner merkte tijdens de interviews dat er ‘grote behoefte’ is om de stemming van ‘het lukt toch niet met dit team’, te doorbreken.

Bureau Turner merkte tijdens de interviews dat er ‘grote behoefte’ is om de stemming van ‘het lukt toch niet met dit team’, te doorbreken. ‘Enerzijds toont dit de bestaande frustratie van de medewerkers en anderzijds de ambitie om als team succesvol te zijn.’

Positief is ook, merkte het onderzoeksbureau, dat de medewerkers in de meeste gevallen worden gedreven door persoonlijk ambities. En bij de medewerkers is ‘hart voor de studenten de absolute drijfveer om dit werk te doen.’

‘We hebben allemaal wat te leren’

In reactie op de conclusies uit het rapport zegt instituutsdirecteur Robert van Ingen dat hij samen met het team de schouders eronder wil zetten en vanuit de kernwaarden eerlijk, transparant, veilig en verantwoordelijk wil werken aan een nieuw logistics management. ‘We moeten daarbij eerlijk zijn naar elkaar. Het onderzoek laat zien dat we allemaal wat te leren hebben in hoe we met elkaar omgaan, die leertijd moeten we onszelf en de ander gunnen.’

‘We spreken elkaar aan, maar rekenen elkaar er niet op af. En daar waar we hulp nodig hebben om dit in het hier en nu beter te doen, gaan we die hulp organiseren. Niet in praatsessies, maar hands-on tijdens ons dagelijks werk.’

De onderwijsmanager heeft ondertussen al enige tijd geleden haar taak neergelegd. Er is een interim onderwijsmanager aangesteld die, vertelt Van Ingen, de nodige expertise heeft in het omgaan met de situatie waarin LM nu zit.

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Levien Willemse

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Logistics management was opleiding van eilandjes waar problemen niet werden opgelost

  1. Conclusie: soms maakt eerlijk, transparant en verantwoordelijk juist ONveilig…

  2. @simone Ik denk niet dat deze conclusie wordt getrokken in dit artikel. Verantwoordelijkheid was er niet, omdat er geen duidelijke structuur aan was gebracht die samenwerking bevorderde. Verantwoordelijkheid ontstaat pas als er iemand als verantwoordelijke aan wordt gewezen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top