Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Profielen voor de klas: keuzevak journalistiek van start

Gepubliceerd: 18 November 2022 • Leestijd: 2 minuten en 34 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

‘Gek eigenlijk dat er op de hele HR geen keuzevak journalistiek is’, zeiden we weleens tegen elkaar op de redactie van Profielen. Tot we bedachten: Waarom doen we het eigenlijk niet zelf? Zo geschiedde, en donderdag was de eerste les van de ‘basiscursus journalistiek’.

Dertien deelnemers – iets meer dan beoogd, maar zeg maar eens nee tegen gemotiveerde studenten – verzamelden zich om 8.30 op Museumpark. Allemaal CMI-studenten, een groot deel van de opleiding communicatie. Het vak wordt dit jaar aangeboden onder de paraplu van CMI; Profielen is geen (deel van een) onderwijsinstituut en kan niet plompverloren zelf allerlei vakken gaan aanbieden. Gelukkig wilden de collega’s van CMI meedenken en de organisatie mogelijk maken.

Old skool knipfestijn

Na het kennismakingsrondje en een introductie over wat hen te wachten staat – journalistiek in vogelvlucht – gaan de studenten aan de slag met het onderwerp ‘wat is nieuws’, toch wel het vertrekpunt van de journalistiek. Een grote berg kranten op tafel maakt het tot een zeldzaam old skool knipfestijn. Ze hebben de uitleg goed begrepen, de berichten die ze hebben gevonden vallen allemaal onder de noemer ‘nieuws’: een veroordeling in een moordzaak, brand in een studentenflat, Hoekstra die in Kyiv moet schuilen voor raketten. De studenten weten er de juiste criteria van nieuwswaarde aan te hangen. Fijn: kennelijk komt de uitleg die we als amateur-docenten geven wel over.

Na de opwarmoefening gaan we verder over de vragen ‘hoe kom je aan nieuws’ en ‘hoe schrijf je het op’. Met voorbeelden uit de praktijk van Profielen uiteraard, van ‘Brandalarm tijdens tentamens’, tot een casus waar een mogelijke klokkenluider bij een Profielen-redacteur aan de bel trekt. Hoe zouden de studenten zo’n kwestie aanpakken? Wat deden wij en welk artikel leverde dat uiteindelijk op?
Aan het einde van de les vertrekken ze met een huiswerkopdracht: een (fictief) nieuwsbericht schrijven over de Student van het Jaar.

Basisbeginselen van de journalistiek

Na het doorlopen van het keuzevak, die loopt tot het einde van onderwijsperiode 2 in februari, hebben de studenten als het goed is de basisbeginselen van de journalistiek geleerd; ze sluiten de cursus af met het maken van een kleine reportage. De lessen zijn actieve colleges: korte uitleg en meteen zelf aan de slag. De deelnemende studenten hebben uiteenlopende motivatie om deel te nemen. De één wil gewoon beter leren schrijven, de ander heeft serieuze ambities voor een carrière in de journalistiek of is al ingeschreven voor een journalistieke master.

Bij het keuzevak zijn alle schrijvende redactieleden betrokken. Eindredacteur Edith – bij toeval ook in het bezit van een onderwijsbevoegdheid – coördineert en organiseert, per les vergezeld door het redactielid of freelancer die het meest betrokken is bij het betreffende onderwerp. Journalistieke ethiek? Olmo. Interviewen? Wietse. Voxpop? Jos. Invalshoeken? Tosca.

Kijkje achter de schermen

Met het geven van zo’n keuzevak snijdt het mes aan twee kanten: we kunnen onze journalistieke kennis en ervaring, in de vorm van Profielen in huis bij de HR, delen met studenten. Voor ons als redactie biedt het veel inzicht in de organisatie van het onderwijs, een kijkje achter de schermen. Wat komt er kijken bij onderwijsontwikkeling? Hoe regel je de inschrijving? Hoeveel werk geef je de studenten voor 1 studiepunt? Hoe zorg je dat je leerdoelen goed getoetst worden? Maar het leukst aan het vak is voor ons natuurlijk: werken met studenten.

Eigenlijk startten we vorig studiejaar al met onderwijs geven op het gebied van de journalistiek, met het keuzevak ‘Train je leugendetector, factchecken voor beginners.’ Dat vak, op het snijvlak van journalistiek, kritisch denken en burgerschap, geven we dit jaar weer, in periode 4. Vorig jaar deden we het net als ‘basiscursus journalistiek’ onder de vlag van Instituut CMI. Dit jaar is het een hogeschoolbreed keuzevak geworden. Bij bewezen succes willen we het basisvak journalistiek volgend jaar ook voor de hele HR aanbieden.

Tekst en foto: Edith van Gameren

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Profielen voor de klas: keuzevak journalistiek van start

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top