Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Corstin Dieterich is hogeschooldocent social work en (mede-)voorzitter van de medezeggenschap van ISO. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over wat hij ziet en hoort op school. Die deelt hij in dit blog.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Hoi meneer

Gepubliceerd: 26 September 2023 • Leestijd: 1 minuten en 57 seconden • Corstin

Wat is een docent voor een student? Het antwoord op die vraag kent waarschijnlijk net zoveel variaties als dat er studenten en docenten zijn. Voor de een is een docent een bijna onuitputtelijke bron van interessante kennis, terwijl diezelfde docent voor de ander een ternauwernood ter zake doend obstakel is op de weg naar het diploma.

In de meeste gevallen zal het beeld denk ik dubbel zijn. Een docent legt de eis neer dat je aan bepaalde criteria voldoet en spreekt een oordeel over je uit. Maar een docent kan je ook geruststellen. Degene die jou beoordeelt, is ook degene bij wie je de bevestiging kunt zoeken dat het wel goed komt. In de zwartste lezing van dit scenario heeft het wel iets weg van een Stockholmsyndroom en de vergelijking van scholen met gevangenissen is dan ook al vaak gemaakt. Maar ook als je de situatie in de klas wat luchtiger wil bekijken, zul je merken dat de meeste studenten feilloos aanvoelen dat er een eis, een norm, op tafel ligt en dat hun docent degene is die gaat kijken of ze daaraan voldoen.

Er zijn verschillende manieren waarop studenten daarop reageren. Ook docenten gaan verschillend om met deze situatie, daar kan ik het een andere keer over hebben. Maar van studenten heb ik veel verschillende (vaak onbewuste) strategieën gezien. Een herkenbare is het terugeisen: ‘Jij moet ervoor zorgen dat ik het haal’. Of denk aan de student die bij elke stap bevestiging zoekt: ‘Is dit goed, meneer?’

En zo zijn er duizend-en-één voorbeelden: de student die altijd afwezig is, de student waar altijd iets mee aan de hand is waardoor-ie nooit iets op tijd inlevert, de student die je voorafgaand aan de eerste les al laat weten zo onzeker en gespannen te zijn, de student die net iets te behulpzaam is, of de student die zich nooit iets afvraagt en bij wie alles wel oké gaat, maar die een dag voor de toets ineens met allemaal vragen komt.

Ik begrijp het allemaal wel, want school kan ook best verwarrend zijn en de verwachtingen hoog. Ook voor een docent. De reactie die mij zelf het meest verwarde toen ik er voor het eerst mee werd geconfronteerd is de ‘hoi-meneer’. Studenten die ‘Hoi meneer!’ naar je roepen als je de klas binnenkomt, zorgen voor een error in mijn hoofd. Het vertrouwde ‘hoi’ en het formele ‘meneer’ zo vlak achter elkaar, zetten mij op het verkeerde been. Een hoi-meneer is de tegenstrijdigheid van afstand en nabijheid in één begroeting samengevat. Het is een speech act die in één beweging je autoriteit als docent respecteert én meteen ook weer onderuithaalt.

Het is de spiegel die laat zien dat ik als docent ook maar een mens ben die een bepaalde rol heeft toegewezen gekregen. Ik hoop dat ik nog veel ‘hoi-meneren’ zal tegenkomen in mijn loopbaan.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Blog Corstin: Hoi meneer

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top