Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jonnick is student aan de docentenopleiding maatschappijleer en werkt bij ProDemos. Hij schrijft graag over problematiek die hij tegenkomt in het onderwijs, maar een lichter onderwerp op zijn tijd gaat hij niet uit de weg. Eerdere blogs van Jonnick lees je hier.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

De overheid als klantenservice

Gepubliceerd: 21 September 2023 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • Jonnick

Op feestjes en sociale gelegenheden is het niet altijd even makkelijk om docent maatschappijleer te zijn. Voor een land vol mensen die naar eigen zeggen niet zoveel hebben met de politiek, moet ik een hoop ongevraagde meningen en opvattingen aanhoren. Uit al die gesprekken heb ik wel een ding opgepikt: We kijken te vaak naar de democratische rechtstaat alsof het een bedrijf is.

De overheid wordt, mijns inziens, door mensen te veel gezien als een maatschappelijke klantenserviceorganisatie. Niet omdat het onredelijk is dat men wil dat de overheid problemen oplost, maar omdat men verwacht dat de overheid natuurlijk hun problemen wil oplossen. Zo werkt het bij de klantenservice ook, toch? Ik kom aan met een probleem, en de onderbetaalde vertegenwoordiger van het bedrijf loopt samen met mij een flowchart af en als het goed is hebben we aan het einde van het gesprek een passende oplossing en kan ik tevreden naar huis.

Maar zo werkt een democratie simpelweg niet.

Laten we een voorbeeld nemen: Vind je het minimumloon te laag? De FNV vindt dat ook. Werkgevers, groot en klein, zitten waarschijnlijk niet op een (verdere) verhoging van het minimumloon te wachten, zeker niet als ze dat zelf moeten ophoesten. In het democratisch bestel hebben beide partijen het recht om door de overheid gehoord te worden, maar het moge duidelijk zijn dat het niet mogelijk is dat beide partijen alles gaan krijgen wat ze willen; hun belangen staan haaks op elkaar. 

Wij zijn in ons dagelijks leven niet gewend om op die manier met belangen om te gaan, zeker niet met grote organisaties. Bedrijven en individuen kunnen kiezen met wie ze zaken doen, hebben vaak belangen die op elkaar afgestemd kunnen worden en hebben baat bij een soepele uitkomst. In de politiek is dit gewoon niet zo; jouw klachten kunnen het gevolg zijn van iemand anders behartigde belangen. Waarom zou de ander dat zomaar opgeven?

Juist daarom is de promotie van actief burgerschap zo ontzettend belangrijk. Leren je belangen te behartigen, te bestrijden wat jij ziet als onrechtmatigheid in de samenleving op een manier die bij jou, je omgeving of bij de problematiek past, is de enige manier waarop dingen beter worden.

Veel jongvolwassenen zijn de dupe van een gefaald studieleningssysteem. Ik hoor daar zelf ook bij. Een huis kopen zit er voor velen van ons voorlopig niet in, deels door de studieschuld die niet mee zou tellen in de hypotheekberekening (oeps!). Maar ik word gek van hoe vaak ik hoor: ‘Tja, maar nu kan ik er niets meer aan veranderen’. Het is je reinste onzin: als een generatie (oud-)studenten zich organiseert om de studieschuld af te schaffen of op een andere manier te compenseren, dan is er een manier om dit te doen. Het is een politieke keuze: waar geef je het geld aan uit? Je moet er dan dus wel comfortabel mee zijn dat ergens anders bezuinigd wordt.

Het is nooit te laat om fouten uit het verleden recht te zetten met beleid. Je moet alleen bereid zijn om je er – soms langdurig – voor in te zetten. En dat is wat anders dan even de klantenservice bellen. 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top