Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Te weinig banen in hoger onderwijs voor mensen met beperking

Gepubliceerd: 5 April 2023 • Leestijd: 2 minuten en 18 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hogescholen en universiteiten hebben te weinig banen gecreëerd voor mensen met een beperking. Ze lopen ver achter op andere instellingen in de publieke sector, bleek uit een inventarisatie eind 2022. Ook op de Hogeschool Rotterdam zijn de streefcijfers niet gehaald.

Demian Janssen

In 2026 zouden er in de publieke sector 25 duizend banen moeten zijn gerealiseerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit zijn bijvoorbeeld banen in de catering, schoonmaak of groenvoorziening. Soms gaat het ook om plaatsen voor hoogopgeleiden met een fysieke of psychische beperking.

Uit een meting eind 2022 blijkt dat de plekken er maar mondjesmaat bij zijn gekomen in het hoger onderwijs en onderzoek. Overheidstakken als gemeenten en de politie zitten tot wel tien procent boven hun doel.

Groei aantal banen gestokt

In 2017 waren de instellingen nog goed op schema, maar die trend is gestokt. De hogescholen realiseerden vorig jaar slechts een derde van de 953 plaatsen die er in 2026 moeten komen. Volgens de hbo-instellingen komt dat vooral door de coronapandemie. Sommige werkzaamheden vielen weg door het thuiswerken en de begeleiding van de doelgroep was lastig op afstand. Maar er lopen bij enkele hogescholen experimenten om arbeidsbeperkten meer te betrekken. 

De universiteiten schiepen iets meer dan de helft van de 1886 banen waar ze uiteindelijk op mikken. Bij de universitaire medische centra is dertig procent van de nagestreefde 2264 plekken behaald. Onderzoeksinstituten konden nog maar de helft van de 110 beloofde plekken garanderen.

Koepelorganisatie Universiteiten van Nederland (UNL) noemt als belangrijkste redenen voor het niet behalen van de doelen “de coronapandemie, de krapte op de arbeidsmarkt en de hoge werkdruk”. Daarnaast zijn werkzaamheden als catering en schoonmaak vaak uitbesteed waardoor universiteiten er minder zicht op hebben.

Nieuwe projecten organiseren

Al jaren halen de instellingen in het hoger onderwijs hun doelen dus niet. Dat komt voor een deel doordat hoger opgeleiden met een arbeidsbeperking slechts een klein deel uitmaken van de doelgroep.

Voor lager opgeleide doelgroepen moeten er daarom vaak nieuwe projecten worden georganiseerd zodat er nieuwe plekken komen. Instellingen werken daarom steeds vaker samen met maatschappelijke organisaties en scholen die de werkzoekenden aan een baan helpen. 

Hogeschool Rotterdam: streefcijfers niet gehaald

De Hogeschool Rotterdam zette vanaf 2017 een koers in om 60 fte (1 fte is 25,5 uur) aan participatiebanen te realiseren in 2025, laat een woordvoerder weten. ‘Eind 2022 hadden we 37 fte aan participatiemedewerkers in dienst. Het streefcijfer voor 2022, 51 fte, is daarmee helaas niet behaald. De belangrijkste reden hiervoor is de coronapandemie. In 2019 lagen we nog goed op koers met 29 fte, waarbij de doelstelling 30 fte was.’

De HR-woordvoerder noemt het ‘pijnlijk’ dat in 2020 en 2021 banen verloren gingen door de pandemie. Dat kwam onder meer doordat ‘de persoonlijke begeleiding, die juist zo van belang is voor deze doelgroep, niet meer mogelijk was door het thuiswerken. We waren daardoor ook genoodzaakt de werving van nieuwe kandidaten tijdelijk vrijwel te stil te leggen. Hierdoor was in 2020 het aantal fte 30 (doel was 36 fte) en in 2021 ook 30 (doel was 42 fte).’

Boete voor niet halen quotum

Als werkgevers het quotumpercentage niet halen, krijgen ze een boete. Voor elke arbeidsgehandicapte die werkgevers te weinig in dienst hebben, moeten ze vijfduizend euro ‘quotumheffing’ betalen.

De HR wil voor 2023 meer draagvlak creëren onder managers en medewerkers. ‘Dit doen we door de banenafspraak hoog op de agenda te zetten bij directies. De expertisegroep Diversiteit & Inclusie en staffunctionarissen D&I zullen hier een belangrijke rol in spelen’, aldus de woordvoerder. ‘De Banenafspraak in de Participatiewet draagt bij aan een inclusievere hogeschool.’

Tekst: HOP, Peer van Tetterode / Profielen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Te weinig banen in hoger onderwijs voor mensen met beperking

  1. Door een dwarsleasie ben ik in 2020 in een rolstoel terecht gekomen, ik was toen al in dienst van de HR.
    Veel begeleiding heb ik niet nodig, maar de toegankelijkheid van de gebouwen kan beter.
    Als voorbeeld, bij Blaak 555 kan ik niet door de draaideur (te krap), en ga ik via de garage naar binnen.
    dan is het afwachten of een in hoogte verstelbaar bureau beschikbaar is, reserveren kan niet.
    Het is te hopen dat ik nooit vanwege brand het pand hoef te verlaten, een vlucht rolstoel is er niet ….
    Probeer maar eens in een rolstoel Wijnhaven 61 in te gaan; zonder hulp kan het niet

  2. Sterker nog als je om wat extra ondersteuning vraagt vanwege autisme of adhd (of andere neurodiversiteit) dan wordt er meteen gezegd dat jij je sterk moet afvragen of je wel op de HR kan werken, want er is niets mogelijk. Je bent hoogopgeleid, dus zoek het zelf uit. Lekker inclusieve werkgever!

  3. Ga dit eens verder onderzoeken! Neurodiverse (hoogopgeleide) werknemers die een klein beetje ondersteuning vragen wordt meteen de deur gewezen, zelfs in banen waar een enorm tekort is. Lekker inclusief!

  4. De HR doet weinig moeite om hoger opgeleiden met een neurodiverse beperking in dienst te houden. Zeker als ze niet mee kunnen draaien volgens de norm. Ze zijn ze liever kwijt!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top