Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Afke Tangenbergh is hogeschooldocent bij de flexibele deeltijdopleiding van verpleegkunde. Houdt zich bezig met de compassievolle hogeschool en inclusiviteit. Blogt over taboes en rafelranden, bloed, zweet en tranen.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Zonder je Europapa

Gepubliceerd: 11 March 2024 • Leestijd: 2 minuten en 15 seconden • Afke

Joost Klein heeft moeten leren dealen met het feit dat zowel zijn vader als zijn moeder overleden toen hij nog een tiener was. Hij vond een uitweg in het maken van muziek om zijn verdriet te delen en te verwerken. Maar hoe doe je dat als hbo-student, als je rouwt om het verlies van een dierbare?

Nadat ik het songfestivalliedje van Joost Klein voor het eerst hoorde, gaat het niet meer uit mijn hoofd. ‘Welkom in Europa, blijf hier tot ik doodga, Europapa! Europapa!’ Ik zie Joost steeds voor me in zijn zelfontworpen blauwe pak en met zijn strakke witte kapsel. En hoe hij zijn eigenzinnige tekst in een fijne nineties vibe naar ons toe danst: nu al een groot succes!

Joost is een twintiger; de generatie van mijn kinderen en van veel studenten. Ook mijn kinderen behalen successen: een mooie stage op een unieke plek en ook op het internationale podium is goud behaald (in een jurk van hetzelfde kobaltblauw als Joost zijn pak). Al is het dan niet met een zelfgeschreven liedje, als ouder ben ik ongelofelijk trots op mijn kinderen.

Het is belangrijk om goede prestaties te kunnen delen, of juist de dingen die niet goed gaan. Hoe fijn is het om te horen dat je ouders of je lievelingstante supertrots op je zijn? En dat je hun onvoorwaardelijke liefde voelt, ook als je er doorheen zit, je het bijltje bij je studie wilt neergooien?

Maar wat nu als je je succes of je zorgen niet meer kúnt delen met je vader, je oma of je beste vriend omdat diegene overleden is? Cijfers laten zien dat Joost Klein niet de enige is, volgens het CBS: ‘waren bijna 100 duizend jongeren (0- tot 25-jarigen) eind 2021 halfwees. Ruim 1,5 duizend jongeren hadden zowel geen vader als geen moeder meer.’

Hoe voel het als je je P of je diploma ophaalt en daar in gedachten die lege stoel ziet, de plek waar je dierbare had moeten zitten? Hoe doe je het überhaupt als student, als je te maken hebt met rouw, met de dood of de ernstige ziekte van iemand die heel belangrijk is in je leven? Erover praten, of juist niet? En met wie? Waar heb je als individuele student behoefte aan? Ga je door, kun je door? Wat als je een tentamen verpest door je gebrek aan concentratie, is daar een regeling voor? Ben je nog dezelfde als die je was voor het overlijden? En hoe gaan jij en je omgeving daarmee om?

Nu we sinds kort weten dat hersenen tijdelijk anders werken bij rouw, dat er ook steeds meer cijfers en ervaringen bekend worden over rouw onder studenten, is het hoog tijd dat dat ook in de dagelijkse praktijk van onze school herkend wordt en de aandacht krijgt die het verdient. Hoe? Daar is geen eenvoudig en eenduidig antwoord op, maar ik ben er druk mee bezig hier respons op te vinden.

Intussen ben ik als ‘Euromama’ plaatsvervangend trots: goed gedaan Joost! Ik hoop dat jouw boodschap eraan bijdraagt sterven en rouw meer bespreekbaar te maken én dat je dat ESF met glans wint!

PS: Wil je met me meedenken hoe (als student of medewerker) om te gaan met sterven, rouw, verlies en zorg op Hogeschool Rotterdam? Heb je ideeën of wil je je ervaringen delen? Mail me of zoek me op in Teams.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Blog Afke: Zonder je Europapa

  1. Mooie blog waar je de spijker op de kop slaat. Toen ik eerst hoorde dat Joost Klein naar het Eurovisie zou gaan hield ik mijn hart vast. Maar toen Europapa uitkwam waren die zorgen meteen verdwenen. Toen ik Europapa voor de tweede keer luisterde gaf ik het zelfs een kans van winnen. En toen ik opzocht wat Joost met het laatste stukje in dat brandende huis bedoelde wist ik al zeker dat hij gaat winnen. Let op mijn woorden: Joost Klein gaat winnen!

    En de afspiegeling naar studenten die iets meemaken, neem inderdaad rouw, is ook hartstikke terecht. Ik zeg ooit weleens: “Non scholae sed vitae discimus!” en voor de mensen die geen Latijn spreken: “We leren niet op school, maar in het leven!”. Op school leer je regeltjes opvolgen, en 42 uur per week volmaken (zie mijn blog 40 uur studeren). Curricula zijn zo erg dichtgetimmerd dat er geen ruimte meer is voor eigen ontwikkeling, laat staan voor onvoorziene omstandigheden. Afgelopen september was mijn laptop gestolen op de zeilvereniging en ,ook al stonden mijn bestanden op de cloud, kon ik een week niet op school aan mijn opdrachten zitten. En dan loop je al meteen een week achter! Hoe haal je dat weer in als de 42 urige stoomtrein blijft doorrijden?

    En in de medezeggenschap heb je eigenlijk hetzelfde. Het is op papier zo mooi geregeld, en de medezeggenschap zelf denkt ook heel erg met je mee. Maar de docent voor de klas zegt gewoon: “Ik ga het niet voor jou herhalen. Had je maar in de les moeten zijn. Je kiest er zelf voor om in zo’n raad te gaan zitten!” En laat het probleem vervolgens bij jou liggen…

    Maar als je aan diezelfde docent vraagt waarom hij na 5 weken nog je toets niet heeft nagekeken, dan blijken de onvoorziene omstandigheden ineens wel weer te bestaan…

    Verwachten van studenten dat ze flexibel en weerbaar zijn. Maar tegelijkertijd als hogeschool geen centimeter kunnen meebewegen als het leven er tussendoor komt. En gezien het feit dat maar ongeveer 22% van de studenten hier binnen 4 jaar een diploma haalt, betekent dat dus dat 78% van de studenten de grillen van het leven heeft leren kennen!

  2. Hoi Yoeri, dank voor je uitgebreide comment! Nu is het niet zo dat de hogeschool helemaal niets doet voor de studenten in onvoorziene omstandigheden, maar het kan altijd beter inderdaad. Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van wat iemand individueel beslist. Ook dat kan beter. Helemaal als het gaat om rouw, want dat zit vaak ook nog in de taboesfeer. Wat mij betreft gaan we meer en beter voor elkaar zorgen in onze school community.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top