Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 oktober 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Serge Feldmann was van 2011 tot 2024 studentendecaan op de HR en is nu senior beleidsadviseur studentenwelzijn. Hij blogt om de wereld een klein beetje te helpen veranderen. Zijn eerdere blogs lees je hier.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Methode Gen Z is niet problematiseren maar normaliseren

Gepubliceerd: 21 October 2024 • Leestijd: 1 minuten en 29 seconden • Serge

Soms komt er een wetenschappelijk inzicht voorbij dat je tegelijkertijd verwondert en inspireert. Op ons Symposium ‘Veerkrachtig Studeren’ was hoogleraar Levi van Dam de brenger van zo’n inzicht.

Sinds corona is de aandacht voor het mentaal welzijn van jongeren veelvuldig in het nieuws geweest en gebleven. De onderzoeken naar dat welzijn stapelden zich op en veelal werden bevindingen en conclusies door de media gebracht in zeer zorgwekkende koppen die ons deden geloven dat deze generatie vooral ongelukkig, depressief, bang en levensmoe zou zijn. De nadrukkelijke nuancering van de bevindingen door deze onderzoekers werden daarbij regelmatig genegeerd.

Maar wat blijkt: epidemiologisch onderzoek van de afgelopen dertig jaar laat geen significante stijging of daling zien van gediagnosticeerde psychische stoornissen bij jongeren, vertelt Levi ons.

Maar als die epidemiologische data tegenspreekt dat het steeds slechter gaat met jongeren, wat is er dan wel aan de hand? Levi legt ons uit dat dat Gen Z de eerste generatie is die zich openlijk en op eigen initiatief uit over mentale problemen: ‘Het leven is af en toe best wel pittig en moeilijk.’ Tot zover het nieuwe inzicht. En hier gaat het dus mis. Wij – de oudere generaties – zijn geneigd dergelijke uitingen direct als problematisch te zien en aan te sturen op (professionele) hulp. Want er is tenslotte iets mis? Er is toch een probleem?

Neen. Nu ja, er is misschien wel degelijk een probleem, maar dat probleem hoort simpelweg bij de aard van het leven en kent vaak geen quick fix. Ziehier het verschil tussen het voormalig leidende paradigma in de (geestelijke) gezondheidszorg: ik heb een probleem en dat moet weg, het probleemgerichte paradigma. Daarnaast staat het opkomende acceptance-based paradigma, ook wel de Positieve Psychologie genoemd. Vanuit dit paradigma problematiseer je niet, je normaliseert: ‘Het is oké, tegenslag, frustraties, negatieve emoties en moeilijke momenten horen ook bij het leven. Er is niks mis met je. Wat kan jou helpen om dit nu te dragen en zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen?’

En precies dit, deze oprechte aandacht, contact en zorgzaamheid is waar onderwijsprofessionals jongeren kunnen ondersteunen in hun veerkrachtontwikkeling. Ik zie het als mijn persoonlijke missie om die paradigmashift binnen mijn cirkel van invloed te verwezenlijken. Doe je mee?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top