We maken vaak nog dezelfde klassieke fout in het onderwijs: we bedenken allerlei interventies, curricula en ondersteunend aanbod voor studenten, maar niet mét hen. En vervolgens zijn we verbaasd dat de student wegblijft of weerstand geeft. Onze afdeling Studentenwelzijn richt daarom naar landelijk voorbeeld een Kopzorgenraad op.
Dat doen we in een tijd waarin het lijkt dat de motivatie en behoefte om je voor dergelijke initiatieven aan te melden behoorlijk onder druk staat, getuige ook de zeer magere vangst bij bijvoorbeeld cmr-verkiezingen. Zelfs wanneer er een financiële vergoeding tegenover staat.
Daarom ging wij eerst in de vorm van een pizzasessie in gesprek met studenten om ze te vragen naar wat maakt dat ze wel of niet zouden opteren voor een dergelijk initiatief.
Een aspect dat werd genoemd, is de veelheid van keuzes en opties. Enquêtes, evaluaties, opties voor bijbaantjes, iets leuks met vrienden, of toch maar echt even aan al dat huiswerk gaan zitten: er zijn nogal wat keuzes te maken. En welke is dan de juiste.
Zie hier tegelijk een bron van stress en druk bij veel studenten. Want hoe kom je op voorhand te weten of een bepaalde keuze gaat opbrengen wat je ervan verwacht of hoopt? Wel, in veel gevallen is dat simpelweg niet of nauwelijks vast te stellen, dus wellicht die keuze simpelweg niet maken of nog even uitstellen.
Tegelijk viel op dat – eenmaal in gesprek op een pizzasessie – de interesse aldaar bij veel studenten gewekt werd. Eerder hadden ze er nog geen gedachten over (‘Was er maar zoiets als een Kopzorgenraad waarin ik kan meedenken en praten over beleid en dienstverlening rond het thema Studentenwelzijn’), maar tijdens het gesprek was al te merken dat ze hierover best ideeën en standpunten hebben en bereid zijn die te delen.
En dit is precies hoe we met onze Kopzorgenraad aan de slag willen. Vanuit vastgestelde trends, signalen en ontwikkelingen in gesprek zijn over de implicaties hiervan voor Studentenwelzijn en vaststellen of en hoe hierop gereageerd kan of moet worden met beleid en/of dienstverlening.
Naast een open oproep aan alle HR-studenten die reeds in bezit zijn van hun propedeuse om de vacature te bekijken en reageren, doe ik de uitnodiging aan het onderwijs om vaker en eerder studenten te betrekken bij beleid- en curriculaontwikkeling.
Naast het vergroten van studentparticipatie, levert het op termijn niet alleen tijdwinst op, het draagt ook bij aan vergroting van draagvlak. Als dat geen win-win is?
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top