Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten winnen wedstrijd acute hulp: ‘Hiermee zetten we onze opleiding op de kaart’

Gepubliceerd: 29 February 2024 • Leestijd: 3 minuten en 30 seconden • Nieuws

Studenten van de HR-opleiding medische hulpverlening bleken het best op elkaar ingespeeld tijdens de SimChallenge, een landelijke wedstrijd acute hulpverlening. De jury was onder de indruk van de rust die ze bewaarden tijdens de nagebootste noodsituatie. Vanavond wordt het opnieuw spannend voor Daan, Alex, Dylani en Peter, in de online voorrondes van het Europese toernooi.

Vlnr.: Dylani, Alex, Daan en Peter met hun ‘patient’.

Dat de vierdejaars studenten Daan Schot en Alex Verloop en de tweedejaars Dylani de Boer en Peter Zevenbergen de SimChallenge hebben gewonnen, is best bijzonder te noemen. Nooit eerder deed een team van de bachelor medische hulpverlening mee aan deze specialistische reanimatiewedstrijd, die jaarlijks wordt georganiseerd. ‘Zelf wisten we natuurlijk wel dat we een goede kans maakten’, vertelt Daan, ‘maar vanuit de medische wereld worden we gezien als underdog.’

Vanaf dag één bezig met simulaties

Normaal gesproken doen er namelijk teams mee in een combinatie van geneeskunde- en verpleegkundestudenten. Tijdens de challenge hebben de Rotterdamse studenten laten zien allesbehalve onder te doen voor artsen in opleiding. Alex: ‘Dat komt omdat we op onze opleiding al vanaf dag één bezig zijn met simulatie-onderwijs. Levensechte situaties worden hier nagebootst en we leren net zo lang te trainen tot we nul fouten maken. In steeds wisselende teams en in andere omstandigheden leren we reanimeren en acute hulp te verlenen volgens een strak protocol.’

Daan, Alex, Dylani en Peter hadden daarom genoeg aan een paar uurtjes met elkaar trainen, terwijl de andere teams dagenlang bezig zijn geweest om op elkaar ingespeeld te raken, zo begrepen ze van de andere deelnemers, van wie ze overigens ook geleerd hebben tijdens de challenge.

Doktersjassen uit de waskar

De SimChallenge vond plaats op zaterdag 3 februari in het VUmc in Amsterdam. De vijf teams die meededen, kregen twee casussen voor hun kiezen waarbij er acute hulp verleend moest worden aan een zeer geavanceerde simulatiepop. Ze werden beoordeeld op teamwork, technisch handelen en hun kennis over acute geneeskunde.

Het team van de Hogeschool Rotterdam had de taken vooraf goed verdeeld. Daan had de leiding, Dylani en Peter reanimeerden om beurten en Alex hield voornamelijk de ademhaling in de gaten.

‘Via een monitor konden we meekijken met de andere teams en zagen dat er bij hen af en toe toch wat paniek was.’

De casussen waren complex, maar de studenten wisten steeds de rust te bewaren. Dylani: ‘Via een monitor konden we meekijken met de andere teams en zagen dat er bij hen af en toe toch wat paniek was.’

Lichte paniek was er bij de Rotterdamse studenten hooguit over hun kleding. Er zouden operatiepakken klaarliggen in het VUmc, maar dat bleek last minute toch niet het geval. Dylani wist wat witte doktersjassen uit een waskar op de gang te grissen. Dylani: ‘We pretenderen zeker geen artsen te zijn, maar wilden ons wel professioneel als team presenteren.’

‘Onze opleiding is ontzettend goed’

Binnen de bachelor medische hulpverlening worden studenten opgeleid om op de ambulance te werken, op de spoedeisende hulp of op de interventiecardiologie. Alex: ‘Met het winnen van de SimChallenge zetten we deze opleiding echt op de kaart.’ Dylani vult aan: ‘We hebben niet voor onszelf meegedaan – wíj weten wel dat we kunnen reanimeren – maar vooral voor meer erkenning voor de opleiding. Want die is echt ontzettend goed en dat mag iedereen in de medische wereld weten.’

Jan Arndts is kerndocent en ontzettend trots op zijn studenten. Hij heeft hen geholpen bij de voorbereiding voor de SimChallenge. Arndts: ‘Ik waardeer het lef van deze vier studenten. Het initiatief om mee te doen is vanuit henzelf gekomen. Hiermee kunnen we ook aan andere studenten laten zien: kijk, dit is dus mogelijk.’

‘We leren ze razendsnel denken’

Arndts is samen met het hele docententeam aan het pionieren sinds de start van de opleiding in 2012. Voor die tijd bestond de bachelor medische hulpverlening niet. Studenten die interesse hadden in acute hulpverlening bewandelden meestal de weg om via verpleegkunde op bijvoorbeeld de ambulance terecht te komen.

Gepassioneerd vertelt Arndts over het vak acute hulpverlening – zelf heeft hij op veel plekken ter wereld gewerkt. ‘Ik zeg altijd tegen studenten: jij moet je beste dag hebben op de slechtste dag van iemands leven. We leren ze om razendsnel te denken als een dokter en om een onderzoekende, kritische houding te hebben. Ik vind het daarom altijd mooi als een student tegen mij durft in te gaan en niet zomaar aanneemt wat ik vertel.’

‘Ik zeg altijd tegen studenten: jij moet je beste dag hebben op de slechtste dag van iemands leven.’

De opleiding medische hulpverlening is al drie jaar op rij beoordeeld als TOP-opleiding door studenten. Dylani: ‘Dat wij de SimChallenge hebben gewonnen, is te danken aan de effort van al onze docenten. Dat zijn allemaal toppers.’

Daan, Alex, Dylani en Peter gaan door het winnen van de SimChallenge door naar een internationale simulatiewedstrijd voor studenten. Vanavond zijn de online voorrondes, als die goed gaan, zullen ze in juni afreizen naar Praag om mee te doen aan het SESAM-congres, waar ze hun skills zullen laten zien. Wie weet wint de underdog ook hier.

Tekst: Krista Izelaar
Foto: Team SimChallenge

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Studenten winnen wedstrijd acute hulp: ‘Hiermee zetten we onze opleiding op de kaart’

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top