Hogeschool Rotterdam voelt niets voor ‘NS-rooster’
Gepubliceerd: 5 October 2015 • Leestijd: 0 minuten en 49 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Hogeschool Rotterdam voelt niks voor het verzoek van NS-topman Roger van Boxtel om colleges later te laten beginnen. Dat stelt collegevoorzitter Ron Bormans in reactie op het bericht over het treinentekort.
Reizigers moeten volgend jaar rekening houden met overvolle treinen omdat oude treinstellen al moeten worden afgeschreven terwijl de nieuwe nog even op zich laten wachten. ‘Als we in Nederland allemaal op hetzelfde tijdstip beginnen en op hetzelfde tijdstip naar huis willen, is de kans op een zitplaats bijzonder klein’, aldus Van Boxtel.
Uren nodig
De NS hoopt daarom dat onderwijsinstellingen hun roosters willen aanpassen om gedrang in de treinen te voorkomen. Bormans is daar geen voorstander van, vertelt hij niet voor het eerst. ‘We hebben alle uren nodig om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen garanderen. En we willen ook efficiënt omgaan met de inzet van gebouwen en van onze docenten.’
De collegevoorzitter maakt duidelijk dat de HR juist investeert in intensiever onderwijs. ‘In Rotterdam voelen we bij uitstek de druk om te structureren, meer contacturen te roosteren en de studenten naar school te willen halen’, vertelt Bormans. ‘Het voorstel van de NS gaat juist ten koste van die contacttijd.’
Stagebedrijf
De hogeschool is bij het reisgedrag van de studenten overigens niet slechts afhankelijk van de roosters op school. Bormans: ‘We kunnen niet tegen een stagebedrijf zeggen dat onze studenten om 11.00 uur beginnen.’
Jos van Nierop
NS moet bietke treinen gunnen
Het is vreemd dat de NS zelf incapabel is en haar problemen dan maar over de schutting dumpt bij onderwijsinstellingen en de reiziger.
Voer dan de nieuwe Sprinters wat sneller in, in plaats van alles in één keer laten rijden beginnen met 25% van de nieuwe Sprinters + 75% van het oude materiaal.
Typisch NS om weer eens dingen te willen veranderen zonder daarbij eerst een goede plan van aanpak in elkaar te knutselen. Ik reis al 5 jaar met de trein en ik heb niet 1 dag gehad dat ik niet minimaal 5 minuten vertraging had. Nu willen ze de roosters van scholen later laten beginnen, maar zodra er weer seinstoringen zijn is iedereen te laat. Laat die roosters maar gewoon met rust NS.
Goedzo laat NS eerst maar is een keer op tijd rijden (elke week wel vertraging) en genoeg treinen inzetten (dubbeldekkers) en de prijs is reduceren met die belachelijke bedragen die ze durven te vragen om vervolgens 45 minuten te staan…
Alternatief: Wellicht kunnen de studenten van de technische opleidingen een paar extra treinstellen in elkaar zetten? 😉
De werkelijkheid is dat we allang aan spitsmijden doen, we zijn geen productiebedrijf dat van 8:30 tot 17:30 productie draait en dan de fabriek in één keer laat leeglopen. Wellicht moeten we een keer afspreken om met alle studenten en personeel om 8:30 te beginnen en daarmee het OV in groot Rotterdam eens goed vullen. Is aanstaande vrijdag de dag van de duurzaamheid een leuke kapstok?