Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

HR werkt aan carrièrepad voor lesgeven

Gepubliceerd: 20 April 2016 • Leestijd: 3 minuten en 26 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het collegebestuur denkt ‘heel concreet na’ over hoe docenten carrière kunnen maken met lesgeven, zonder dat ze meer tijd moeten besteden aan coördineren en onderzoek. Dat zegt collegevoorzitter Ron Bormans in reactie op de gastcolumn van Hans van der Moolen.

docenten-een-jarek

De directeur van IvG (instituut voor de gezondheidszorg) houdt in zijn column een pleidooi voor het lesgeven en verbaast zich erover dat docenten die een hogere functie krijgen, met het bijbehorende salaris, altijd minder gaan lesgeven. Ze krijgen er andere taken bij. Geen goede zaak, meent Van der Moolen. ‘Natuurlijk is onderzoek ook belangrijk. En leidinggeven heus ook wel een beetje. Maar een hogeschool die echt de focus op onderwijs wil leggen, creëert vandaag nog een derde weg. Een groeipad gericht op het lesgeven zelf.’

Docent van het jaar
Het pleidooi van Van der Moolen zorgde voor veel bijval, zie bijvoorbeeld de reacties onder de column. ‘Natuurlijk moet er zo af en toe wat vergaderd worden, maar om daarvoor nu een paar schalen hoger beloond te moeten worden verbaast mij enigszins’, reageert Adriaan de Jongh, onlangs verkozen tot Docent van het jaar. ‘Op een hogeschool moeten de meeste medewerkers (docenten) beloond worden voor hun “leskwaliteiten” en zij moeten daar verder in kunnen stijgen wat salariëring betreft.’

Ook collegevoorzitter Bormans is het eens met Van der Moolen en vertelt dat de IvG-directeur het onderwerp eerder heeft aangekaart tijdens vergaderingen. ‘De redeneerlijn van Van der Moolen past 100 procent in het gedachtegoed waar Focus (‘alles gericht op het bacheloronderwijs’) voor staat. Vanuit diezelfde gedachte zijn we meer docenten gaan aanstellen en vragen we nu aandacht voor pedagogisch goede docenten. We brengen het vraagstuk van studiesucces terug de klas in, vrij naar de titel van het essay dat we hierover publiceerden.’

Hogere inschaling legitimeren
Het collegebestuur wil en gaat het ‘probleem’ aanpakken, zegt Bormans. ‘We denken heel concreet na over hoe we dit kunnen invullen en vertalen naar het functiehuis, zonder te vervallen in extra functies als ‘coördineren’, ‘managen’ of het ‘doen van onderzoek’. Dat zijn de begrippen die nu gebruikt worden om hogere inschaling te legitimeren.’

Gezocht moet daarom worden naar criteria die aangeven in welke mate iemand een goede docent – lees lesgever – is. Bormans: ‘We gaan binnenkort ook docenten vragen ons daarbij te helpen. Want het is wel belangrijk dat we het in controleerbare criteria kunnen vangen. Ik wil daar in deze fase niet op vooruitlopen. Duidelijk is wel dat dat een herzien functiehuis moet zijn voor de hogeschool, en misschien wel voor het hbo in z’n totaliteit.’

Hans van der Moolen denkt dat de HR daarin misschien trendsetter kan zijn. Over hoe je excellente docenten herkent, heeft hij wel wat ideeën. ‘We weten dat docenten die gerichte en gespecificeerde feedback geven, zorgen voor betere resultaten bij de studenten. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor activerende werkvormen. Dat mag je dus van excellente docenten verwachten, en het zijn ook zaken die je kunt meten aan de hand van toetsresultaten.’

Studentbeoordelingen
Anneke Kistemaker, lid van de centrale medezeggenschapsraad (cmr), suggereert om bij het beoordelen van docenten studentoordelen te gebruiken. Dat moet dan wel serieuzer en gedegener dan nu in de meeste gevallen gebeurt, vindt Kistemaker die vertelt dat de cmr met enige regelmaat met het collegebestuur over het onderwerp heeft gediscussieerd. ‘Dan hebben we het onder andere over de discussie over de functiewaardering waarbij het zo klaar als een klontje was dat ‘gewoon goed lesgeven’ niet genoeg was voor schaal 11; dan al moest je meer gaan organiseren en coördineren.’

Docent Chantal Mulders van RBS vertelt dat er soms wordt afgegeven op de research lecturers die meer zijn gaan verdienen en redelijk onzichtbaar worden in een team. ‘Ze hebben nog maar heel weinig lestaken en je hebt soms geen idee wat ze doen. Bij mijn opleiding zie ik dus dat de goede mensen extra taken krijgen, waardoor er gaten vallen bij het lesgeven die dan opgevuld worden met nieuwe, soms onervaren krachten in schaal 10. En als die schaal 10-ers ‘opschuiven’, begint de cyclus weer van voren af aan. Eigenlijk is het erg vreemd dat je meer betaald krijgt als je minder met studenten van doen hebt…’

Docent van het jaar
Manager of onderzoeker worden, en daarom meer gaan verdienen, is niet iets wat iedereen wil. ‘Mij niet gezien hoor!’ reageert Mulders resoluut. Ze is niet de enige die zich enerzijds verbaast over coördinatoren die meer verdienen en anderzijds tevreden is om een ‘gewone’ docent te zijn. ‘Ik ben een echte lesboer’, zei Docent van het jaar Adriaan de Jongh in een interview met Profielen. ‘En by the way’, schreef hij in zijn comment onder de column van Van der Moolen: ‘Ik ben tevreden met mijn maandelijkse beloning.’

Jos van Nierop

In gesprek met docenten
Vanuit het collegebestuur gaat de zogenoemde ‘regiegroep binding’ na de meivakantie met docenten, en later ook studenten, in gesprek over de vraag wat excellent docentschap is. Deze gesprekken zouden moeten leiden tot een functiehuis met daarin ook een, zoals Van der Moolen het noemt, ‘groeipad gericht op het lesgeven zelf’. Van der Moolen: ‘Dat is geen proces dat vandaag of morgen is afgerond, maar het moet een keer starten, en het moet uiteindelijk iets betekenen voor het functiehuis.’

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to HR werkt aan carrièrepad voor lesgeven

  1. Alle docenten krijgen donderdag (21-4) een uitnodiging in de mail. Op elke locatie wordt een bijeenkomst georganiseerd. Heb je de uitnodiging niet ontvangen, maar wil je wel komen? laat het dan even weten aan mij (i.dekker@hr.nl) of Corinne Lamme (c.lamme@hr.nl).

  2. ik zou graag “relevant zijn” (verbinding met en in het bedrijfsleven staan) en “creativiteit” (ontwikkelaars van nieuw onderwijs) willen voordragen als onderdelen van de nieuwe rollen!!

  3. Wow! Trots als medewerker van de Hogeschool Rotterdam, die openstaat voor nieuwe/andere/innovatieve wegen/manieren om vorm te geven aan de educatie van en voor de toekomst; dit niet alleen voor de studenten maar ook voor het kapitaal van iedere onderwijsinstelling….De Docent!

  4. Dit is een goed begin! Echt heel goed! Maar mag ik meteen waarschuwen voor de aanname “het zijn ook zaken die je kunt meten aan de hand van de toetsresultaten”?
    Dat leidt onvermijdelijk tot ongewenste neveneffecten. Ik noem: (1) toetsresultaten zijn door leidinggevenden te lezen vanachter hun bureau, maar daar moeten ze als onderwijs willen beoordelen juist achter vandaan. (2) toetsresultaten zeggen alleen iets als zij te koppelen zijn aan een beginsituatie. (3) als toetsresultaten de lesgever/nakijker mede ‘waarderen’, dan is dat bijna uitlokking van fraude.
    Je kunt erop vertrouwen dat toetsresultaten beter worden als je betere lesgevers hebt, maar draai het niet om en ga dat niet als criterium gebruiken. Echt niet doen, want je begaat dan een klassieke beginnersfout.

  5. @Bart. Ik denk dat het slim is uit te gaan van ‘gedrag’ en de rol die je vervult in je team.
    Resultaten als directe graadmeter hanteren heeft inderdaad het risico van ‘perverse prikkels’. Bedoel je ook dat je eigenlijk elkaars colleges zou moeten bezoeken om daarover te oordelen?
    PS kom ook naar een van de bijeenkomsten, dan kun je mee helpen hier de juiste taal voor te vinden.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top