Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Afgestudeerde zoekt vooral leuke collega’s

Gepubliceerd: 2 March 2010 • Leestijd: 1 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Niet een goed salaris, maar leuke collega’s en een fijne werksfeer zijn voor studenten van nu belangrijk als ze beginnen aan hun eerste ‘echte’ baan. Kleine en middelgrote bedrijven lijken hun daarvoor het meest geschikt.

Studentenuitzendbureau Studentalent deed onderzoek onder 1700 hbo’ers en universitair studenten uit het eigen bestand. Zestig procent van de ondervraagden zegt na zijn studie het liefst bij een klein of middelgroot bedrijf aan de slag te gaan. Slechts zeventien procent geeft de voorkeur aan een grote organisatie. Commerciële bedrijven zijn populairder dan overheden en non-profitorganisaties.

Ruim zestig procent van de ondervraagden vindt een prettige werksfeer en leuke collega’s belangrijk in een eerste baan. Bij vijfenvijftig procent staan goede opleidingsmogelijkheden op de eerste plaats. Slechts een kwart vindt een hoog salaris de voornaamste prioriteit.

Nieuwe generatie werknemers
Volgens Angelique Steen, directeur van Studentalent is het niet gek dat afgestudeerden van nu op zoek gaan naar een baan bij kleinere bedrijven. Die bieden namelijk precies datgene waarnaar deze generatie op zoek is. 'Zelfstandigheid, ontwikkelingsmogelijkheden en snelle doorgroeiperspectieven staan hoog in het vaandel bij de ambitieuze nieuwe generatie werknemers.'

Bedrijven moeten daar volgens Steen meer op inspelen. 'Op hogescholen en universiteiten wordt nu ook al veel gewerkt met projecten. De nieuwe lichting werknemers moet je een duidelijke opdracht geven. Maar ze willen wel de ruimte om die opdracht op hun eigen manier uit te voeren. En daarop willen ze vervolgens snelle feedback.' Strenge hiërarchie werkt juist niet, zegt Steen. 'Alles en iedereen is benaderbaar via internet. Als studenten iets willen weten van een hoogleraar mailen ze hem gewoon. Ze zijn gewend te halen wat ze willen hebben.' 

Hyves en Facebook
Bedrijven die jonge hoogopgeleide studenten willen bereiken, moeten vooral online zoeken. Van de ondervraagden zegt honderd procent internet veelvuldig te gebruiken, 97 procent is actief op sociale netwerken als Hyves en Facebook. 'Bedrijven zullen goed moeten nadenken over hun strategie om via internet jonge werknemers te werven. Zeker als straks door vergrijzing weer een tekort ontstaat aan jong talent op de werkvloer.'

HOP, Bram Logger

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top