Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Uitzonderlijke’ Sjany wint BOOM-prijs

Gepubliceerd: 30 September 2010 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Sjany Deunhouwer heeft vanmiddag de BOOM-prijs gewonnen, een onderscheiding van de lerarenopleiding voor studenten die zich op een bijzondere manier onderscheiden. Sjany, die afgelopen maart afstudeerde, deed dat onder andere door het ontwikkelen van een handleiding voor de maatschappelijke stage.

Dat deed ze voor het Stedelijk Dalton Lyceum Dordrecht maar de dienst JOS (Jeugd, Onderwijs en Samenleving) van de gemeente Rotterdam vindt de handleiding zo goed dat hij geschikt wordt geacht voor alle Rotterdamse middelbare scholen. Sjany ontwikkelde de handleiding en implementeerde ‘m ook op haar stageschool, en dat deed ze volgens de jury van de BOOM-prijs met veel inzicht zeer professioneel. ‘ Voor een student van de lerarenopleiding is dit uitzonderlijk te noemen, aldus de jury. Een paar vragen aan Sjany.

Gefeliciteerd, je hebt iets bijzonders gepresteerd. Waarom was zo’n handleiding er nog niet?
‘De maatschappelijke stage op middelbare scholen is pas in 2011-2012 verplicht, maar veel scholen experimenteren er nu mee. Een probleem is dat leerlingen die stage in hun eigen tijd moeten doen, je bent dus geen brenger van goed nieuws. Volgens mij moet je dan proberen het voor iedereen zo dragelijk mogelijk te maken. Op het Dalton heb ik bijvoorbeeld gekozen voor keuzevrijheid, leerlingen kunnen zich voor hun favoriete stage inschrijven. Ik heb het ook dragelijker gemaakt door informatieboekjes samen te stellen voor de leerlingen maar ook voor ouders en mentoren. Verder moet zo’n stage zo concreet mogelijk, met een stagecontract en ook een beoordelingsformulier.’

Maar dat zorgt toch nog steeds voor veel werk op voor de scholen?
‘Het is vooral belangrijk dat je als school de contacten en lijnen kort houdt. Dat is het best te bereiken via een vast aanspreekpunt. Als je leerlingen moet gaan doorverwijzen, ben je ze een beetje kwijt. Houd het bij jezelf!’

Volgens het juryrapport bestaat de kans dat je handleiding in heel Rotterdam gebruikt gaat worden…
‘Het JOS is inderdaad geïnteresseerd om mijn handleiding te gebruiken voor de handleiding die zij willen maken. Maar hun geldpotje is op. Ze vroegen aan mij of ik op vrijwillige basis tekstbijdragen wilde leveren maar ik heb al twee banen van bij elkaar 1,2 fte (als leraar maatschappijleer) en doe aan de Erasmus Universiteit ook nog een avondstudie bestuurskunde.’

Druk genoeg dus.
‘Ja, vanmiddag werd nog geopperd dat ik, als ZZP’er, adviseur zou moeten worden op dit gebied. Maar ik vind het lesgeven en het contact met de leerlingen zo leuk. Neem nou de opmerking, onlangs, van een leerling die vroeg of hij bij een schoenenwinkel zijn maatschappelijke stage mocht lopen. Dat is echter niet toegestaan, want het is commercieel. Zijn antwoord luidde: ‘Maar ik maak mensen blij, met nieuwe schoenen…’’

Dus voorlopig blijf je gewoon leraar…
Ja, en als scholen meer willen weten over de handleiding, moeten ze maar contact met mij opnemen, via mijn school: het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht, locatie Kapteynweg.

JvN

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top