Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Blog Alex: Zodat kennis beklijft

Gepubliceerd: 30 March 2015 • Leestijd: 2 minuten en 7 seconden • Alex blogt

Ik ben een groot voorstander van buitenschoolse activiteiten. ‘Buitenschoolse activiteiten’ klinkt als een deel uit de ondertiteling van een Amerikaanse film – ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Alex Hoogendoorn - kleinHet Nederlandse woord ‘school’ is ontleend aan het Latijnse schola dat weer is ontleend aan het Griekse skholḗ. Als je net als ik geïnteresseerd bent in de oorsprong van woorden en de ontwikkeling die woorden hebben doorgemaakt om tot de hedendaagse betekenis te komen, dan gaat je hart sneller kloppen want via het Latijn en Grieks komen we namelijk uit bij: ‘aan leren bestede vrije tijd, studie’, oorspr. ‘vrije tijd’ (bron: etymologiebank.nl).

Waar ik dit gelezen heb, kan ik me niet meer herinneren, maar de strekking herinner ik me goed. Het was een artikel waar op dezelfde etymologische manier naar het woord school werd gekeken. In dat artikel werd de conclusie getrokken dat kinderen vroeger niet leerden door hele dagen in een lokaal te zitten, maar juist door te spelen en informatie te laten bezinken. Vroeger zou het woord ‘buitenschoolse activiteiten’ dus niet bestaan hebben, want buiten werd juist geleerd. Zo bekeken is ‘buitenschools’ in de huidige betekenis dus een antoniem van zichzelf: buiten staat tegenover school (binnen).

Een duidelijk doel
Het mag duidelijk zijn dat ik graag lees, filosofeer en redeneer. Ik wil mezelf graag ontwikkelen. Ik zie mezelf als stromend water, want stilstaand water wordt warm en een broedplaats voor legionella; de bacterie transformeert de belangrijkste levensbron in een Bron des Doods. Wat leeft, beweegt en wat beweegt kan twee kanten opgaan: vooruit of achteruit; maar nooit blijft het stilstaan, want wat stilstaat is dood. Literatuur houdt je in beweging, duwt je vooruit zodat je niet stil blijft staan waar het water nog een klein stroompje is, maar stroomt naar de prachtige landschappen waarin het water het best tot zijn recht komt.

Als literatuurrecensent voor Hebban.nl heb ik op een andere manier naar literatuur leren kijken. Mijn passie voor taal en verhaal is verder aangewakkerd. Het is leuk en interessant om te merken hoe ik steeds meer word wie ik denk ooit te kunnen zijn. Het schrijven over boeken heeft mij een opstapje geboden en van een andere hoogte heb je een ander perspectief. Het heeft mij onder andere werk opgeleverd als medewerker PR & communicatie bij Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks en dat is een mooie ervaring.

Zodat kennis beklijft
Voor een opdracht voor het tweedejaars vak ‘content en creatie’ moest ik een contentkalender ontwikkelen voor een zelfgekozen merk. Ik koos Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks en ontwikkelde de invulling van de Autismeweek, van zaterdag 28 maart tot zaterdag 4 april. Met de slogan “Autisme is niet te genezen, onbegrip gelukkig wel” willen de Nederlandse Vereniging voor Autisme en het Autismefonds het onbegrip over dit onderwerp wegnemen.

Een van de Brainbooks-auteurs, Herma de Beer, schreef over dat onderwerp een autobiografische roman: Sprakeloos. In overleg met haar besprak ik de contentkalender en werkte die verder uit.

De opdracht kon op geen beter moment komen want ze bood me de kans om opgedane kennis in de praktijk te brengen, zodat de kennis beklijft.

Buiten school – een duidelijk doel – zodat kennis beklijft.

Alex Hoogendoorn

Alex Hoogendoorn (1994) is tweedejaars student communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en literatuurrecensent voor de portals Literatuur & Romans en Mens & Wetenschap op lezerscommunity Hebban. En hij blogt maandelijks voor Profielen.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Blog Alex: Zodat kennis beklijft

  1. Lieve Alex,

    Ik heb erg genoten van het stuk: “het mag duidelijk zijn dat ik t/m het best tot zijn recht komt.”
    Mijn complimenten!

    Alleen heb ik wat op te merken aan: “school – een duidelijk doel – zodat kennis beklijft.”
    Graag had ik hier i.p.v. een zin een alinea willen zien. De verbinding tussen school en duidelijk doel (jouw mening) is mij niet helemaal duidelijk.

  2. Lieve Zee,

    Fijn dat je ervan genoten hebt! 🙂 Die laatste zin was eigenlijk geschreven onder het motto dat je niet te veel verklapt voor de lezer, maar ik zal je feedback meenemen naar het schrijven van mijn volgende blogbericht.

    Groetjes,
    Alex

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top