Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Discussies in klas ‘exploderen’, maar vluchtelingen zijn welkom

Gepubliceerd: 9 May 2016 • Leestijd: 2 minuten en 34 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

HR-docenten en studenten vinden de sfeer in de klas als het over vluchtelingen gaat slecht tot zeer slecht. Dat blijkt uit een onderzoek van studenten sociaal pedagogische hulpverlening.

De tweedejaars sph waren nieuwsgierig naar de beeldvorming rond het onderwerp vluchtelingen in relatie tot de hogeschool. Ze verspreidden vragenlijsten onder docenten van alle instituten en studenten van de HR. Met een respons van 42 docenten en 55 studenten is het onderzoek niet representatief, maar het is wel het eerste onderzoek dat binnen de HR is gedaan.

Het thema vluchtelingen raakt de hogeschool op verschillende manieren. Bij de start van dit collegejaar stonden 35 studenten met een vluchtelingenachtergrond aan de HR ingeschreven. Collegevoorzitter Ron Bormans wil komend collegejaar honderd vluchtelingstudenten opnemen. En bovendien opent in mei een asielzoekerscentrum in de Rotterdamse wijk Beverwaard. Aan honderd van de zeshonderd verwachte inwoners van het azc wil de HR dan taalonderwijs aanbieden. Niet zo gek dus om de temperatuur eens te meten bij de populatie van de hogeschool.

Sfeer

Een van de opvallendste uitkomsten uit het onderzoek gaat over de sfeer in de klas. ‘Docenten gaven aan dat er in de klas hoogoplopende discussies zijn over vluchtelingen. Discussies exploderen en de sfeer is vooral negatief’, vertelt Rebecca Dubbeldam, een van de acht studentonderzoekers.

Ook een meerderheid van de studenten die aan het onderzoek meedeed, vindt de sfeer in de klas rond dit onderwerp negatief. ‘Sinds de aanslagen zijn mensen nog banger en negatiever tegenover vluchtelingen’, schrijft een respondent. Een ander zegt: ‘Er is veel onenigheid en agressie. Ik vind dat je het er best niet mee eens mag zijn, maar dit moet wel op een normale manier geuit worden.’

Aanslagen

‘In de antwoorden van studenten werd meerdere keren verwezen naar de aanslagen in Parijs. Toen wij het onderzoek deden, hadden de terroristische aanslagen in Brussel nog niet plaatsgevonden’, aldus studentonderzoeker Leanne van Zwol. Het percentage dat de sfeer in de klas slecht tot zeer slecht vond, is 58. Er was ook een grote groep van 38 procent die ‘neutraal’ invulde en bijvoorbeeld zei: ‘Op de Hogeschool Rotterdam is het weinig onderwerp van gesprek.’

Ruim een derde van de studenten zou een vluchteling in de klas willen helpen.

Maar dat is niet het hele verhaal. Iets meer dan de helft van de ondervraagde studenten zegt ook dat een vluchtelingstudent zich welkom zou voelen in de klas. En als de studenten zouden merken dat dit niet zo was, dan zou bijna tachtig procent van de ondervraagden een gesprek starten met de vluchtelingstudent.

Helpen

Er is dus een verschil tussen de sfeer in de klas en de manier waarop de respondenten er zelf instaan als zij daadwerkelijk met vluchtelingstudenten in hun klas zouden worden geconfronteerd. Studentonderzoeker Martine van ’t Veer: ‘We hebben de studenten gevraagd hoe ze zouden omgaan met een vluchteling in hun klas en dan geeft de meerderheid “normaal” aan of “net als met ieder ander”. Ruim een derde zou een vluchteling in de klas ook willen helpen of ondersteunen.’

Werkconferentie

Rebecca, Leanne, Martine en hun vijf medeonderzoekers mochten hun bevindingen presenteren tijdens een werkconferentie over vluchtelingen in het hoger onderwijs, georganiseerd door de Vereniging Hogescholen en de universiteitskoepel VSNU. ‘Daar kregen we heel positieve reacties. Er is nog weinig informatie over dit onderwerp, terwijl de vraag onder hogescholen wel groot is. Houd ons op de hoogte, vroegen de mensen daar.’

Voor de meeste studenten uit het groepje is dit onderwerp (tijdelijk) afgesloten, maar Martine zit er nog middenin. Zij werkt met vluchtelingen in Schiedam tijdens haar stage. ‘We hebben allemaal veel geleerd van dit onderzoek. Er wordt zo veel negativiteit verspreid over vluchtelingen, maar wij hebben ook gesproken met vluchtelingstudenten en wat ons juist opviel was de motivatie en vastberadenheid van deze jongeren. Ik sta er zelf nu veel positiever in dan eerst.’

Esmé van der Molen

Het onderzoek werd uitgevoerd door Rebecca Dubbeldam, Kirsten van Gaalen, Rick ’N Guessam, Myrthe Reek, Romana Thumann, Martine van ’t Veer en Eline Vet.

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top