Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Ov-boete: alleen als je echt reist

Gepubliceerd: 21 December 2016 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Vanaf 2018 kunnen studenten alleen nog maar een boete voor hun verlopen ov-studentenkaart krijgen als ze er echt mee reizen. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag besloten.

trein illustratie

Ook wordt de boete in de eerste twee maanden lager dan nu: geen 97 euro per halve maand, maar 75 euro. Daarna gaat de boete omhoog naar 150 euro per halve maand om misbruik van de kaart te bestrijden.

VVD en CDA hadden de verandering van de bedragen voorgesteld. D66 voegde eraan toe dat de kaarthouder ook echt moet hebben gereisd. Donderdag had minister Bussemaker nog gezegd dat het niet wenselijk is dat DUO het reisgedrag volgt van zoveel duizenden studenten die hun kaart niet hebben afgemeld.

Te laat

Jaarlijks zetten zestigduizend studenten hun kaart te laat stop. Dat levert de ov-bedrijven enkele tientallen miljoenen euro’s aan boetes op. Sommige van de beboete studenten gebruiken hun kaart niet eens en doen alles op de fiets, maar moeten toch betalen voor het ‘reisrecht’.

Aan de voorlichting schort het ook. Even niet opletten en studenten moeten honderden euro’s betalen. Daarom vindt de Kamer ook dat de voorlichting aan studenten moet verbeteren. Eerder mag de boete niet omhoog, staat in een aangenomen motie van de PvdA en vijf andere partijen. Kennelijk hebben de Kamerleden vertrouwen dat dit voor 1 januari 2018 lukt.

Liever nog willen de Kamerleden een technische oplossing: de minister moet met de ov-bedrijven in gesprek over automatische beëindiging van de ov-studentenkaart als de eigenaar er geen recht meer op heeft.

De meeste studenten mogen vijf jaar reizen met hun ‘studentenreisproduct’: tijdens de nominale studieduur plus één jaar erna. Als hun kaart verlopen is, moeten ze hem eigenhandig stopzetten bij een NS-automaat.

Duur

De meeste studenten beëindigen hun kaart op tijd en de rest doet dat snel als ze eenmaal een boete hebben gekregen. En er zijn echter ook (oud-)studenten die opzettelijk de kaart niet stopzetten, omdat een gewoon abonnement duurder zou zijn dan de boete. Het hogere bedrag moet daar een einde aan maken.

De Landelijke Studenten Vakbond en Interstedelijk Studenten Overleg noemen de hogere boete een studentenstraf. Jarmo Berkhout van de LSVb: “Het is onvoorstelbaar dat er geen systeem denkbaar is waarin de poortjes gewoon dicht blijven als je onrechtmatig gebruik maakt van je ov-kaart.”

Tekst: HOP, Bas Belleman
Illustratie: Job Bos

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Ov-boete: alleen als je echt reist

  1. NS – is een veredeld staatsbedrijf, een gele rups die concurreert qua snelheid van vervoer met auto. Gedreven door overtollig stroom, remmen wordt hopelijk terug geleverd aan het net en daarmee schoner dan een auto? Duurder dan rijden met een auto.

    Laat communiceren is een mooie tactiek, zeg nou zelf? Die trein rijdt wel! Vol of niet? Je wilt op tijd op je werk zijn, als je er bij kan stap je toch (nog) in. Slim toch om kortere treinen in te zetten? Een beetje een goed werkgever financiert een jaarabonnement bij de NS, NS en ProRail zijn lachende derden. Die OV-kaart die niet op tijd zijn ingeleverd zijn de kleine graantjes (zeg maar het verschil tussen kerstpakket of niet).

    Ik wil wel eens weten wat het kost om die trein tijdend te houden:

    Som 1: wat kost het aan totaal kWs om een intercity van Rotterdam naar Utrecht te vervoeren alle zitplaatsen gevuld?
    Som 2: wat kost het aan totaal kWs om een lege intercity van Rotterdam naar Utrecht te vervoeren (dus alle zitplaatsen LEEG)?

    Jammer dat er zoveel verloren gaat aan de onderhoudswerkzaamheden voor rails die door het gewicht van vrachtvervoer over het spoor minder lang meegaat dan verwacht. Slap management bij ProRail, NS. De weekendreiziger zonder auto is weer de dupe!

    Wat is dan de werkelijke schade van onterecht gereisde reizen door studenten die hun OV (moedwillig) niet hebben ingeleverd. Het zijn misgelopen miljoenen die het kabinet ontbeert (waar ze ook slimme trucs voor hebben bedacht afgelopen jaren).

    Inderdaad die poortjes ook een goede, zo afstellen dat je direct de straf voelt, kort openen en snel sluiten ;-). Gewoon inleveren die OV, inleverbewijs 5 jaar bewaren!

  2. Best lullig om te lezen dat dit nu zo is. Aangezien mijn zoon vorig jaar wel een boete mocht betalen. Terwijl hij hem na de stopdatum nooit meer gebruikt had en in de veronderstelling was dat hij hem stopgezet had. Maar helaas had het apparaat waar hij hem had stopgezet zijn werk niet juist gedaan en had hij het niet nog nagekeken om de site zoals ze dat aanraden. Omdat die site er toen vijf dagen uit lag! Kaart in de kast gegooid, niet meer naar omgekeken en pas een melding van de boete, nadat de verhoging voor niet betalen ook al een feit was. Bezwaarschrift ingediend, helaas geen schijn van kans. En een jaartje later lees je dit. Lekker dan!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top