Cover Profielen 140

Klik op de cover om het magazine te lezen of pak 'm uit de bakken.

Profielen | Profielen translated

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

Blog Vivian: Het verschil maken

Gepubliceerd: 9 November 2017 • Leestijd: 1 minuten en 38 seconden • Vivian

Het is één van de grootste clichés in de onderwijswereld: als docent maak je het verschil. Ik heb een haat/liefdeverhouding met de uitspraak. En veel collega-docenten met mij, denk ik.

Vivian van Leeuwen

Zoals ik het wel eens – lekker poëtisch – in een essay heb beschreven: als docent heb je invloed op de kwaliteit van leven van kinderen. En ook ik glunder stiekem toch een beetje als ik bedenk: straks kan ik als ervaringsdeskundige docent het verschil maken. En dat wil ik ook! Toch lees ik steeds vaker dat docenten het beu zijn dat mensen de hele tijd zeggen dat zij het verschil maken.

Want eigenlijk is het ook maar een vak, toch? Tegen artsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers roepen we ook niet constant dat ze het verschil maken? Terwijl ze dat wel doen. En we kunnen het er met z’n allen best over eens zijn dat loodgieters en caissières en automonteurs óók het verschil maken, want zonder hen zou ons dagelijks leven toch knap lastig zijn. En wat te denken van politici? Als er één groep is die het verschil maakt, zijn zij het wel. Maar zeggen we dat hardop? Néé.

En laten we eerlijk zijn: als wij docenten voor een groep drukke leerlingen staan en proberen orde te houden zonder zelf het spoor bijster te raken, voelt het dan alsof we het verschil maken? Als we aan alle passend onderwijs-wensen tegemoet proberen te komen zonder dat de les erbij inschiet, maken we dan het verschil? Als we het hoofd boven water proberen te houden in alle administratieve rompslomp en werkdruk en curricula en vergaderingen en wettelijke eisen, voelt het dan écht alsof we het verschil maken? Ik denk het niet.

Natuurlijk is het goed voor je ego om te horen dat je het verschil kunt maken. Maar laten we niet vergeten dat er een verschil is tussen het verschil kúnnen maken en het ook daadwerkelijk maken. Laten we er vooral naar streven om ons werk zo goed mogelijk te doen, als het kan met zoveel mogelijk plezier en passie. En laten we ons ervan bewust zijn dat het hard werken is, en dat ‘het verschil maken’ niet vanzelf gaat.

Of je nou gaat staken, felle onderwijsopiniestukken schrijft of net die extra stap zet voor een leerling, het kan wel maar het gaat niet vanzelf. En het is zeker niet genoeg als het de enige reden is dat je het onderwijs in wilt. Want wij leraren zijn net zo min superhelden als anderen dat zijn: we doen ook maar gewoon ons best.

Vivian van Leeuwen is vierdejaars lerarenopleiding Nederlands. Ze heeft lichamelijke beperkingen. Haar eerder verschenen blogs lees je hier.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Blog Vivian: Het verschil maken

  1. Met deze leuke blog maak jij het verschil ;-).

    “It’s the action, not the fruit of the action, that’s important. You have to do the right thing. It may not be in your power, may not be in your time, that there’ll be any fruit. But that doesn’t mean you stop doing the right thing. You may never know what results come from your action. But if you do nothing, there will be no result.”
    ― Mahatma Gandhi

 

Spelregels

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).

Lees hier alle details over ons spelregels

Recente artikelen

Back to Top