Cover Profielen 140

Klik op de cover om het magazine te lezen of pak 'm uit de bakken.

Profielen | Profielen translated

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

Opleiding schaft alle tentamens voor eerstejaars af

Gepubliceerd: 9 October 2017 • Leestijd: 2 minuten en 48 seconden • Longread

Geen papieren toetsen meer bij bedrijfskunde. De eerstejaars moeten in plaats daarvan vier keer per jaar in een assessment laten zien wat ze geleerd hebben.

Op je werk hoef je straks ook geen tentamens te maken. Dus waarom doen we dat wel op de hogeschool? Met dat idee heeft de opleiding bedrijfskunde alle schriftelijke tentamens voor eerstejaars afgeschaft.

In een assessment van een uur laten zien wat je geleerd hebt

De grofweg 250 studenten die per september aan de opleiding zijn begonnen, moeten straks ter afsluiting van elk blok in een assessment van een uur laten zien wat ze geleerd hebben. In dat assessment moeten studenten een eigen beroepsproduct verdedigen en krijgen ze expliciete vragen over de stof.

De gesprekken worden geleid door ingehuurde acteurs en beoordeeld door twee docenten.

Een acteur speelt een directeur van een bedrijf

Daarin speelt de acteur bijvoorbeeld iemand van een bank of een directeur van een bedrijf. De student moet deze, na de presentatie, overtuigen van zijn of haar ondernemingsplan, investeringsplan of adviesrapport.

Onderwijsmanager Lucas Peters verwacht dat hij met deze toetsvorm niet alleen beter bij de beroepspraktijk aansluit, maar ook dat studenten veel dieper op de stof ingaan dan in de voorheen gebruikelijke meerkeuzetoetsen. ‘In een assessment moet je de kennis ook direct toepassen. En we letten op je houding, gedrag en overtuigingskracht. Dat gaat toch verder dan op een papiertje antwoord B invullen.’

Kritiek op meerkeuzetoetsen

Het brede gebruik van meerkeuzetoetsen in het hoger onderwijs kan al langere tijd op kritiek rekenen. Het belangrijkste probleem van deze toetsvorm is dat je er alleen relatief simpele vragen mee kunt stellen, terwijl verwacht wordt dat hbo-studenten juist hogere cognitieve vaardigheden laten zien. Zo is probleemoplossend vermogen moeilijk te toetsen met meerkeuzevragen.

Het voordeel van meerkeuzetoetsen is natuurlijk dat ze, vooral bij grote aantallen studenten, relatief snel nagekeken en daarmee goedkoop zijn. Bovendien krijgen alle studenten exact dezelfde toets, op hetzelfde moment. De toets is voor- en achteraf ook beter met statistische methodes door te lichten op validiteit en betrouwbaarheid.

‘Een assessment levert meer feedback op, maar ook concreter en beter toepasbaar dan die uit een schriftelijk tentamen.’

Met schriftelijke tentamens is het makkelijker om achteraf te bewijzen dat iedereen met een voldoende over precies dezelfde lat is gesprongen (en dus over dezelfde minimale hoeveelheid kennis beschikt). Daarom zijn er bij bedrijfskunde nog wel docenten die zich zorgen maken over mogelijke kennishiaten bij studenten onder het nieuwe toetsregime, vertelt Lucas Peters.

Kletsen studenten met een gladde babbel zich makkelijk door een assessment?

Peters: ‘Sommige docenten vragen zich af of we straks wel echt op hetzelfde niveau toetsen als vroeger. En kletsen studenten met een gladde babbel zich niet al te makkelijk door zo’n assessment heen? Om dat probleem te ondervangen moeten de acteurs zich aan een script houden waarin ze ook kennisvragen stellen.’

Een ander argument vóór assessments is de persoonlijke aard ervan, zegt Peters. ‘Assessments maken in een keer duidelijk of de student goed in de studie zit of niet. Vooral aan het begin van de studie hebben studenten die duidelijkheid erg nodig. We proberen op deze manier een student zo snel mogelijk te voorzien van succesbevestigingen. En een assessment levert veel persoonlijke feedback op. Méér feedback, maar ook concreter en beter toepasbaar dan die uit een schriftelijk tentamen. Na de toets trekken we een kwartier tot een halfuur uit voor de terugkoppeling aan de student.’

Gespecialiseerde acteurs moeten student uitdagen

De acteurs hebben de opdracht om studenten uit te dagen om al hun competenties over het voetlicht te brengen. Peters: ‘Als een student een bepaalde competentie niet laat zien tijdens het gesprek, kunnen de acteurs ernaar vragen. Stel dat ze een student niet overtuigend vinden, dan kan de acteur vrijwel letterlijk zeggen: “Ik ben nog niet helemaal overtuigd, noem nog eens twee argumenten waarom dit beter is dan dat?”’

De opleiding huurt voor de assessments een bedrijf in dat gespecialiseerde acteurs levert. De docenten hebben dan hun handen vrij om het inhoudelijke deel van de presentatie en het gesprek te beoordelen.

Bedrijfskunde is de eerste opleiding op de Hogeschool Rotterdam die papieren toetsen afschaft en alleen nog maar assessments gebruikt als examenvorm. Het onderwijs van de opleiding is volledig op de schop gegaan ‘zodat onderwijs en assessment een natuurlijk geheel vormen’, aldus Peters. ‘Het is de bedoeling dat deze onderwijsvorm ook in hogere leerjaren wordt doorgevoerd.’

Olmo Linthorst

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Opleiding schaft alle tentamens voor eerstejaars af

  1. En dan vragen ze zich af waarom de HR zo laag scoort.
    Nee zelfs dat doen ze niet meer, gewoon iemand anders de schuld geven en blijven sudderen in de sub-middelmaat.
    Vraag me af hoe het met de accredatie van volgend jaar zal verlopen.

  2. Ik vind het een goed initiatief. Voor mijn gevoel zitten er twee kanttekeningen aan: Stel je bent als student zeer goed op de hoogte van alle bedrijfskundige theorieën, maar je klapt helemaal dicht bij zo’n assessment? Ik neem aan dat studenten klaargestoomd worden in de lessen om dit assessment te doen.
    Het tweede punt van zorg is dat docenten ijverig ogende leerlingen beter waarderen, dan stillen leerlingen achterin de klas. Ze nemen die ervaring toch mee het assessment in. Het beste zou zijn om andere docenten te laten toetsen i.p.v. de lesgevende docenten om bias te voorkomen. Met een goede toets matrijs in de hand uiteraard.

  3. Voorafgaand aan zo’n assessment zal men dan ook moeten oefenen in een vergelijkbare vorm als het assessment.
    De opleiding maritiem officier doet dergelijke assessments m.b.v. simulatoren al vele jaren. Hierbij zijn de scenario’s vergelijkbaar met de beroepspraktijk en dient men onder druk te presteren.

 

Lees hier onze spelregels

Recente artikelen

Back to Top