Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Zwart logo Profielen

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

De uitspraak: Naar de rechter na ‘slechte scriptiebegeleiding’

Gepubliceerd: 11 September 2018 • Leestijd: 2 minuten en 15 seconden • Nieuws

Omdat de scriptiebegeleiding onder de maat is, is hij nu niet afgestudeerd. Dat stelt een student intenational business and management studies (ibms) die een rechtszaak aanspande tegen de HR.

afbeelding vrouwe justitia

Rechtszaak van: student ibms
Over: scriptiebegeleiding
Uitspraak: afgewezen

Een uitwisselingsstudent international business and management studies uit China gaat in september 2015 voor de tweede keer aan de slag met het schrijven van zijn scriptie. Een eerste poging strandde nadat de student via e-mails veel klaagde over de slechte scriptiebegeleiding en de begeleiders de student adviseerden vooral zelf in actie te komen. ‘RBS provides facilities to allow a student graduate on time, but whether this can happen depends mostly on the performance of student him/herself.’

‘Stop blaming with others’

De opleiding hoort vanaf september niks meer van de student, totdat er begin januari ineens een complete scriptie wordt ingeleverd. Niet slim, vindt de opleiding, want de begeleiders hadden de tussenstappen van commentaar moeten voorzien. Het afronden van de scriptie wordt wel in gang gezet, maar de student blijft klagen over de scriptiebegeleiding en de begeleiders stellen wederom dat de student zelf verantwoordelijk is voor zijn studievoortgang. ‘I would find it praiseworthy if you would now stop finding blame with others and take the matter of completing your thesis in hand and make sure you do what is required to qualify for a BBA certificate.’

Ondertussen doet de student zo lang over zijn studie dat zijn studievisum verloopt. De IND spreekt uit dat hij begin juli 2016 uit Nederland moet vertrekken.

Laatste kans

De HR biedt de student, ondanks dat hij zijn scriptie te laat heeft ingeleverd, nog een laatste kans. Op 28 juni volgt er een gesprek waarin de student de laatste vragen over zijn scriptie beantwoordt. Omdat dat volgens de beoordelaars niet naar tevredenheid gebeurt, vervalt de in het vooruitzicht gestelde mogelijkheid om direct erna zijn scriptie te verdedigen. Om af te kunnen studeren zal de student aan een nieuwe scriptie moeten beginnen.

Maar de student ziet dat anders en spant een rechtszaak aan tegen de HR. De school wordt vooral beticht van slechte scriptiebegeleiding. Zo laten volgens hem gesprekken met begeleiders te lang op zich wachten. De student eist dat de HR ‘de onderwijsovereenkomst nakomt’ en dat hij met de huidige scriptie in de gelegenheid wordt gesteld af te studeren. Als de HR daar niet aan voldoet, moet de school een bedrag van 100 euro per dag betalen. Daarbovenop eist de student nog een schadevergoeding van 11.733 euro.

Nog geen afgerond scriptievoorstel

De HR bestrijdt de slechte scriptiebegeleiding, net als de rechter die vindt dat de HR niet ‘toerekenbaar tekort geschoten is’ en richting de student coulant heeft gehandeld. Duidelijk is bijvoorbeeld geworden dat de student ten tijde van de volgens hem ‘verlate gesprekken’ met begeleiders nog geen afgerond scriptievoorstel kon overleggen. De rechter: ‘Terwijl niets eraan in de weg stond dat de eiser zich ondertussen inspande om tot een volwaardig scriptievoorstel te komen.’

En: ‘Het is aan de HR om te bepalen of de scriptie verdedigbaar is.’ ‘De HR had (…) daarover twijfels. Dit wilde ze met de eiser bespreken. Eiser heeft er zelf voor gekozen om deze kans niet te benutten door na een woordenwisseling te vertrekken.’

Na het gesprek op 28 juni gaat de student zonder diploma terug naar China. De student wilde zijn scriptie alsnog verdedigen en eiste bij de rechter dat dat gebeurde via een videoverbinding met een door hem gekozen universiteit in China. De rechter wees alle eisen van de student af.
Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Katja Hermann

Dit artikel is geschreven op basis van een uitspraak op rechtspraak.nl.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to De uitspraak: Naar de rechter na ‘slechte scriptiebegeleiding’

  1. Met alle respect, als je de Business law docent als de begledier voor een Finance scritpie zit dan krijg je natuurlijk problemen. Bovendien, als een student in HR ik zag dat de Chinese studenten worden vaak anders behandeld dan de studenten van de andere landen (EU landen). Cultuur verschil speelt altijd een grote rol in zulke situaties. Om zulke situatie voor te komen, in mijn mening, het is heel belangrijk dat HR investeert in Cross Cultural Skills van de docenten.

  2. Ja hoor eens effe, wiens opleiding en toekomst is het nou? De HR hoort je op te leiden, niet op te voeden.
    Daarnaast is het dan een wonder dat iemand dik drie jaar van de studie heeft kunnen afmaken, een stage heeft kunnen volgen, maar dan struikelt over de scripte die men voor een groot gedeelte zelf moet doen.
    Dat de begeleiding niet optimaal is geweest zal best wel, maar dan trek je toch een stuk eerder aan de bel?
    Wat mij dan weer verbaast is dat iemand die dik €10,000 per jaar aftikt het zo van zich af laat zien. Als ik dat was dan zou ik haast bijna de docent gaan stalken bij hun huis om er voor te zorgen dat m’n scriptie voldoet aan alle eisen.

    Maar ja, dit is het resultaat van mensen die zijn opgevoed met het idee dat ze geweldig zijn en op handen en voeten worden bediend (want ja, enig kind he? Toekomst van de ouders he?).

  3. Ik snap niet waarom de opvoeding van deze student er bij wordt gehaald. Ik zou persoonlijk niet alles over één kam scheren.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over ons spelregels

Back to Top