Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘Alleen je favoriete vakken doen, is beter dan het volgen van een hele opleiding’

Gepubliceerd: 4 December 2018 • Leestijd: 3 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Tijdens het congres van toezichthouders in het hbo schetste onderwijskundige Van Damme onlangs een toekomstbeeld waarin studenten slechts een aantal vakken volgen in plaats van een hele opleiding.

Geen diploma voor een opleiding, maar ‘open badges, nano-degrees of micro-credentials’ voor losse vakken. Is dit een goede ontwikkeling? Of hebben studenten meer baat bij een volledige opleiding en het daarbij behorende diploma? We vroegen het aan de leden van Het Panel.

Illustratie/portret HildeHilde Valentin: ‘Misschien een optie voor derde- en vierdejaarsstudenten’

Docent bij de dienst onderwijs en ontwikkeling

‘Hoeveel wil je te kiezen hebben? Op alle fronten wordt van burgers gevraagd te kiezen. Voor zoiets als je ziektekostenverzekering hoeft dat niet erg ingewikkeld te zijn, maar je favoriete vakken kiezen, levert volgens mij een hoop stress op. Zeker voor eerstejaars.

‘Hoe bepalen zij wat ze moeten weten en of hun favoriete vakken ook de vakken zijn die ze nodig hebben in de beroepspraktijk? Bij wie moeten ze zijn om daar duidelijkheid over te krijgen? Niet iedereen heeft familieleden of vrienden die kunnen helpen bij het maken van dergelijke keuzes. Op basis waarvan wordt dan een P behaald of schaffen we die ook af? Hoe weten studenten na vier jaar zeker of ze echt voldoende zijn toegerust voor hun beroep? En als dat niet zo is, krijgen ze dan achteraf te horen dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt?

‘Misschien is het voor derde- en vierdejaarsstudenten wel een optie. Zij weten immers al veel beter waar ze naartoe moeten werken. Ik denk dat het volledig opengooien van de keuzemogelijkheden vooral leidt tot een toename van de keuzestress. Dat is voor niemand goed.’

Gerbrand van Dijk: ‘Onderwijs is een stuk krachtiger met een samenhangend pakket’

Student international business

‘Ik denk dat onderwijs een stuk krachtiger is wanneer je wordt opgeleid met een samenhangend pakket van competenties dan met een set vakken dat je zelf hebt gekozen. Het ontwerpen van een studie is complex. Daar worden mensen goed voor opgeleid. Die mensen kunnen denk ik een stuk beter een volledig onderwijspakket samenstellen dan de student zelf.

‘Natuurlijk hoor je ons vaak vragen “Ga ik dít ooit gebruiken?!” Maar soms heb je kennis nodig om later een vollediger beeld van een situatie te kunnen schetsen of om te snappen waar anderen het over hebben. Soms leert het proces je meer dan je zelf doorhebt.

‘Om een specifiek voorbeeld te geven uit mijn studie: Het gaat er niet om dat je weet wat er in een marktanalyse hoort. Maar wat wel telt, is dat je zo’n analyse uitvoert en kritisch leert nadenken over de situatie waarmee je wordt geconfronteerd.

‘Daarom denk ik dat studenten niet alleen maar zelf vakken moeten kiezen. Anders krijg je een heleboel studenten die gespecialiseerd zijn in de leuke vakken, maar daarnaast waardevolle competenties missen die ze hadden kunnen leren bij de minder leuke vakken.’

Jan Arndts: ‘Niet wenselijk om alleen enkele vakken te volgen’

JanDocent anesthesie bij Instituut voor Gezondheidszorg

‘Binnen de opleiding medische hulpverlening is het niet wenselijk om alleen enkele vakken te volgen. Je moet het geheel van de gezondheidsketen kunnen zien en begrijpen. Net zoals je het geheel van het menselijk lichaam moet kunnen begrijpen in relatie tot het geestelijke en het sociale. Zou je dit maar deels volgen, dan ontwikkel je geen helikopterview en mis je essentiële zaken.’

Robert Bouwhuis: ‘Voor professionals die specifieke expertise willen opdoen’

Onderwijsmanager Instituut bedrijfskunde (IBK)

‘Het antwoord hangt nogal af van de doelgroep van de hogeschool. Zijn dat havisten en mbo’ers die een diploma op hoger niveau willen halen? Dan zou ik zeggen dat die vaak nog een groot ontwikkeltraject moeten doormaken. Denk aan de kritische, onderzoekende houding, persoonsvorming et cetera.

‘Dat geldt veel minder voor de groepen studenten die bijvoorbeeld allang een diploma hebben en alleen op zoek zijn naar bijscholing of omscholing. Of professionals die specifieke expertise willen opdoen, omdat hun baas ze een nieuwe taak heeft gegeven.

‘Deze groep bedienen we als hogeschool nu nog nauwelijks. Als we dat wel willen, moeten we echt andere strategische keuzes maken. De HR zou zich meer kunnen profileren als ‘knooppunt voor ontwikkeling’ waar mensen door middel van onderzoek en praktijkgericht onderwijs aan betekenisvolle, maatschappelijke thema’s kunnen werken.’

Portret van Danny LeentvaarDanny Leentvaar: ‘Door mij te specialiseren, beperk ik me tot bepaalde functies’

Student chemische technologie

‘Alleen je favoriete vakken volgen, klinkt erg leuk. Maar ik vind dat onderwijs zich nog steeds op het grotere geheel moet focussen. Door mij als student nu al te specialiseren, beperk ik me ook tot bepaalde functies. Ik vind dat je eerst je kennis binnen jouw vakgebied zo breed mogelijk moet ontwikkelen en dat je je daarna pas moet gaan specialiseren. Anders word je als student te beperkt opgeleid.’

Tekst: Olmo Linthorst & Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Het Panel: ‘Alleen je favoriete vakken doen, is beter dan het volgen van een hele opleiding’

  1. Simone Huijbregts, Studentendecaan/ CMR-lid / Masterstudent Pedagogiek says:

    @Robert: goed punt, past mooi in het debat over een Leven Lang Leren (en leuk dat ik nu een beetje weet hoe je eruitziet, haha, alleen een pentekening van je gezicht dan 😉 )
    @Danny: wijze woorden! (ik wist natuurlijk al dat je veel wijsheid in je had…)

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top