Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Zwart logo Profielen

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

Het Panel: ‘Een docent moet zijn politieke voorkeur voor zich houden’

Gepubliceerd: 12 March 2018 • Leestijd: 3 minuten en 33 seconden • Nieuws

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is in volle gang. Hebben we het erover op de Hogeschool Rotterdam? In de klas? En welke rol speelt de docent daarin?

Er lopen op de hogeschool docenten rond die politiek actief zijn en bijvoorbeeld ergens in de gemeenteraad zitten. Soms is dat ook bij studenten bekend.

In hoeverre mag de docent in de klas uitdragen dat hij achter de standpunten van ‘zijn’ partij staat? Hangt dat ook nog af van de onderwerpen? Of van de partij waar hij of zij aanhanger van is? Hoe denken de leden van Het Panel daarover?

Karel Ligtvoet: ‘Het helpt om van studenten mondige burgers te maken’

Docent pabo

‘Discussie moet, maar promoten van je eigen voorkeur is wat anders. Religieuze en seksuele voorkeur promoten we toch ook niet? Maar bespreken kan zeker. In ieder geval moet er ruimte zijn om binnen het curriculum van gedachten te wisselen over elk onderwerp. Dat is ook een van onze onderwijskundige taken. We moeten meehelpen om van de studenten mondige burgers te maken.’

JanJan Arndts: ‘Mening van docent zou verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden’

Docent anesthesie (Instituut voor Gezondheidszorg)

‘Ik zie de docent als een procesbegeleider die studenten de kans moet bieden om over politiek in gesprek te gaan. De docent dus als debatleider. En niet als actieve participant, want de eigen mening van de docent zou weleens verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. In mijn optiek zijn de beste docenten degenen die de studenten laten zien waar ze iets moeten zoeken en niet degenen die aangeven wat ze moeten vinden.

‘Ik vind het overigens geweldig als jonge mensen gaan discussiëren over een onderwerp als politiek omdat zij daadwerkelijk de toekomst zijn van deze wereld.’

Bart van der Flier: ‘Onwenselijk om studenten op te zadelen met linkse retoriek’

Docent Rotterdam Business School

‘Ik ben geen enorme voorstander van het adresseren van je politieke voorkeur in de klas. De voornaamste reden is dat de balans in de praktijk, naar ik vrees, zoek zou zijn omdat docenten overwegend links stemmen. Althans, zo blijkt uit recent onderzoek door de AOb.  De echte resultaten zullen ongetwijfeld iets genuanceerder liggen.

Er valt een te groot ‘Boe PVV!’- en ‘Weg met FvD!’-gehalte te bespeuren

‘Het is onwenselijk om studenten op te zadelen met nagenoeg louter linkse retoriek, helemaal als daardoor vanwege het ‘morele gelijk’ ieder tegenstrijdig punt wordt afgedaan als ‘populisme’, ‘racisme’ en ‘discriminatie’ en de persoon die de punten in het debat naar voren brengt wordt kaltgestellt. Tevens valt er, zo vrees ik, nog een te groot ‘Boe PVV!’-, ‘Weg met FvD!’- en ‘Weg met Trump!’-gehalte te bespeuren ‘just because’. Nu zeg ik niet dat je het volledig met de PVV, het FvD of met Trump eens moet zijn, maar er wordt doorgaans niet op basis van inhoudelijke argumenten gedebatteerd.

‘Als er balans zou zijn tussen links en rechts, als er inhoudelijk wordt gedebatteerd en als het verband houdt met het onderwerp van de les – prima, en dan mag je als docent gerust zeggen wat jij vindt en waarom. In alle andere gevallen kun je je politieke voorkeur, als uitgangspunt, wellicht beter voor je houden, tenzij er specifiek naar wordt gevraagd. Een vraag die je overigens kunt negeren. Zelf zou ik het gerust aangeven en uitleggen.’

ChantalChantal van der Putten: ‘Belangrijk dat studenten zelf een politieke voorkeur ontwikkelen’

Docent en coördinator Rotterdam Academy

‘Er is een verschil tussen het actief promoten van een politieke partij en het praten over politiek in de klas. Sommige studenten zullen door mijn gebruik van social media wel weten dat ik lid ben van D66. Dat vind ik geen probleem. Ik zal in de klas alleen nooit zeggen dat studenten op deze partij moeten stemmen. Mocht ik mijzelf ooit verkiesbaar stellen, dan zou ik dat niet uit mijzelf benoemen in de klas.

‘Ik vind het belangrijk dat studenten zelf een mening vormen en een politieke voorkeur ontwikkelen. Als docent wil ik dit proces stimuleren, maar ik wil niet sturen in een specifieke politieke richting. Ik vind dat je daar als docent neutraal in moet blijven.’

Jeroen Meijer: ‘Als mensen respectvol blijven, kan het zorgen voor interessante discussies’

Student informatica

‘Zolang de politieke voorkeur van de docent geen invloed heeft op het lesmateriaal of hoe de colleges gegeven worden, denk ik dat het prima is dat docenten politiek actief zijn en dat laten merken. Als mensen respectvol blijven, kan het juist zorgen voor interessante discussies. Op die manier wordt iedereen wijzer en kunnen mensen beter hun eigen mening vormen en verdedigen. Al met al: prima.’

Ed Meesters: ‘Belangrijk om studenten te wijzen op perspectief van hun cliëntgroep’

Docent social work

‘Het is bijzonder om te zien dat er onder social work-studenten weinig interesse is om te onderzoeken waar politieke partijen voor staan. Dit terwijl de meeste social workers werken in een organisatie die door de gemeente wordt gesubsidieerd. Velen werken op projectbasis en het hangt sterk af van de samenstelling van het college en van de persoon van de wethouder welke projecten gecontinueerd worden.

‘Ook werken veel social work-studenten voor specifieke doelgroepen. Het is daarom logisch om de kieswijzer niet alleen op eigen interesse in te vullen, maar ook vanuit het perspectief van zowel je cliëntgroep als van de instelling waarvoor je werkt. Als docent vind ik het belangrijk om studenten op deze belangen te wijzen en om ze te stimuleren tot onderzoek.’

Tekst: Olmo Linthorst & Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Het Panel: ‘Een docent moet zijn politieke voorkeur voor zich houden’

  1. Het lijkt er op dat Bart vd Flier vindt dat docenten hun politieke voorkeur voor zich moeten houden zolang er naar zijn smaak nog niet genoeg zijn met de zijne. Typisch voorbeeld van hét misverstand van deze tijd: Vrijheid van meningsuiting boven alles, zolang het maar zijn mening is. Anders is het indoctrineren en demoniseren. Pffff…

  2. Een docent moet zeker de mogelijkheid hebben zijn voorkeur te uiten zolang mits het duidelijk is dat het om een persoonlijke voorkeur gaat. Dit kan misschien tot discussie leiden, maar omgaan met mensen die anders denken en een professionele houding houden is zelfs erg belangrijk om als leerling te leren.

  3. @Rik Schonenberg

    Als er in ieder geval een soort van evenwichtigheid is, dan vermijd je juist indoctrinatie. Voorts, als alle collega’s het zouden aanpakken zoals Chantal van der Putten stelt, dan zou er überhaupt weinig aan de hand zijn. De huidige realiteit is echter vaak anders.

    Het behoeft weinig uitleg dat ik zelf niet bepaald links ben, doch ik zou het evenmin wenselijk vinden om studenten te hersenspoelen met louter rechtse politieke denkbeelden.

    Voor mij is de vrijheid van meningsuiting nagenoeg onbegrensd: you can also agree to disagree!

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over ons spelregels

Back to Top