Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 6 days ago
Decaan Serge Feldmann is niet te spreken over het plan van de minister en schrijft haar een gepeperde brief.
Geachte minister Van Engelshoven,
Ik hoorde op het nieuws over uw plan om de bsa-norm te verlagen naar 40 punten als remedie voor de toenemende stress bij studenten. Dank voor het meedenken. Uw plan gaat echter geen verschil maken. Ik neem u graag mee in een toekomstig gesprek dat mijn collega’s en ik eind van het collegejaar als gevolg van uw plan veelvuldig moeten voeren:
Student: ‘Maar meneer, ik heb echt bijna 38 punten gehaald. Waarom mag ik dan niet door?!’
Decaan: ‘Omdat die norm nu eenmaal op 48 punten is gesteld.’
Student: ‘Ja, maar nieuwe studenten hoeven maar 40 punten te halen, meneer. Dus die zouden wel door mogen. Dat is toch niet eerlijk!’
Decaan: ‘Dan zou 38 ook nog steeds niet voldoende zijn. Besef dat 48 nu, en 40 punten straks, al de ondergrens is.’
Student: ‘Maar ik wil dit echt heel graag. Mijn hele leven al. Ik hoor hier, meneer.’
Decaan: ‘Ik kan me heel goed voorstellen dat dit frustrerend voor je is.’
Student: ‘Ik had ook heel veel last van stress, meneer, en daardoor heb ik nu net geen 40.’
Decaan: ’48.’
Student: ‘Nee, ook niet. Maar daarom gaan ze nu toch die 40 doen. Voor de stress?’
Decaan: ‘Mag ik je eens vragen hoe die stress bij jou ontstaat?’
Student: ‘Nou, mijn hoofd slaat gewoon op hol met die gedachten de hele tijd. Ik moest best wel wennen en toen ik mijn eerste vakken niet haalde, begon het alweer: Zie je wel, je kunt het niet, wat gaat iedereen hier nu weer van zeggen. Al mijn vrienden doen hbo en mijn broer doet universiteit. Mijn ouders zeggen dat je zonder hbo gewoon geen kans hebt op een baan. En ik ben al 22 dus dan ben ik hartstikke oud als ik klaar ben. Ik wil straks ook gewoon kunnen kopen en doen wat iedereen doet en een chill leven hebben. Ik heb ook nog een bijbaan. Als ik het niet haal, heb ik alsnog alleen maar schulden. Ik wil gewoon geen mislukkeling zijn, meneer. Dit móét me gaan lukken.’
En op dit punt is het vaak tijd voor tissues.
U snapt al: het probleem zit in deze tijd, onze maatschappij en voor een belangrijk deel bij u en de uwen. U legt opleiders verstikkende rendementafspraken en almaar hogere kwaliteitseisen van het onderwijs op en voert een leenstelsel in. Tegelijk gooit u dit jaar het collegegeld in de sale met een smashing korting van 50 procent, gaat de rente in 2020 omhoog en nu dit nieuwe plannetje. Kunt u het zelf nog volgen? Ik niet. Schaf die hele bsa-regel gewoon af en laat de onderwijsprofessionals eindelijk hun werk doen.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Bravo!
Het probleem zit hem ook in de volgende uitspraken: ‘al mijn vrienden doen hbo en mijn broer doet universiteit’, ‘ik wil straks ook gewoon kunnen kopen en doen wat iedereen doet en een chill leven hebben’ en ‘ik wil geen mislukkeling zijn’. Hoger onderwijs is niet voor iedereen weggelegd maar dat lijkt slecht geaccepteerd te worden. Ik erken dat studenten in het eerste jaar tijd nodig hebben om zich aan te passen. Daar wordt dan ook rekening mee gehouden gezien de herkansingsmogelijkheden die geboden worden en de grens van 48 punten. De BSA-norm verlagen maakt het onderwijs onbetaalbaar. Overigens ben ik geen voorstander van het leenstelsel omdat het onderwijs minder toegankelijk maakt .
Beste Serge,
“Laat de onderwijsprofessionals gewoon hun werk doen.” Auw!, dat doet pijn.
Bij Industrieel Product Ontwerpen (Instituut EAS) hebben we een BSA van maar liefst 52 punten, met ook nog eens beperkte herkansingsmogelijkheden. En toch hebben we zeer weinig afvallers na het eerste jaar (gemiddeld 85% gaat door met een vrijwel schone lei!) en ook nog eens een zeer hoge studenttevredenheid.
Het hoge BSA helpt ons enorm om “gewoon ons werk te doen”. Ik kan je verzekeren dat het feit dat studenten bij ons door deze maatregelen gewoon wat beter plannen en wat harder werken, ook voor ons hard werken is. Als je namelijk strengere eisen stelt aan je studenten, stellen zij ook strengere eisen aan jou. Het onderwijs moet goed, de begeleiding moet goed, de studieomgeving moet goed en de toetsen moeten goed.
De beloning voor ons en voor onze studenten is dat we veel minder studenten in ingewikkelde programma’s en minder herkansingen hebben. Dat geeft oms meer tijd om “gewoon ons werk te doen”: studenten lesgeven, begeleiden, feedback geven en bijvoorbeeld. Zo hebben we zelfs tijd om er bij studenten achter te komen of dat bijbaantje echt bittere noodzaak is (en of we het studieprogramma een beetje kunnen aanpassen), of dat het toch vooral voor die extra skivakantie is.
Verminderen of afschaffen van de BSA-norm vind ik dus echt een heel slecht idee, zowel voor de kwaliteit van het onderwijs als voor de studenten zelf. De verminderde druk in het eerste jaar gaat zich dubbel wreken in de latere jaren. Ik voorspel een enorme toename van gesprekken met volledig vastgelopen studenten die al vier jaar op de opleiding rondlopen, maar nog weinig hebben gehaald en bovendien een ingewikkeld programma met vakken in allerlei jaren moeten volgen. En een andere studie is dan eigenlijk al geen optie meer… Willen we dat echt?
Kortom, ik zou het enorm op prijs stellen als de voorstanders van afschaffen of verminderen van het BSA ook even bij de onderwijsprofessionals te rade gingen. Kom eens langs!
Mark Smit
Docent IPO
Beste Serge en Mark,
Volgens mij moet de BSA-norm gekozen worden door de opleiding zelf. Voor sommige opleidingen (bijvoorbeeld bij IPO) werkt een BSA-norm van 52 ECTS en bij een andere opleiding is 45 ECTS een goede grens. Wellicht zijn er ook opleidingen die geen BSA-norm nodig hebben. Ik denk dat het onverstandig is om de BSA-grens als minister te bepalen. Dit moet maatwerk zijn per opleiding.
Hartelijke groet,
Chantal van der Putten
Docent Rotterdam Academy
Beste Mark,
Dank voor je reactie. Precies deze discussie hoop ik uit te lokken! En wat Chantal aangeeft zie ik ook: het werkt verschillend op de diverse opleidingen. Bottom line is voor mij dat ik tegen de minister wil zeggen: laat de profs aan het roer staan in deze. Ze geeft als onderbouwing namelijk enkel dat ze het doet als stressreductie maatregel. Dat is waar ik op ik op in ben gegaan. En als ze het instrument op die manier gebruikt, kun je het net zo goed afschaffen. Het verliest dan ook zijn waarde. Daarnaast geeft ze allerlei dubbele boodschappen af door alle maatregelen in het verleden en voor de toekomst.
@Serge: excuus voor mijn verkeerde interpretatie van je uitspraak “Laat onderwijsprofessionals gewoon hun werk doen”. Ik begrijp dat je daarmee bedoelt dat het aan de opleidingen gelaten moet worden om de BSA norm te bepalen (dus niet dat je vindt dat wij er BSA-loos voor moeten zorgen dat iedereen erdoor komt). Helemaal mee eens!