Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten delen mondkapjes uit vanwege fijnstof ‘s-Gravendijkwal

Gepubliceerd: 24 May 2018 • Leestijd: 2 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten voeren actie voor de leefbaarheid van het ‘rioolputje van Rotterdam’. De hogeschool moet parkeren duurder maken, zodat medewerkers en studenten niet aan al die smerigheid bijdragen, vinden zij.

De uitgedeelde mondkapjes bieden geen bescherming tegen fijnstof. Het is een studentenactie en het moet wel betaalbaar blijven. ‘Echte mondkapjes kosten drie-euro-nog-wat per stuk. Dit is gewoon tissuepapier, om het beeldend te maken’, vertelt Mike.

Het is actiedag voor Mike, Zerrin en Maikel, drie studenten logistics management, en voor Bynan, student facility management. De leefbaarheid van de ’s-Gravendijkwal moet verbeterd. Het is de smerigste straat van Rotterdam, zeggen de studenten. ‘Het rioolputje van Rotterdam’, staat op de flyer die ze in en rondom de locaties Academieplein en Rochussenstraat uitdelen. Medewerkers en studenten die met de auto naar school gaan, dragen bij aan de luchtvervuiling. Die zouden beter met de fiets of het openbaar vervoer kunnen komen.

Vuil en herrie

‘Als je je vinger over het raam haalt, zie je hoe vuil het daar is’, zegt Bynan (27). Hij is met een groep studenten naar de ’s-Gravendijkwal gegaan, het gedeelte van de tunneltraverse dat grofweg tussen het spoor en de Maastunnel in ligt. ‘We konden elkaar niet verstaan door de herrie. En dat was niet eens op het drukste moment van de dag’, zegt Maikel.

De studenten hebben eerder met een afgevaardigde van de bewoners gepraat en met iemand van de gemeente. Die laatste heeft de studenten opdracht gegeven een adviesrapport te schrijven over de leefbaarheid van ‘de meest vervuilde straat van Rotterdam’, zoals studenten de wal bij passanten onder de aandacht brengen.

Fors betaalde dood

Fijnstof, stikstof, herrie, het is allemaal slecht voor de gezondheid van omwonenden. Fijnstof verkort de levensduur ‘tot wel 7 jaar’, claimen de studenten. ‘Het ironische is nog wel dat er dure huizen langs die weg staan’, voegt Zerrin (26) daaraan toe, ‘dus de mensen die daar wonen, betalen veel geld voor hun eigen dood.’

De studenten wisten zelf ook niet dat op loopafstand van hun studielocatie het fijnstofprobleem zo erg was. Dat kwam pas toen ze zich er voor hun project in verdiepten. Nu zijn ze gemotiveerd om er iets aan te doen – ook al komt geen van de actievoerders zelf uit Rotterdam. ‘Het is toch leuk als je ergens aan kunt bijdragen’, zegt Maikel (21). Medestudent Mike (ook 21) heeft hiervoor al veel over de duurzaamheid van de binnenstad geleerd. ‘Daar moeten we veel meer aandacht aan besteden.’

Vriendelijk protest

Zo wil het feit dat medewerkers van drie grote locaties van de hogeschool met een parkeerpas nog geen halve hectometer van de ’s-Gravendijkwal vandaan dit jaar nog gratis kunnen parkeren in de garage van zes verdiepingen op de Rochussenstraat. En dat terwijl de metro, bus en tram in de buurt van al die locaties komen. Tijd om medewerkers de auto uit te jagen!?

Op locatie Academieplein nemen studenten en medewerkers de mondkapjes en flyers glimlachend aan. Een enkeling gaat in gesprek. Een docent zegt altijd op de fiets te komen. ‘Met een mondkapje voortaan hè!’, lacht Zerrin. Het protest blijft vriendelijk.

Een student die net een flyer in zijn hand gedrukt heeft gekregen, vertelt dat hij vaak met de auto komt. Kan dat dan voortaan in ieder geval niet meer over de ’s-Gravendijkwal? ‘Je hebt niet veel keus hè, als de Maastunnel en de Coolsingel dicht zijn’, reageert hij. ‘Maar liefst mijd ik de ’s-Gravendijkwal, want er staat altijd file.’

Betaald parkeren en reiskostenvergoeding

De studenten leveren morgen hun advies in bij de gemeente, over duurder parkeren, bredere fietspaden en een lagere snelheid voor auto’s. Maar zij richten zich vooral op de Hogeschool Rotterdam. Mike: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat docenten best meer met het openbaar vervoer willen komen als dat vergoed wordt. Nu worden alleen de reiskosten tot 25 kilometer vergoed. Voor wie verder woont, is de auto, met gratis parkeren, goedkoper. Het zou dus ook helpen als parkeren wordt ontmoedigd door het duurder te maken.’

Die grens van 25 kilometer heeft de hogeschool nou net een paar maanden geleden ingevoerd. Maar studenten hebben het tij ook mee, want de HR wil inderdaad betaald parkeren gaan invoeren op alle locaties.

‘De auto is nu vaak goedkoper’, concluderen de studenten, voordat ze hun flyers verder verdelen onder de ruitenwissers van geparkeerde auto’s in de buurt. ‘Maar het is ook gewoon gemakzucht.’

Tekst: Olmo Linthorst
Foto’s: Levien Willemse

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Studenten delen mondkapjes uit vanwege fijnstof ‘s-Gravendijkwal

  1. Goed dat de studenten hier aandacht voor vragen! Als ik op de fiets of lopend naar locatie rochussenstraat sta te wachten voor de stoplichten bij dat kruispunt vraag ik me ook wel eens af of dit niet anders kan en of die verkeersader zo midden in het centrum nodig is. Ik hoop dat we hier als hogeschool een positieve bijdrage aan kunnen leveren.

  2. Goede actie van de studenten. Zijn die mondkapjes wel gemaakt van gerecycled papier? 😉
    De regelingen van Hogeschool Rotterdam kunnen veel beter op elkaar aansluiten. Zo mag ik, fiscaal aantrekkelijk, 750,- lenen t.b.v. een (elektrische) fiets. Maar als ik een step, scooter of ander elektrisch voertuig wil, dan geldt die regeling niet. Zeker voor mensen die verder dan 25 km wonen, is het handig een elektrische step of skateboard in de trein mee te nemen.
    Het betaald parkeren op de Hogeschool juich ik toe. Alle kosten die we maken voor het onderhouden van die parkeerplaatsen + een beetje winst t.b.v. duurzaamheid kunnen dan betaald worden uit de parkeergelden. Als ik dan echt een keer een parkeerplaats nodig heb, dan is die mogelijkheid er. Overigens ben ik van mening dat structureel parkeren, voor mensen met een OV reistijd van minder dan 1 uur, niet mogelijk moet zijn. Anders is parkeren alleen nog maar bereikbaar voor de “elite” van de HR. En ja, dat is zuur en kost meer geld. Maar zo doorgaan met ons autogebruik kost levens.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top