Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Maartje Fokkema is docent algemene economie op het Instituut voor Financieel Management (IFM). Eerdere blogs van Maartje lees je hier.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Studiedag: het wordt weer knutselen

Gepubliceerd: 30 October 2018 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Maartje

Net als Maartje en haar collega’s de motivatie van hun studenten bespreken, komt de uitnodiging voor de studiedag binnen. Moeten ze deze keer weer tekenen, plakken of toneelspelen met gekleurde petjes op?

Op een dag zitten we als docenten midden in een levendige discussie over de motivatie van onze studenten. Waarom tonen zij zo weinig belangstelling voor vakinhoud? Studiepunten halen lijkt het enige doel.

Dan zien we opeens een mailtje: de aankondiging van een studiedag. We vergeten het motivatieprobleem meteen. Moet dat nu, een studiedag? We hebben het toch al zo druk. Waar zou het deze keer over gaan: adaptief leren, het adolescentenbrein, learning analytics, cesuurbepaling? En zouden we weer moeten plakken, tekenen of toneelspelen met gekleurde petjes op? Zelden schieten we er iets mee op.

Toch blijkt vrijwel iedereen aanwezig als de studiedag is aangebroken. Een paar collega’s laten zich nooit zien. Ik begrijp niet hoe ze ermee weg komen.
Een spreker van buiten verzorgt het ochtenddeel. Hij laat ons in snel tempo een stuk of veertig dia’s zien over zijn onderwerp: gamification. Ik begrijp dat wij, om de aandacht van de studenten vast te houden, onze lessen moeten doorspekken met spelletjes en wedstrijden. Het maakt mij een beetje verdrietig. Is dit nodig om de nieuwe generatie hoogopgeleide Nederlanders te boeien, terwijl klimaatverandering, armoede en oorlogen onze wereld bedreigen?

Om mij heen vertonen de collega’s studentengedrag.

Om mij heen vertonen de collega’s studentengedrag. Zij scrollen op hun laptops en mobieltjes, fluisteren zachtjes met elkaar of kijken uit het raam. Dan klinkt er gerammel op de gang: de lunch. We stommelen naar voren en werpen ons op de kroketten.

Wat gaat het middagprogramma brengen? World of Warcraft? Een competitieve speurtocht door het gebouw? Nee, het wordt weer knutselen. Met flipovervellen, viltstiften en geeltjes moeten we uitbeelden hoe we gamification kunnen toepassen in ons eigen onderwijs. Vervolgens krijgt iedereen tien rode plakstippen om aan te geven welke ideeën van collega’s het meest inspireren. Braaf, maar een beetje mat, voeren we de opdrachten uit.

Aan het eind van de middag hangen alle flipovervellen naast elkaar aan de muur. De onderwijsmanager fotografeert ze en belooft de ideeën te verwerken in de plannen voor het komende jaar. Waarschijnlijk horen we er nooit meer iets van.

Op naar de borrel! En morgen weer terug naar de klas en onze eigen problemen, zoals ongemotiveerde studenten.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Studiedag: het wordt weer knutselen

  1. Goed artikel Maartje. Ik denk dat de organisator vergeten is om gamification toe te passen in zijn eigen lesmethode ;-). Die ongemotiveerde docenten toch altijd. Is het echt nodig om gamificationtoe te passen om het vak lesgeven boeiender te maken? 🙂 🙂

  2. We willen dat onze studenten zich continu verbeteren, maar dat willen we zelf toch zeker ook! Ik begrijp die weerzin tegen studiedagen nooit zo goed. Tuurlijk ben ik ook niet alle dagen van 9.00 tot 17.00 uur geboeid en raak ik ook gefrustreerd van zaken die vervolgens op de lange baan worden geschoven. Maar laten we kijken naar wat er wel kan.
    Niemand neemt alles klakkeloos over van zo’n dag (dat hoop ik tenminste ;)), maar als je je ervoor open stelt, kan ik me niet voorstellen dat je niks hoort wat je morgen wél kunt gebruiken. Pratice what you preach en zie een studiedag als een kans om je werk zelf weer leuker maken…. dan wordt de studiedag zelf ook automatisch interessanter.

  3. Tja ”wat wel kan” heb ik ettelijke malen proberen te bedenken en kwam tot de volgende conclusie 1) zo zie je dus hoe het niet moet 2) na zo een dag reflecteren: eigenlijk had het met een korte introductie op de mail , wat voorbereiding en deling van inzichten ook in twee uur gekund om tot conclusies te komen ( geen hele dag voor nodig) Nog wat doordenken en combineren de uiteindelijke oplossing voor tijdgebrek, motivatie studenten etc etc ; voor elke module en les een korte introductie digitaal in eigen studententijd te lezen, daarna de les op alleen de hoofd- en knelpunten ook weer gevolgd door digitaal uitleg en oefeningen door student zelf te verwerken in studententijd en dit net zo lang herhalen tot einde lesstof en tentamenperiode met afhankelijk vakinhoud ; tijdwinst docent 50% tot 75% in fysieke lestijd voor de klas.. Hmmmmm uitzetten naar studentonderzoek tav haalbaarheid en kosten via wiki voor opleiding. Hmmmm onderzoek wijst uit is finacieel goed te behappen, directie krijgt er lucht van en wijst alles af als nonsence en financieel niet haalbaar door met 100 voud te vermenigvuldigen terwijl de HR een goed voorbeeld in huis heeft: wiskundeleraar opleiding die het al stiekum zo jaren doet. . ..hmmm nadenken over hoe het beter kan lijkt zo veel op knip en plakwerk met een gekleurd hoedje op: tijdverspilling.
    .

  4. Herkenbaar verhaal over de studiedag.
    Zelf organiseer ik er ook wel eens een … dus ook confronterend:).
    Studiedagen werken natuurlijk formeel: met een doel, een innovatief of kennisgevend iets, maar zeker ook informeel: je leert weer eens iemand anders kennen en je hebt even de tijd om te informeren hoe het met de ander is. Dat hoeft niet in spelvorm, maar kan soms toch werken. In de flow van de werkdag is er vaak amper de tijd om ‘bij te praten’ of eens ‘vrijelijk’ te brainstormen over hoe het werk (of de studiedagen) beter zouden kunnen.
    Voor mij werkt het in ieder geval als een studiedag niet langer dan 4h duurt. Dus bv. van 10h tot 14h.
    Beginnen met een inspirerende lezing? (van max. een half uurtje)
    En soms is het zo dat deze studiedagen ver van te voren ingepland worden. Het management gaat dan pas enkele dagen van te voren kijken hoe deze ingevuld wordt. Proberen een lijn te maken in de studiedagen in een jaar is daarom goed. Als de onderwerpen duidelijk zijn, gaan mensen ook meer meedenken over de invulling ervan.

    Bij de RAC (waar ik eerder werkte), zijn de studiedagen vervangen door RAC-PRO dagen (professionaliseringsdagen) waarbij verschillende kennisthema’s geduid zijn en collega’s met elkaar aan de slag gaan om zich verder te professionaliseren. Dit presenteren ze ook aan de anderen op het einde van de dag. En… er is een budget die ze zelf kunnen inzetten om zich te scholen, om materiaal te kopen, of ….. Als dit goed opgezet wordt, is het een mooie vervanging voor de studiedag. Je ervaart dan meer motivatie.

    Als mensen nog andere tips hebben: ik hoor het graag.

  5. Beste Maartje,

    je moet wel een beetje nuanceren. Kom bij de Ac opleiding as dinsdag ( scholingsdag) een dag “effectief nuanceren”.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top