Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Maartje Fokkema is docent algemene economie op het Instituut voor Financieel Management (IFM). Eerdere blogs van Maartje lees je hier.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Afkicken van grafieken, tabellen en schijfdiagrammen

Gepubliceerd: 21 May 2019 • Leestijd: 1 minuten en 11 seconden • Maartje

Iedereen had al opgemerkt dat mijn zoon stevig aan het blowen was, maar ik niet. Pas toen de dampen tussen de dakpannen door omhoog dreven, begreep ik wat er aan de hand was. En dat terwijl ikzelf volwassen geworden ben in de flowerpowertijd en vele stickies zag rondgaan. Gelukkig is het goed gekomen met mijn zoon. Hij geeft nu les aan probleemjongeren.

Blijkbaar kun je een verslaving over het hoofd zien, ook al zit je er bovenop. Geldt dat ook voor onze werkomgeving? De Hogeschool Rotterdam bindt sinds kort de strijd aan tegen zichtbaar verslavingsgedrag. Rokers worden van onze terreinen verdreven door groene lijnen en staan nu in de goot hun shot nicotine te inhaleren. Terwijl ze hun peuk tegen de regen beschermen, beginnen zij langzaam te vermoeden dat afkicken niet erger kan zijn dan dit.

Alcohol zal het volgende doelwit zijn. Bij borrels en feesten mogen dan uitsluitend nog sapjes en alcoholvrije cocktails geschonken worden. Daarmee boeken we een spectaculaire gezondheidswinst. Het collegebestuur moet niet vergeten extra korting te bedingen bij de collectieve zorgverzekering.

Maar ondertussen lijdt de hogeschool aan een vorm van verslaving die niemand opmerkt: er wordt onverantwoord veel tijd besteed aan cijfers. Het gaat om cijfers over veiligheid, kwaliteit, tevredenheid, aanmelding, instroom, doorstroom,  studiesucces, diplomarendement et cetera. Zodra dit type cijfers beschikbaar komt, storten onze managers zich erop en gaan uitpluizen, interpreteren, vergelijken, evalueren en prognosticeren.

Een keer per jaar bereikt ons obsessieve en dwangmatige gedrag een hoogtepunt: als de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) bekend worden. Een rilling gaat door alle managementlagen. Hoe staan onze opleidingen op de ranglijst? Zijn we een puntje gestegen en kunnen we de medewerkers op taart trakteren? Of zijn we nog dieper weggezakt?

Helaas is de NSE dit schooljaar mislukt. De aanvoer van verse NSE-cijfers stokt plotseling. Wat nu? Ontwenningsverschijnselen liggen op de loer. Maar misschien leiden zij tot iets goeds: de wens om af te kicken van al die schijnresultaten in grafieken, tabellen en schijfdiagrammen. De vrijgekomen tijd en energie kunnen we dan besteden aan cijfers die echt van belang zijn. Waar we die vinden? OSIRIS staat er vol mee!

Illustratie: Aileen Melief

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Afkicken van grafieken, tabellen en schijfdiagrammen

  1. Ik mis die managers wel erg in de les. Als onderdeel van de onderzochte populatie heb ze nog nooit gezien en weet ik niet hoe ze heten of welke onderzoeken ze doen. Als ik als bedrijfskunde student op die manier mijn scriptie onderzoek zou doen weet ik niet of ik zo’n goed cijfer zou krijgen. Ieder jaar vul ik de NSE in, maar wat met de resultaten gebeurd weet ik niet. Een meer kwalitatief onderzoek met diepte interviews of open uren waar studenten direct feedback kunnen geven zou helpen. Transparantie is hard nodig. De schoolkrant is de enige plek waar studenten iets te weten kunnen komen. En deze reacties is de enige, niet eens directe, manier om feedback te geven die niet kwantitatief is.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top