Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
15 augustus 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Illutration of authors face

Daisy Hofman (34) is kerndocent bij de opleiding technische informatica. Ze schrijft over wat haar als docent aan het hart gaat en bezighoudt.

Recente blogs

Blog

De willie wortels van de hogeschool

Gepubliceerd: 4 April 2019 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Daisy

Ik moet weleens uitleggen wat technische informatica voor opleiding is en wat ik daar als ‘alfa’ nu zo leuk aan vind. Kreten als ‘een opleiding tussen informatica en elektrotechniek in’, waar we ‘dicht op de hardware programmeren’ en ‘de willie wortels van de HR’, passeren regelmatig de revue.

Net als iedere andere opleiding binnen de hogeschool bieden we bij technische informatica (TI) contextrijk onderwijs aan. Onderwijs dat zich afspeelt binnen de context waarvoor je leert met problemen uit de beroepspraktijk. Voor het ‘echie’ en niet met fictieve casussen uit een boek.

Afgelopen week waren ‘onze jongens’ op bezoek bij omroep MAX om het exoskelet te showcasen dat zij hebben ontwikkeld bij een project rondom zorginnovatie. Vol enthousiasme vertelden de heren hoe zij elf uur lang in de studio waren geweest, dat er naast een generale repetitie ook nog een doorloop was. En ze niet alleen een plan B maar ook een plan C paraat hadden om ‘de vloek van de TI’ers’ te tackelen: op het moment dat er een demo gegeven moet worden doet-ie ‘t net niet…

Dit toverde een glimlach op mijn gezicht, want het is iets waar we bij scrum meetings als docenten regelmatig kritische feedback op hebben. ‘Zeker niet gefilmd toen het wel werkte hè?’

In onderwijsperiode 3 en 4 staat project 78 – creatieve communicatie is niet ons sterkste punt – op het programma. Hierbij kiezen studenten zelf de context waarin zij gaan leren. Ze gaan op zoek naar een opdrachtgever of hebben zelf een ‘probleem’ ingebracht waar ze een slimme oplossing voor bedenken. Dit kan ik omschrijven als een soort Alice in Wonderland meets Inspector Gadget. En dat maakt het nou precies zo tof bij TI.

Wanneer we tijdens de eindmarkt van dat project, het feestje waarmee we het project afsluiten, alle prototypes tegelijk in actie zien, loopt er een hexapod met je mee naar de koffieautomaat om je koffiemok te vervoeren, word je ondertussen gevolgd door een drone die boven je hangt en door je eigen schaduw die in alle kleuren van de regenboog op de wanden in de gangen verschijnt. Als je omhoogkijkt, zie je de weersverwachting in wolken of een zonnetje op het plafond opduiken.

We spelen airhockey tegen een robot en hebben een liveverbinding met Egypte waar we zien hoe er wordt ge-3D-geprint met zand. Na de koffie gaan we over op een biertje uit onze autonome TI-brouwerij, terwijl we de ramen en zonwering besturen met een app. En mocht er een brandje geblust moeten worden, dan hebben we daar een blusrobot voor klaarstaan.

Daar kijk ik als alfa nu al naar uit!

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to De willie wortels van de hogeschool

  1. Herkenbaar! Als echte beta loop ik iedere dag rond als een kind in de mooiste en gaafste speelgoedwinkel. En die eindmarkt, daar kijk ik ook al naar uit!

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top

%d bloggers like this: