Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
12 augustus 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Illutration of authors face

Vivian van Leeuwen is haar lerarenopleiding Nederlands aan het afronden. Ze heeft lichamelijke beperkingen. Lees haar eerder verschenen blogs.

Recente blogs

Blog

Vijf tips voor eerstejaars met een functiebeperking  

Gepubliceerd: 10 September 2019 • Leestijd: 1 minuten en 44 seconden • Vivian

In alle studiesucces-tips voor eerstejaars worden studenten met een functiebeperking een beetje vergeten. Zeven jaar geleden was ík dat nieuwbakken studentje, een bang klein vogeltje in een grote, nieuwe wereld. Nu is de hogeschool mijn speelveld en studeer ik bijna af. Met deze tips lukt dat jou als eerstejaars met een functiebeperking hopelijk ook. 

Ga naar de decaan 

Van tentamenafspraken tot het omgaan met stress wanneer je te veel hooi op je vork neemt: de decaan kan je helpen studeren op een manier die voor jou fijn is. En soms is het ook fijn om met iemand te kunnen praten over hoe goed het eigenlijk allemaal gaat, misschien wel beter dan verwacht.

Praat met je slc 

Met je slc (studieloopbaancoach) kun je al je studieafspraken maken over vakken, stage, deadlines en hoe docenten rekening met je kunnen houden. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Zorg dus dat je zelf ook input levert over wat je graag wilt: dat maakt het allemaal een stuk relaxter!

Geef uitleg aan je medestudenten 

Als je meteen aan je klasgenoten uitlegt wat je situatie is (of je slc dat laat doen) kun je vanaf het begin rekenen op begrip. Ook kan het fijn zijn om een maatje te hebben: iemand die jou op de hoogte houdt van het huiswerk of je helpt wegwijs te worden bijvoorbeeld.

Leer het gebouw kennen 

Ik heb inmiddels geleerd welke liften ik het prettigst vind om te gebruiken (spoiler: niet die in de centrale hal van Museumpark Hoogbouw) en wat voor mij de beste werkplekken zijn. Maar ook: waar zit je het liefst in het lokaal, welke toiletten werken het best voor jou, welke ingang is het meest praktisch? De hogeschool heeft een hoop geheimen te onthullen en met alles wat je erover leert, ga je je meer op je plek voelen.

Spreek je uit 

Er zijn een hoop studenten met een functiebeperking op de Hogeschool Rotterdam en in mijn ervaring gaan er een hoop dingen goed. Maar mijn ervaring is de jouwe niet, en daarnaast zijn we nog steeds een minderheid. Spreek je dus vooral uit. Vind je dat er dingen beter kunnen in hoe jij begeleid of ondersteund wordt of gaat er juist iets heel goed? Praat erover, schrijf erover, zorg dat je gehoord wordt. En geloof me: het wordt op prijs gesteld. Voor je het weet zit je op het kantoor van de facilitaire dienst te praten over hoe de rolstoeltoegankelijkheid beter kan.

Too long, didn’t read?

Zorg dat je eerlijk bent over wat jij nodig hebt om op jouw manier te studeren en voeg de decaan, je slc en je klasgenoten toe aan je team. Je hoeft het namelijk echt niet allemaal alleen uit te zoeken. En geef jezelf wat tijd om je plek te vinden… maar als je ook maar enigszins op mij lijkt, zul je je snel genoeg thuis voelen en die studie helemaal rocken. Je kunt dit.

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Vijf tips voor eerstejaars met een functiebeperking  

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top

%d bloggers like this: