Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 januari 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Illutration of authors face

Jonnick is vierdejaars student aan de docentenopleiding maatschappijleer. Hij schrijft graag over problematiek die hij tegenkomt in het onderwijs, maar een lichter onderwerp op zijn tijd gaat hij niet uit de weg. Eerdere blogs van Jonnick lees je hier.

Recente blogs

Blog

De dingen die ik leerde in 2021

Gepubliceerd: 16 December 2021 • Leestijd: 1 minuten en 58 seconden • Jonnick

Een bewogen en ook weer apart jaar nadert zijn eind. Hoewel de laatste twee jaar qua tijdsbesef enorm met elkaar kunnen samensmelten, is dit jaar toch echt anders geweest dan zijn voorganger. Het is een jaar waarin ik veel heb geleerd, en aangezien ik leraar in opleiding ben, wil ik deze lessen natuurlijk graag met je delen. Dus bij deze!

Les 1: Verwijder Teams onmiddellijk van je telefoon

Niet ‘Zet je meldingen na een bepaald uur uit‘, niet ’Negeer je meldingen‘. Verwijder Teams van je telefoon en zet de app er alleen maar weer op als je hem direct nodig hebt. Het is anders te makkelijk om snel toch nog even wat meldingen na te kijken, of tijdens het woelen ‘s avonds toch nog even op te zoeken wat je nou ook alweer precies moest doen aan huiswerk. Je nodigt dan je werkleven weer uit om je gedachten te beheersen op onchristelijke uren. Zeker als je toch al veel thuis moet zitten (extra belangrijk nu dingen weer dichtgaan!), moet je dat niet willen.

Les 2: Van negen tot vijf student zijn is gewoon prima

Een onderbelichte kant van het studentenleven is de relatie tussen student en werk. Iemand die gewoon voltijd werkt, weet hoe laat hij op z’n werk moet zijn en hoe laat hij ongeveer klaar is. Natuurlijk zal je vast een keer moeten overwerken en zal er eens een vergadering uitlopen. Maar je weet wat je moet doen op een dag en je weet wanneer je klaar bent. Voor studenten zijn die grenzen minder duidelijk, waardoor het heel makkelijk wordt om al je tijd te vullen met werk en verplichtingen, waardoor je altijd ‘aan‘ blijft staan. Het is daarom gewoon verstandig om voor jezelf te bedenken dat je rust ook gewoon nodig hebt. En dat je verslagen schrijven op late, gekke uren zoveel mogelijk moet mijden. Rust nemen is niet iets waar je jezelf schuldig over moet voelen; het is een belangrijk onderdeel van je dag.

Les 3: Op je plaat gaan is helemaal zo erg nog niet

Niemand houdt van plannen die toch niet doorgaan, of van dingen die niet lukken, of van problemen die erger worden voor ze beter worden. En daar mag je ook van balen. Je mag zelfs opgeven! Vak niet gehaald, maar alles aan gedaan om het wel te halen? Superk*t, volgende keer beter. Jarenlange relatie die niet meer werkt? Geloof me als ik zeg dat het beter is te kappen dan om door te gaan. Op je plaat gaan is niet een kenmerk van slecht bezig zijn, het is kenmerkend voor iemand die tenminste wat geprobeerd heeft. En soms is dat genoeg.

Voor mij was dit jaar vooral een jaar waarin ik grenzen heb leren stellen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Dat is vaak moeilijk, omdat je bang bent om jezelf of iemand anders teleur te stellen. Toch kan ik het niet helpen om op te merken dat mijn beste werk en mijn beste persoonlijke beslissingen dit jaar zijn voortgekomen uit mijn voet stijf houden wanneer dat belangrijk was.

Ik hoop dat iedereen in 2021 iets heeft mogen leren waar ze waarde aan hechten, en ik hoop dat je die lessen met anderen (misschien hieronder!) kunt delen. Moge 2022 een mooi jaar worden, waar je weer wijzer uitkomt dan je erin ging!

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to De dingen die ik leerde in 2021

  1. Goede tips Jonnick! We kunnen er zo een lijstje van 10 van maken 🙂

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top