Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Okke de Jong is hogeschooldocent en coördinator van het Excellentieprogramma van de Rotterdam Academy. Daarnaast is hij startup coach voor de Startup Academy. Hij schrijft graag over zijn studenten, de vele facetten van het docentschap en zichzelf. Eerdere blogs van Okke vind je hier. 

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Het land van de jeugd

Gepubliceerd: 12 February 2021 • Leestijd: 1 minuten en 20 seconden • Okke

Op een druilerige, waterkoude avond in februari 2021, vol somberheid over corona, de avondklok, mijn eigen verval en existentiële twijfel, win ik de jackpot van de Staatsloterij. Ik blijf naar mijn lot staren, want ik kan mijn ogen niet geloven. Maar het is echt waar: ik ben opeens multimiljonair.

Tjonge. Wat ga ik met dat geld doen? Daar hoef ik niet lang over na te denken, want ik heb hier vaak over gefantaseerd: ik ga mijn eigen privéschool oprichten.

Eindelijk kan ik helemaal los. Zonder financiële beperkingen, zonder voorschriften van de overheid. Als eerste koop ik een landgoed, inclusief een enorme keuken, praktijk- en klaslokalen, sportterrein, gastenverblijf, paardenstallen en zwembad. Vijf hectare bos en weiland is groot genoeg. En uiteraard is alles CO2-neutraal. Bij voorkeur koop ik een echt kasteel, zoals Nijenrode, maar dat hoeft niet per se. Het moet niet protserig te worden, maar huiselijk en tegelijk chique. Want dat is de beste leeromgeving.

We moeten studenten voorbereiden op een uiterst onzekere, gevaarlijke toekomst. En zo’n toekomst vraagt niet om specialisten die het zoveelste beursvehikel bedenken, maar om generalisten met een brede visie. Dus ga ik generalisten opleiden, nadat ik een team van de best mogelijke docenten heb geworven. In het standaardcurriculum gaan we Kunst (literatuur, beeldende kunst, architectuur), Praktijk (techniek, ambachten), Sport (verschillende disciplines), Leiderschap (ethiek, overtuigingskracht) en Theorie (geschiedenis, rechten, psychologie) met elkaar verenigen. Daarnaast zijn er keuzevakken: op aanvraag laat ik zenmeesters, de beste docenten Japans of topsportcoaches hun expertise overbrengen.

Op mijn droomschool zijn alle studenten welkom, als ze gemotiveerd genoeg zijn om het toelatingsexamen te halen. Om de kansengelijkheid zoveel mogelijk te bevorderen, eis ik geen collegegeld. Nul. Behalve inzet, ondernemingszin en discipline vraag ik mijn studenten slechts om één ding: de passie om de wereld te verbeteren. Mijn studenten gaan dus niet winsten maximaliseren voor een vervuilende multinational, maar creatieve oplossingen bedenken voor de groeiende inkomensongelijkheid, het verlies aan biodiversiteit en de catastrofale klimaatverandering.

Boven de toegangspoort van mijn droomschool laat ik in zilveren letters de Ierse woorden Tír na nÓg smeden, wat zoveel betekent als ‘land van de jeugd’. Want de jeugd heeft de toekomst, en de jeugd moet een toekomst gaan vormen die zo dicht mogelijk in de buurt komt van het Aardse paradijs.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Het land van de jeugd

  1. Beste Okke, als je nog een goede docent zoekt! Ik heb interesse!

  2. Ergens heb ik nog een plan liggen voor de ‘Rotterdam School of Applied Imagination’. Mogelijk zitten daar nog bruikbare elementen in. Succes met het realiseren van jouw droom!

  3. Als je het niet Professor Okke’s school voor begaafde jongeren met een O-factor noemt, ben ik lichtelijk teleurgesteld. Wordt er trouwens ook Ierse dans gegeven als onderdeel van je sportcurriculum?

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top