Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 juni 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Portret van Patrick op de brug van een schip

‘Ik wil dit al zo lang en een zware opleiding hoort er nu eenmaal bij’

Patrick Vonk is tweedejaarsstudent van de versnelde opleiding tot maritiem officier en vastbesloten om loods te worden. ‘Ik denk dat het me in totaal algauw tien jaar kost, want de loodsopleiding is een masteropleiding die ik pas na deze studie kan doen.’

‘Toen ik vijf was woonden we voor mijn vaders werk een tijdje in Dubai. Het opspuiten van de Palm-eilanden werd voor een deel door het Nederlandse baggerbedrijf Van Oord gedaan, en mijn vader was als technisch inspecteur verantwoordelijk voor het goed functioneren van de dienstdoende schepen. We hebben er anderhalf jaar gewoond en op een dag mocht ik mee de zee op. Ik was helemaal onder indruk van alle knopjes op de brug en mocht van de kapitein ook nog het roer overnemen. Dit maakte zoveel indruk dat het sindsdien mijn droom is om te gaan varen.

‘Ik was helemaal onder indruk van alle knopjes op de brug.’

‘Weer terug in Nederland ging ik vaak in de haven kijken naar binnenkomende schepen. Dat was altijd een mooi uitje, en daar zag ik ook de loodsboten aan het werk. Het binnenloodsen van de schepen leek me het leukste stukje van de reis, het zag er ook avontuurlijk uit met die overstap via zo’n wiebelig trapje tussen twee boten. Zo is het idee ontstaan om loods te worden. Een bijkomend voordeel van loods zijn is dat je niet zo lang van huis bent en dat is wel fijn als je eenmaal een gezin hebt.

‘Als loods kies je een regio om je in te specialiseren, mijn voorkeur gaat uit voor regio Rotterdam Rijnmond. Je moet goed vooruit kunnen denken en communicatie is heel belangrijk. Je gaat aan boord om de kapitein advies te geven; je neemt het schip dus niet helemaal over maar zorgt er wel voor dat het veilig de haven binnenkomt. In sommige gevallen gaan loodsen ook zelf manoeuvreren maar dat is eigenlijk niet hun taak. Je hebt een grote verantwoordelijkheid en ik denk dat het veel voldoening geeft als alles goed gaat.

‘Je hebt een grote verantwoordelijkheid en ik denk dat het veel voldoening geeft als alles goed gaat.’

‘Ik denk dat het me in totaal algauw tien jaar kost om loods te worden, want de loodsopleiding is een masteropleiding die ik pas na deze studie kan doen. Met mijn huidige opleiding mag ik aan de slag als tweede stuurman. Daarmee mag ik de algemene taken aan boord uitvoeren zoals de navigatie van A naar B, het schip laden en lossen en meer van dat soort zaken. Om loods te worden moet je eerste stuurman worden van alle schepen. Om dat te worden moet je eerst een aantal jaar varen. Als je die papieren hebt én je hebt je hbo-diploma dan mag je de opleiding tot registerloods doen. Je begint met de algemene loodsopleiding en daarna ga je je specialiseren in een van de regio’s.

‘De eerste fase van de loodsopleiding is heel theoretisch en gaat over navigeren, manoeuvreren, getijdenleer, veiligheid, haventopografie en communicatie. Daarna ga je meevaren en steeds meer zelf doen. Je gaat toekijken en een aantal keer moet je zelf als loods optreden terwijl een echte loods meekijkt. Zo leer je het vaarwater goed kennen, de stroming, verkeersregels, communicatie en bijvoorbeeld wanneer er sleepboten nodig zijn.

‘Tijd erin steken en ervoor gaan, dan moet het zeker lukken!’

‘Ik hoor wel dat de opleiding erg zwaar is en dat veel mensen het niet halen. Je komt vanuit de praktijk; je hebt jaren gevaren en dan moet je weer gaan leren. Dat kan best moeilijk zijn. Maar ik ben niet bang dat ik zal afvallen. Ik wil dit al zo lang en een zware opleiding hoort er nu eenmaal bij. Tijd erin steken en ervoor gaan, dan moet het zeker lukken!’

Ken jij of ben jij iemand die met zijn/haar verhaal op Humans of HR thuishoort? Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl om een afspraak te maken.

Tekst: Wietse Pottjewijd
Foto: Patrick Vonk

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd: 5 March 2021 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top