Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 januari 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Mag het een tandje minder? Een oproep aan politici, schoolbesturen, docenten en studenten

Gepubliceerd: 9 February 2021 • Leestijd: 1 minuten en 32 seconden • Ingezonden

Docent Wieteke van Dam stuurde ons dit ingezonden stuk, waarin ze vurig pleit ‘om onze aandacht te verschuiven van onderwijsprestaties en cognitieve ontwikkelingsachterstanden naar het verminderen van stress!’

Geanimeerde tekening van een envelop

De Hogeschool laat mij sinds maart 2020 regelmatig weten hoe trots men is dat al het onderwijs doorgaat. Ik deelde die trots vorig jaar maart, maar inmiddels word ik woest van dit soort optimistische berichten die volkomen voorbij gaan aan het toenemende leed onder studenten en docenten.

Terwijl het welzijn van jongeren in Nederland onder druk staat en docenten gebukt gaan onder een bizarre werkdruk, schreeuwt Nederland dat het onderwijs toch vooral moet doorgaan. Covid-19 of niet, de onderwijsprogramma’s en curricula lijken heilig.

Covid-19 of niet, de onderwijsprogramma’s en curricula lijken heilig.

Jongeren moeten evenveel en in hetzelfde tempo blijven leren. Ondanks problemen thuis, ondanks gevoelens van wanhoop en depressie, ondanks chaos en gebrek aan faciliteiten, ondanks de toenemende ongelijkheid, ondanks dat allang duidelijk is dat velen het tempo niet kunnen bijhouden en ondanks de verminderde kwaliteit van het onderwijs.

Ik vraag mij af of ik de enige ben die hier niets van begrijpt. De enige die denkt dat we ons niet op de borst zouden moeten kloppen, maar diep zouden moeten schamen voor zoveel stupiditeit. De enige die zich afvraagt waarom citoscores, examenresultaten en nominaal studeren zwaarder wegen dan het mentaal welzijn van een hele generatie.

Ik vraag mij af of ik de enige ben die hier niets van begrijpt.

Wiens keuze is het eigenlijk om onderwijsprogramma niet rigoureuzer aan te passen aan de omstandigheden? Om niet gewoon een stapje terug te doen ten koste van de cognitieve ontwikkeling, maar ten bate van ieders mentale welzijn? Waarom schrappen we niet de helft van het curriculum? Hoeveel meer ruimte zou ons dit opleveren om ons te bekommeren om het welzijn van studenten?  Ja,  dit levert achterstanden op. Studenten moeten misschien wel een jaar langer studeren. Maar hoeveel studenten lopen diezelfde achterstand op deze manier niet alsnog op?

Dit is geen pleidooi om het onderwijs stil te leggen en scholen gesloten te houden. Dit is een pleidooi om onze aandacht te verschuiven van onderwijsprestaties en cognitieve ontwikkelingsachterstanden naar het verminderen van stress! Dit is een pleidooi om het welzijn van jongeren en docenten voorop te stellen. Een pleidooi om docenten in staat te stellen hun pedagogische opdracht waar te maken. Laten we in vredesnaam met trots besluiten dat NIET al het onderwijs doorgaat.

Tekst: Wieteke van Dam
Illustratie: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

7 Responses to Mag het een tandje minder? Een oproep aan politici, schoolbesturen, docenten en studenten

  1. Hear, hear! Van ‘Overtref jezelf’ naar ‘Zorg goed voor jezelf’.

  2. Ja en zou dit niet altijd de basis moeten zijn bij een student? Ervoor zorgen dat je op een gezonde manier ontwikkelt. Iets minder paniek op nominaal en meer focus op het opleiden van een gezonde en nieuwsgierige generatie.

  3. Ik heb me dat ook afgevraagd, Wieteke. Ik weet niet hoe dit werkt in het basis- en middelbare onderwijs, maar voor het hoger onderwijs zou het mij niet verbazen als een stapje terug doen ook gunstig kan zijn voor onze cognitieve ontwikkeling.
    We gaan maar door en dan nog een schepje erbovenop.

  4. Mooi om je mening op deze manier te delen over het onderwijs in de coronatijd. Ik begrijp je zeker dat dit veel vraagt van student & docent, wat niet voor iedereen wenselijk is. Echter vind ik het mooi dat de Hogeschool Rotterdam het curriculum zo heeft aangepast dat het wel haalbaar is om een studie af te maken binnen de vier jaren voor de meeste opleidingen. Het lijkt mij wel goed om aandacht te vragen voor student/docent die het momenteel lastig heeft. Volgens mij zijn daar ook voorzieningen voor getroffen en kunnen zij (in ieder geval voor de studenten) terecht bij de decaan. Misschien zou dit nog meer aangemoedigd moeten worden, dus lijkt het mij middels uw bericht het een mooi gebaar om hier meer aandacht voor te vragen. Echter een jaar vertraging voor alle studenten om de stress te reduceren lijkt mij iets te veel gevraagd. Ik studeer zelf Bedrijfskunde, dus ik spreek alleen voor mijn opleiding uiteraard. Succes in ieder geval!

  5. Helemaal mee eens Wieteke. Een signaal wat intern al heel veel wordt geroepen, maar niet gehoord lijkt te worden. Ongelijkheid in het onderwijs is groter dan ooit en ik maak me zorgen, grote zorgen. Want wat zien we nu echt van onze studenten, die thuis in de anonimiteit achter hun laptop zitten? Studenten en docenten verzuipen in het maar draaiende houden van de molen. Naar mijn mening verwaarlozen we onze studenten en docenten op deze wijze. Ik pleit voor wat je zegt en hoop dat dit signaal gehoord zal worden.

  6. Dank Wieteke, voor je mooie en ware woorden. Ik sluit me ook aan bij Serge: het is hoog tijd om ‘Overtref jezelf’ te vervangen door ‘Zorg goed voor jezelf’.

  7. Dank je wel Wieteke, ook ik kan mij helemaal vinden in wat je schrijft. Laat die hogesnelheidstrein een stoptrein worden want we verliezen te veel passagiers onderweg.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top