Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Corstin Dieterich is hogeschooldocent social work en (mede-)voorzitter van de medezeggenschap van ISO. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over wat hij ziet en hoort op school. Die deelt hij in dit blog.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Snowflake Mountain

Gepubliceerd: 4 July 2022 • Leestijd: 2 minuten en 8 seconden • Corstin

Donderdagochtend kwamen twee verschijnselen noodzakelijk en genadeloos in mijn brein bij elkaar en vormden daar één onvermijdelijke gedachte.

De avond ervoor keek ik naar de eerste aflevering van Snowflake Mountain – het eerste verschijnsel. Ik weet bij god niet meer waarom ik dat deed en ik laat het ook maar bij dat ene uurtje vol met zelfingenomen, theatrale uitbarstingen om het minste of geringste. Een groep jongeren met het tolerantieniveau van een landmijn moest een wandeling in een bos maken. Hoe dúrfden ze hen dat aan te doen! Ik vermoed dat mijn kat nog een rijker innerlijk leven heeft dan deze lawaaierige oppervlakkigheid.

De volgende ochtend werd ik wakker met een nieuwsbericht over een petitie die een aantal ouders was begonnen om op te komen voor hun bloedjes, die de ‘pechgeneratie’ wordt genoemd. Volgens een moeder – en medeopsteller van de petitie – werden de kinderen onrechtvaardig behandeld door de overheid. Ze maakte er een heel punt van dat de overheid had toegegeven dat het experiment met het afschaffen van de basisbeurs mislukt was en dat deze studenten proefkonijnen waren geweest, die nu gecompenseerd moesten worden. De studenten hadden noodgedwongen tórenhoge schulden opgebouwd buiten hun schuld om. Veel meer miljarden moesten naar deze studenten, want anders was het niet eerlijk.

Er is al een hoop gezegd over het feit dat de basisbeurs nou ook weer niet zó hoog was vroeger en dat compensatie van het volledige bedrag nog steeds niet het soort schulden waardoor je ‘met een 1-0 achterstand aan het leven begint’ zou afbetalen. Ook is er al gewezen op het feit dat de mensen die zichzelf ‘pechstudent’ noemen, helemaal niet zoveel pech hebben in hun leven. Ze hebben het relatief gezien best goed, met vaak een mooie baan in het vooruitzicht. En kijk ook even naar het relatief lage collegegeld dat we in Nederland hoeven te betalen. Als je bedenkt dat een jaar studeren rond de 10.000 euro kost en het collegegeld rond de 2.000 euro ligt, dan begrijp je hoeveel de samenleving al bijdraagt aan die opleiding.

Maar het gaat me nu even niet om het ontbreken van dit soort gegevens in het verhaal van deze mevrouw. Wat me opvalt is hoe deze ‘pechstudenten’ worden opgevoerd als een zielige groep mensen die iets verschrikkelijks wordt aangedaan. Dat is wat op donderdagochtend onherroepelijk samenviel in mijn brein: het hulpeloze gegil van een groep tieners die in paniek raken als ze het even zonder hun lipgloss of hun Gucci trui moeten doen en het gejammer van de ‘pechstudenten’ (of in ieder geval hun moeder) die denken dat ze op 1-0 achterstaan in het leven, omdat de wereld zich niet helemaal precies voegt naar waar zij vinden dat ze recht op hebben.

Ook in mijn werk als docent zie ik steeds meer studenten een klacht indienen. Steeds vaker krijg ik te horen dat een student het ‘niet eens’ is met een onvoldoende en daarbij geen andere argumentatie geeft dan dat het ‘zoveel moeite’ heeft gekost.

Als je het mij vraagt, dan zijn dit soort moeite en pech geen onrecht, maar hoort het gewoon bij het leven. Gebruik je studententijd liever om daar wat beter mee te leren omgaan.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Blog Corstin: Snowflake Mountain

  1. Hear, hear!
    Roerend met je eens Corstin. Daarnaast stip ik in gesprek met een student ook wel eens aan dat je de studie als een goede en heel rendabele investering kunt zien. Je hoeft er straks geen boterham minder om te eten met 30 jaar de tijd om terug te betalen en een rente van nogxsteeds 0%. Maar het lijkt soms of dingen geen moeite meer mogen kosten. Of als het dat wel kist, daar inderdaad minimaal gouden bergen tegenover moeten staan. Maar laten we niet vergeten van woe en hoe dit beeld en deze verwachting wordt mee gegeven. En dan te bedenken dat deze generatie het waarschijnlijk iets minder goed zal krijgen dan de vorige generatie na decennia van groei. Dat gaat nog wat vragen aan acceptatie en incasseringsvermogen….

  2. Nu wil ik toch wel even een lans breken voor deze generatie studenten, hoor. Het blijkt toch wel degelijk een probleem voor deze studenten te worden om straks bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten, omdat ze de studielening wel moeten opgeven bij de bank. Ook merk ik dat deze studenten, om de schuld zo laag mogelijk te houden, veel werken naast hun studie, wat leidt tot minder tijd voor hun studie en het opbouwen van een sociaal netwerk; investeringen waar je je verdere professionele leven iets aan hebt. Verder weerhoudt de lening sommige studenten ervan op kamers te gaan wonen terwijl de studententijd juist een uitgelezen periode is om zelfstandig te worden.

    En in dat laatste zit hem denk ik toch wel de crux. Want waarom laten deze studenten het protesteren en opkomen voor hun rechten over aan hun moeders? Zit het “snowflakeschap” niet meer in de opvoed- en begeleidingsstijl die ónze generatie hanteert? Creëren wij niet zelf de gevoelige en mopperende studenten door ze hun ontwikkeling naar zelfstandigheid juist te ontnemen met de keuzes die wij maken?

  3. Herkenbaar! Hoewel ik vind dat studenten gecompenseerd moeten worden voor het leenstelsel, is wat incasseringsvermogen wel op z’n plaats. Ik ga Snowflake Mountain zeker kijken! En de volgende dag de zweep erover.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top