Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Myrthe Metsch is kerndocent professionele identiteit bij de technische opleidingen van de Rotterdam Academy. Blogt over (leren) studeren en al het moois en lelijks wat daarbij komt kijken.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

‘Onze nieuwe eerstejaars zijn vlinders’?

Gepubliceerd: 22 December 2022 • Leestijd: 1 minuten en 45 seconden • Myrthe

Nu ben ik als voormalig communicatieprofessional niet vies van een beetje beeldspraak, maar van deze zin kreeg ik toch enigszins de kriebels. De zin stond in de speech van de vo-raad, waarin ze de nieuwe onderwijsvisie presenteerden. Een onderwijsvisie die, vrij vertaald, minder gestoeld was op kennisoverdracht en meer op ‘Bildung’ of ‘brede vorming’.

In dezelfde periode dat de vo-raad deze speech gaf, meldde minister Dennis Wiersma dat het aantal verplichte lesuren in het voorgezet onderwijs omlaag geschroefd zou worden. Geheel in lijn met het beleid van de laatste jaren. Nu ben ik de laatste die zal zeggen dat persoonsvorming niet een van de opgaven is van het onderwijs. Maar noem me ouderwets: ik denk dat onze ‘rupsen’ ook kennis en kunde nodig hebben, om al dan niet unieke vlinders te worden.

‘Onze’ eerstejaarstechnici zijn geen vlinders of rupsen of welk ander dier dan ook. Het zijn jonge mensen die soms gedesillusioneerd raken door de achterstand die ze hebben op het gebied van wiskunde en natuurkunde om goed door onze opleiding heen te komen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een rechtstreeks gevolg is van jarenlang beknibbelen op de curricula van het vo en mbo. En niet alleen op deze vakken; ik had hier ook Nederlands kunnen noemen. De woordenschat van onze technici in de dop is bedroevend laag en de schrijfvaardigheid ook.

Van nature ben ik meer een ‘het glas is halfvol’-type, maar de laatste jaren maak ik me ontzettend ongerust. Over onze maatschappij, over de keuzes die er wel of juist niet gemaakt worden. Over de kwaliteit van ons onderwijssysteem als geheel – of het gebrek eraan.

Dat begint al in het basisonderwijs en wordt prachtig geïllustreerd in de documentaire ‘Klassen’, waarin een aantal basisscholen in Amsterdam wordt gevolgd. Klassen is hierin een mooie dubbele term, want we zien verschillende groepen 8, maar vooral ook de klasse-verschillen. Wat mij echter met name opviel, was dat de groepen 8 uit de ‘hogere’ klasse echt onderwijs kregen. De groepen uit de ‘lagere’ klasse kregen, tsja, hoe zal ik dat zeggen … therapie.

Tegen populaire meningen en stromingen in pleit ik graag voor: minder expressie van je unieke zelf, minder aandacht voor gevoeligheden, minder sociale vaardigheidstraining. En voor meer kennis, meer uitdaging, training van de hersenen, omgaan met uitdagingen, creativiteit, en oorspronkelijkheid in denken.

Laten we onze kinderen leren dat ze allemaal stuk voor stuk kinderen zijn. Jonge mensen, die door kennis en kunde een goed stel hersens kunnen ontwikkelen, waardoor ze een stevige basis hebben om op terug te vallen.

Wie weet wat er dan ontpopt.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Blog Myrthe: ‘Onze nieuwe eerstejaars zijn vlinders’?

  1. Ik ben het helemaal met je eens Myrthe!
    ‘Bildung’ en ‘brede vorming’ zijn begrippen die vaak helemaal niet uitgelegd worden.
    Ze werken dan mystificerend. En in die dikke mist wordt het onderwijs dan helemaal uitgekleed.

    Erich Fromm zei het al: om het economische (kapitalistische) systeem zo ‘smooth’ mogelijk te laten lopen, hebben we mensen nodig die zo leeg en zo flexibel mogelijk zijn. Zo zie ik de beweging die afstand doet van kennisoverdracht. We geven niets meer, maar kijken liever naar wat er ‘uit henzelf komt’.

    Hopelijk blijven we bij Hogeschool Rotterdam die weerstand nog wel opzoeken. Niet te ‘smooth’ alsjeblieft.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top