Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Myrthe Metsch is kerndocent professionele identiteit bij de technische opleidingen van de Rotterdam Academy. Blogt over (leren) studeren en al het moois en lelijks wat daarbij komt kijken.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Blog

Wil je gelijk hebben of wil je wat leren?

Gepubliceerd: 24 November 2022 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Myrthe

Ik hoor het mezelf in volle frustratie tegen een student zeggen. We zijn al bijna een uur aan het hakketakken en het gesprek gaat nergens heen. Het zet me aan het denken over feedback en het (leer)effect ervan. Feedback, feedup en feedforward: het is van essentieel belang in ons onderwijs en toch lijkt het de student regelmatig niet te bereiken.

Als ik terugdenk aan mijn eigen studie en loopbaan, zijn er twee momenten waarop ik een enorme spiegel voorgehouden kreeg. Tot op de dag van vandaag maken die momenten mij een betere professional. Op die momenten zelf zag of voelde ik dat echter totaal niet zo.

Het eerste moment was op de pabo toen ik 16 was en blijkbaar geschikt werd geacht om voor een kleuterklas en een groep acht te staan. Tijdens een lesbezoek zei mijn coach tegen mij: ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’

Het tweede gebeurde een paar jaar later. Ik was ongeveer 24 en werkte bij een groeiende startup. Ik had hard gewerkt en had de stille hoop dat dit tijdens mijn beoordelingsgesprek gehonoreerd zou worden met salarisverhoging. Er kwam niks. Ik stond op en liep de kamer uit. Met mijn hand aan de deurknop vroeg ik: ‘Ehm, zit er ook een salarisverhoging in?’

Het antwoord: ‘Zodra je stopt met Calimeroën.’

Ik denk niet dat de feedbackgevers zich bewust waren van welke lessen ze mij op dat moment meegaven. Ze zagen iets wat overduidelijk bij mij nog in mijn blinde vlek zat, maar ze plantten een zaadje naar bewustwording. Dat is denk ik wat je wil bereiken met feedback, zeker als het gaat om feedback op ‘zelfniveau’. Ook als de ontvanger nog niet echt ontvankelijk lijkt te zijn voor jouw al dan niet zorgvuldig geformuleerde boodschap.

Of feedback zin heeft en dus bijdraagt aan het leerproces van de student is van veel factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld of de timing juist is. En of je de juiste snaar weet te raken. Dan mag het best een beetje pijn doen of wrijven. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.

Als je de ontvanger bent van feedback, heeft dat tot gevolg dat je van je eigen GROTE GELIJK moet afstappen. En dat je inziet dat er misschien andere waarheden zijn die je verder kunnen brengen. Kap dus met het ‘Ik is klein’-gedrag en zie het als een cadeau dat je voor vol genoeg wordt aangezien om er mee te dealen.

Feedback ontvangen, het is niet niks. En in het slechtste geval moet je er nog wat mee ook.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Blog Myrthe: Wil je gelijk hebben of wil je wat leren?

  1. Goede blog! Super interessant onderwerp ook. En wat een kunst inderdaad om het te ontvangen – zeker als het schuurt – er niet direct op te reageren met ‘ja, maar’ of de Calimero-reactie. Zeker nu in een wereld waarin het lijkt dat de lontjes enkel korter geworden zijn, mensen nog meer een eigen gelijk aanhangen en iedere een eigen kant op polariseren. Wat voor mij een gamechanger is geweest, is om altijd de feedbackregels te hanteren. 1) benoem de feitelijke situatie, 2) verwoord jouw gevoel/gedachten daarbij 3) formuleer een positieve wens gericht op de toekomst. Ik heb gemerkt dat je dan zelfs de lastigste boodschappen toch goed kwijt kunt bij de ander.

  2. Fijn blog weer, Myrthe. Het echte inzicht komt pas achteraf.

    Maar eisen dat een werknemer moet stoppen met Calimeroën om voor salarisverhoging in aanmerking te komen is behoorlijk manipulatief als je het mij vraagt. En tegenstrijdig. Je moet stoppen met calimero-gedrag om bevestiging (in dit geval in de vorm van salarisverhoging) te krijgen.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top