Begin van dit collegejaar pleitte ik in een blog weer eens voor het vervangen van de slogan ‘Overtref Jezelf’. Toen ik daar met Ron Bormans over in gesprek ging, nodigde hij me uit maar eens wat reuring te veroorzaken om na te gaan hoe anderen daar over denken. Missie geslaagd?
Ja en nee. Maar dat straks. Want wat gebeurde er in de tussentijd? Er kwamen – vooral via LinkedIn – veel reacties op mijn initiële blog. Zo’n 70 procent van de mensen die op de blog reageerden, was het eens met de suggestie dit 14 jaar oude onding naar zolder te verwijzen. Die andere 30 procent vond dat niet per se nodig maar stond ook zeker niet afwijzend tegenover verandering. Vooralsnog bleek in geen van de gevallen iemand zeer gehecht aan de leus.
Hierna volgde een artikel in Profielen waarbij de stelling “De leus ‘Overtref Jezelf’ is dringend aan vervanging toe” werd voorgelegd aan een aantal studenten en medewerkers. Dat leverde een gelijksoortig beeld op.
Dat er inmiddels reuring was ontstaan, bleek ook toen – in voorbereiding op de nieuw vast te stellen strategische agenda – tafelgesprekken werden georganiseerd en gefilmd over een aantal thema’s, waaronder de huidige pay-off. Ik werd hier samen met collega en partner in crime Karine Vinhuizen voor uitgenodigd, net als meerdere studenten en docenten. Wederom dezelfde geluiden.
Omdat de stelling ook de deur opent om na te denken over ‘wat dan wel?’, was het opvallend dat nagenoeg iedereen in een eventuele nieuwe pay-off aspecten terug wil zien als verbinding, inclusie, mogen vallen en opstaan, een warm welkom en authenticiteit. Nadat we ook een brainstorm organiseerden met een aantal collega’s over de vraag hoe we met de eerste uitkomsten vervolgonderzoek zouden kunnen doen, rapporteerde ik de eerste bevindingen en ideeën aan Heleen Balm, communicatieadviseur van CCS die ook de tafelgesprekken voorzat.
Zij vertelde me dat de reuring zijn vruchten lijkt af te werpen. Ook de afdeling marketing & communicatie (CcS) waarvoor zij werkzaam is, deelt de behoefte om de (merk)identiteit van onze hogeschool aan te scherpen. Dit loopt samen op met de ontwikkeling van de strategische agenda. In het najaar worden verdere gesprekken met studenten en medewerkers georganiseerd voor de verdieping in de identiteit van de hogeschool en een passende belofte. De belofte wordt al dan niet vertaald naar een motto. ‘Overtref Jezelf’ staat daarbij ter discussie, maar is nog niet bij voorbaat afgeschreven.
Goed nieuws. Echter: al onze ideeën voor verder onderzoek zouden dit proces dus kunnen doorkruisen en onbedoeld voor verwarring en onduidelijkheid kunnen zorgen. Kortom: ‘laat (voorlopig) los’. Lastig, maar wel begrijpelijk. Missie nog niet geslaagd. Dus ik ben en blijf een luis in deze pels.
Overtref jezelf deze zomer in rust, plezier en mooie momenten!
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
“Niet lullen maar poetsen”
lijkt mij voor HR de enige juiste ” wapenspreuk”. Rotterdamser dan Rotterdams, eerlijk, een vette knipoog naar al die jaren ’90 – achtige lege powerkreetjes (‘ let’s make things better’ etc.). Toont zowel kracht als kwetsbaarheid. Echt! Doen!
Roon Bakels LERO biologie. Nu heb je de kans.