Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
8 oktober 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Maak post-corona weer verbinding met de student. Maar hoe?

Gepubliceerd: 20 May 2022 • Leestijd: 2 minuten en 44 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ze mogen weer, maar ze zijn er niet. Of ze zijn er fysiek wel, maar of ze er echt ‘bij’ zijn? Ook docenten van de Rotterdam Academy vragen zich af hoe ze (weer) in verbinding komen met de student. Voor een inspiratiesessie nodigden ze daarom Miek Crouzen (psycholoog en trainer bij Youngworks) uit.

Miek Crouzen aan het woord

‘Docenten die voor corona al een verbinding met hun studenten hebben gemaakt, hebben een voorsprong’, vertelt Crouzen die tijdens de sessie en ook nu de aanwezige docenten naar hun eigen jeugd laat kijken. ‘Met welke volwassene voelde jij je verbonden?’, vraagt ze de zaal. Mogelijk is dat een docent die net even wat meer over zichzelf vertelde dan andere docenten.

‘Oefen jezelf in kwetsbaarheid’, adviseert Crouzen even later. ‘Deel iets over jezelf. Vertel bijvoorbeeld dat je het zelf ook pittig vindt om niet meer online thuis te werken maar weer op locatie.’

Bellen, mailen, Whatsappen…

Maar wat te doen met de studenten die niet op komen dagen? De trainer geeft de docenten in de zaal een opdracht mee die ze nu met de docent naast zich moeten bespreken: ‘Bij welke jongere ga jij komende week inchecken?’ Twee collega-docenten hebben een heel lijstje, vertellen ze. De studenten gaan gebeld worden. ‘Want mailen gaat niet werken.’ Crouzen: ‘Bellen wel dan? Drukken ze je niet weg? Misschien eerst een whatsapp-bericht met de mededeling dat je gaat bellen?’

Een ander, it-docent, vertelt over een collega die samen met studenten regelmatig in een online game zit, en hen via daar spreekt ‘terwijl ze gamen’.  ‘Ieder z’n eigen manier’, concludeert Crouzen instemmend.’

‘Maak het menselijk en open’

Het is niet erg om soms af te stappen van de formele weg. Als een student er had moeten zijn, kun je hem belerend toespreken maar het hoeft niet. Crouzen: ‘Je kunt ook zeggen “Ik ga je geen sanctie geven maar ik maak mij zorgen over jou”. Maak het menselijk en open.’

Van een sanctie is natuurlijk alleen sprake bij een aanwezigheidsplicht. Crouzen: ‘Als je je als docent afvraagt waarom ze niet meer komen, moet je je dus eerst afvragen of dat een keuze is. Als ze niet aanwezig moeten zijn, kunnen ze een keuze maken waar je het niet mee eens bent. We moeten allemaal weer wennen. Ga daar het gesprek over aan! We hebben in coronatijd gezien dat online onderwijs mogelijk is. Waarom zou je dan voor een half uurtje naar school gaan?’ Dat laatste is geen onlogische vraag, wil Crouzen maar zeggen.

‘Betrek studenten die er wel zijn’

Nog een tip voor als er maar enkele studenten in de klas zitten, studenten die zo’n lege klas, vertelt een docent, zelf ook vervelend vinden: ‘Betrek hen erbij. Vraag of ze het nummer hebben van een klasgenoot die er niet is, en vraag hen om die klasgenoot te benaderen.’

Miek Crouzen vertelt over het volwassen worden, dat je brein zich tot ongeveer je 25-ste ontwikkelt en dat jongeren over het algemeen minder zijn van het risico’s inschatten, plannen en reflecteren. Is dat de ‘Generatie Z’, waar de inspiratiesessie over gaat? Crouzen: ‘Generatie Z wordt gezien als vreemde diersoort. Maar dat is het niet, een groot deel is hetzelfde als de jeugd van andere generaties. Een deel wordt bepaald door hoe de wereld eruitziet. Het jong zijn in deze tijd, met internet, smartphones, een pandemie, veel keuzes et cetera.’

‘Ik wil het nu!’

Door de digitalisering is bereikbaarheid de norm geworden. Crouzen: ‘En alles kan ‘on demand’. Boodschappen bij Gorrilas, films op Netflix: “Ik wil het nu!”. Misschien kan er ook op school veel meer on demand, vraagt Crouzen zich hardop af. ‘Laat studenten daar vooral over meedenken. En doe tegelijk aan verwachtingsmanagement.’

Maar moet je daar als oudere docent aan meewerken?, wordt er gevraagd. ‘Zeker niet’, reageert Crouzen. ‘Doe’, herhaalt ze, ‘aan verwachtingsmanagement. Maar als je er wel aan meewerkt, zullen studenten wel voor jou kiezen.’

Tekst en foto: Jos van Nierop

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top