Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
5 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Corstin Dieterich is hogeschooldocent social work en (mede-)voorzitter van de medezeggenschap van ISO. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over wat hij ziet en hoort op school. Die deelt hij in dit blog.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Apocalypse now

Gepubliceerd: 28 November 2023 • Leestijd: 2 minuten en 19 seconden • Corstin

Tegen de achtergrond van het einde van de wereld is het lastig kalm te blijven. Als de apocalyps ophanden is, verdwijnt elke nuance. Met een uitzicht op totale aftakeling en destructie worden tegenstellingen scherper, vooral die tussen wij en zij.

Neem het stijgen van de gemiddelde temperatuur op aarde. We kunnen dat zelf ervaren en we zien de gevolgen daarvan. Maar alsof dat op zichzelf niet al genoeg is, krijgen we daar allerlei verhalen bij die waarschijnlijk bedoeld zijn om ons aan te sporen om Het Goede te doen, maar ik twijfel of ze dat wel echt doen.

Het is een welhaast religieus verhaal dat we te horen krijgen. Zulke verhalen bevatten steeds dezelfde elementen. Er staat ons een catastrofe te wachten waar we door onze eigen schuld op afstevenen. Schuld is altijd een belangrijk element; waar schuld is daar is ook verlossing. En een verlosser, iemand die ziet wat niemand anders nog ziet en de weg wijst. Er zijn tekenen des tijds. Oude profetieën hebben die al aangekondigd en actuele data bevestigen wat we al wisten dat zou gaan gebeuren. In het verhaal is ook al duidelijk wat we wel en vooral ook niet moeten doen om bij de good guys, de uitverkorenen, te horen. En er worden verhaaltjes verteld over welk paradijs we zijn verloren. Denk aan de geromantiseerde beelden van indigenous people die in tegenstelling tot ons in volmaakte harmonie met de natuur leven. En tenslotte de hemel die ons (of nou ja, alleen de goeien dan) wacht ná de ineenstorting van de wereld (meestal een utopische fantasie waar iedereen op een onwaarschijnlijke manier veel gelukkiger is dan dat we nu zijn).

Het komt me allemaal erg bekend voor: het einde der tijden werd vroeger ook al aangekondigd. In de kerk waar ik kwam werd het gepredikt. Het kon niet lang meer duren, werd mij steeds op het hart gedrukt: de Grote Finale waarin duidelijk zou worden wie gelovig was en wie niet. En het was je geraden dat je bij de goeien zat, want anders … Ik heb kunnen oefenen in apocalyptisch denken, zullen we maar zeggen.

En in mijn tienerjaren stond het omineuze jaar 2000 ook nog eens voor de deur. Het jaar waarin alle systemen zouden crashen en de samenleving in digitale chaos zou vervallen. Maar dat gebeurde allemaal niet. De tijd tikte daarna rustig verder, zodat we ons een nieuwe eindtijdfantasie konden aanmeten. Een nieuwe bloedrode horizon waartegen ons eigen gelijk heerlijk scherp kon afsteken. Herinner je je 11 september 2001 nog en de retoriek die ons van de ene oorlog naar de andere begeleidde?

Het is eigenlijk steeds hetzelfde verhaal, alleen het onderwerp verandert. Dit is denk ik onze manier om onszelf te begrijpen. Onze manier om houvast te vinden in een wereld vol met tegenstrijdigheden. Het probleem is alleen dat om jezelf voor te stellen dat jij en ‘jouw soort mensen’ aan de goede kant van de geschiedenis staan, je je ook moet voorstellen dat anderen aan de verkeerde kant staan. Hoe nederig en tolerant je ook denkt te zijn, dit heeft al een kiem van geweld in zich.

Het lukt me – gek genoeg – om kalm te blijven, ook al is er genoeg om je zorgen om te maken. Maar de urgentie van een apocalyps voel ik niet, omdat ik weet dat deze weer voorbij zal gaan om plaats te maken voor een nieuwe. In de tussentijd hoop ik dat onze fantasie de boel niet nog erger maakt dan het al is.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Blog Corstin: Apocalypse now

  1. Het verschil tussen vroegere (imaginaire) apocalypsen en de huidige klimaatcatastrofe is dat onze beschaving ineen dreigt te storten. En dat is, helaas, een wetenschappelijke zekerheid, tenzij we radicaal in actie komen. Dus ik hoop dat je iets meer urgentie begint te voelen, Corstin.

  2. Trots kan ik vermelden dat ik sinds mijn geboorte in 1996 al de nodige rampen heb overleefd.

    – De onvermijdelijke “millennium bugg”
    – De derde wereldoorlog na 11 september 2001
    – Het zwarte gat dat ontstond door de deeltjesversneller in 2008
    – Het einde van de Maya kalender op 21 december 2012
    – De Covid-19 pandemie met het “gevaarlijkste virus dat de wereld ooit heeft gekend”

    Als je de paniekzaaierij gelooft, zou ik simpelweg een superheld moeten zijn dat ik bovenstaande 5 doemscenario’s allemaal heb weten te overleven!

    En dit jaar maakte ik op de Filipijnen een aarbeving mee met een kracht van 4.7 op de schaal van richter. Hoewel deze sterkte wekelijks voorkomt op de Filipijnen, en deel uit maakt van het gebruikelijke leven daar, wist ik het al wel: WE GAAN ALLEMAAL DOOD!!!

    En je raad het al, zelfs de schuddende hotelkamer overleefde ik gewoon!

  3. @ Okke. Volgens dezelfde wetenschappers is het zelfs al telaat. Is het dan echt nodig dat we in Nederland onszelf financieel/maatschappelijk uitbuiten en moeilijk maken (problemen zat) om volgens dezelfde wetenschappers de tempratuur terug te brengen met 0,0035 graden celcius?
    Dan verdoemen we onzelf, en de mensheid ondertussen alsnog ten onder..

    @Yoeri. Haha klopt helemaal, je vergeet echter de ijstijd die in 2007 zou beginnen, zie Al Gore.

  4. @Okke Mijn punt is niet zozeer dat onze beschaving niet ineen zou storten. Dat wil ik best geloven. Het is vaker gebeurd. Ik ben er alleen niet zo zeker van dat ‘de wetenschap’ daar zo zeker over is. In de wetenschap worden meestal veel genuanceerdere uitspraken gedaan, die vervolgens opgeblazen worden tot groteske scenario’s.

    Maar mijn punt is dus niet dat we onverschillig moeten zijn, of dat we net moeten doen of er niets aan de hand is. Wat ik wilde zeggen is dat er altijd iets aan de hand is en dat er steeds religieus aandoende verhalen omheen wordt verteld. Die verhalen sporen ons aan tot urgentie én ze vertellen ons wat we in alle urgentie zouden moeten doen. Ze dringen ons een bepaalde oplossing op waar we heilig in zouden moeten geloven.

    Ik denk echter dat we helemaal niet precies kunnen weten wat de toekomst ons gaat brengen en ook niet welke ‘oplossing’ ook daadwerkelijk iets zou oplossen. Sterker nog: dat soort oplossingen dragen meestal de volgende catastrofe al in zich.

  5. @Yoeri hahahahaha we zijn inderdaad allemaal helden

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top