Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Okke de Jong is hogeschooldocent en coördinator van het Excellentieprogramma van de Rotterdam Academy. Daarnaast is hij startup coach voor de Startup Academy. Hij schrijft graag over zijn studenten, de vele facetten van het docentschap en zichzelf. Eerdere blogs van Okke vind je hier. 

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Rechten en plichten

Gepubliceerd: 20 June 2024 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Okke

Als docent wil ik graag mijn vakkennis overbrengen op mijn studenten. Ik ben intrinsiek gemotiveerd om ze goed voorbereid de arbeidsmarkt op te sturen. Soms ben ik zo gedreven dat ik ze met hun snufferd in hun studieboek wil duwen. Maar dat gaat nogal lastig als ze niet aanwezig zijn in mijn les.

Gelukkig gaan we onze studenten komend studiejaar dwingen om voor sommige vakken verplicht aanwezig te zijn. Wat hoogstwaarschijnlijk tot meer studiesucces gaat leiden. Want studenten hebben weliswaar rechten, maar de nadruk komt nu meer te liggen op de plichten. Die ze dus ook hebben.

Studenten zeggen vaak dat ze al collegegeld betalen. Dat het dus hun eigen keus is om aanwezig te zijn. Dat het hun eigen verantwoordelijkheid is. Echter: het merendeel van hun studiekosten wordt door de belastingbetaler opgehoest. Daar mag dus best wat tegenover staan. Bovendien dringen de betere studenten vaak aan op het verplicht stellen van bepaalde lessen. Het leerrendement ligt immers hoger als student naar de lessen komen. En het is maar zeer de vraag of studenten die verantwoordelijkheid aankunnen. Ik heb maar al te vaak gehoord dat er een afspraak met een nagelstudio was. Dat het vlak na carnaval was. Dat een hamster ziek was. En studenten zijn statistisch gezien opvallend vaak ziek, zwak of misselijk. Niet erg professioneel, zeker niet voor beroepsonderwijs. Of verantwoordelijk.

Natuurlijk moeten we het voor studenten de moeite waard maken. Onze lessen moeten iets toevoegen. We moeten geen powerpoints voorlezen of niets nieuws vertellen. Maar onderwijs is niet snackable. Het is een wisselwerking: je leert pas echt iets als je je huiswerk hebt gemaakt, inhoudelijk aan een discussie bij kan dragen, de moeite neemt om je vak te leren. Alleen dan kan een les verdieping bieden. Alleen dan kan je je scherpen aan de ervaring van je docent. Alleen dan wordt het echt leuk.

En onderwijs draait niet alleen om kennis. Het draait vooral om binding. Het eerste wat je leert als docent is dat je contact met je klas moet leggen, voordat je inhoudelijk de diepte ingaat. Ja, dat lulpraatje over Feyenoord is belangrijk. Of dat geklaag over de DUO. Of samen lachen om de gekkigheid in de wereld. En die binding is ook voor ons docenten de krent in de pap. We zijn geen onderwijsrobots. Ook wij willen verbinding. Wij willen volle klassen, levendige discussies en diepgang.

Ik kijk uit naar volgend studiejaar. En heus niet alleen om mijn studenten iets meer discipline op te leggen. Ik zie vooral uit naar nog meer studenten, hun inzichten, hun feedback en hun levenslust.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Blog Okke: Rechten en plichten

  1. En als ik er dan zelf nog een schepje bovenop mag doen:

    Groepswerk, en dan groepsgenoten hebben die nooit naar de les komen en alleen even kort via een appje wat afspraken willen maken. Hoe ga je daarmee om?

  2. Als student was ik fel tegen aanwezigheidsplicht; ik was immers al volwassen en kon dat zelf prima bepalen. En als ik verantwoordelijk moest zijn voor mijn eigen beslissingen als volwassene, was dat ook precies wat ik dan wilde, niet half om half.

    Nu ik achteraf terugkijk op die periode, en mijn (gebrek aan) persoonlijke discipline, vraag ik me niet af of sommige zaken beter zouden zijn gegaan met een aanwezigheidsplicht. Inmiddels heb ik ook geleerd dat de prefontale cortex, waar dergelijke beslissingen plaatsvinden, rond de 25e pas volgroeid is. En dat is gemiddeld; het schijnt dat de ontwikkeling van mannen een jaartje achterloopt op die van vrouwen omtrent plannings- en organisatievaardigheden.

    Misschien kan een beetje plichtsgebondenheid dus geen kwaad.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top