Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Redactioneel commentaar: Profielen valt nu onder ‘marcom’, is dat erg?

Gepubliceerd: 11 March 2024 • Leestijd: 3 minuten en 0 seconden • Nieuws

Sinds 1 maart valt Profielen onder de afdeling marketing en communicatie. De redactie behoudt haar statutaire onafhankelijkheid, dus in dat opzicht verandert er formeel niets. Toch hadden we de overstap liever niet gemaakt.

Laten we realistisch zijn: van de 44.000 medewerkers en studenten die de HR bevolken, zal vast niemand – letterlijk of figuurlijk – wakker liggen van deze op het oog kleine organisatorische ingreep. Behalve de redactie van Profielen zelf dan. Want ‘vallen onder marketing en communicatie’ klinkt in de oren van een journalist als ‘vallen onder Intratuin’ in de oren van een boswachter.

Profielen is het onafhankelijke medium van de Hogeschool Rotterdam voor nieuws, achtergronden en opinie. Redactieleden zijn bij de hogeschool in dienst, maar hebben vanuit het redactiestatuut de opdracht om onafhankelijke journalistiek te bedrijven over diezelfde hogeschool. Daarbij volgen we de journalistieke werkwijze: we doen gedegen onderzoek naar feiten, passen hoor en wederhoor toe, gaan vertrouwelijk om met bronnen en opereren met open vizier. De uitkomst van dat journalistieke proces kan een artikel zijn dat kritische noten kraakt over dingen die spelen op de hogeschool.

Zoals gezegd: De Hogeschool Rotterdam betaalt de Profielen-redactie hiervoor, kritische verslaggeving hoort bij onze taken. Waarom zou je zo’n luis in de pels in je eigen gelederen willen? In deze tijd van intensief corporate reputatiemanagement wekt dat soms verbazing.

Noem ons ouderwets, maar wij hangen erg aan onze luis-in-de-pels-functie. We geloven  dat organisaties beter worden van transparantie; dat komt de besluitvorming en de interne democratie ten goede. We geloven in de noodzaak van interne tegenspraak. Zeker mensen aan de top van een organisatie krijgen in de regel veel bijval. Niets ten nadele van die toppers of van de bijvallers – zo werkt het nu eenmaal – maar van tegenspraak worden beslissingen wel vaak beter.

De drang om ergens iets aan te verbeteren is bovendien minder groot als manco’s niet door iemand worden benoemd. Wij van Profielen zijn zo iemand, net als afdelingen met een controlerende of kwaliteitsborgende functie. Dat onze bevindingen uiteindelijk ‘op straat liggen’ (onze website is niet intern en ons blad kan overal terechtkomen) maakt het soms extra ingewikkeld, zowel voor de hogeschool als voor de redactie.

Hoe onafhankelijk zo’n door de hogeschool betaalde redactie precies moet zijn is dan ook vaak voer voor discussies. Door Profielen gepubliceerde of nog niet gepubliceerde artikelen hebben in het verleden regelmatig tot conflicten geleid tussen redactie en HR-bestuur.

Omdat die onafhankelijkheid zo kwetsbaar is, vindt de redactie een organisatorische verhuizing naar marketing en communicatie in de basis geen goed signaal, en trekken we een wenkbrauwen op als er over ‘samenwerking’ tussen marcom en Profielen wordt gesproken.

Maar zoals we in een nieuwsbericht schreven, is het besluit genomen en de nieuwe situatie een feit. We hebben het ermee te doen. Enerzijds omdat we weinig formele verzetsgronden hadden: het is geen ‘echte’ reorganisatie, er vallen geen gedwongen ontslagen, onze statutaire onafhankelijkheid wordt niet betwist. Anderzijds omdat we met zowel het college van bestuur als de directeur van CcS gesprekken hebben gevoerd waarin we vertrouwen kregen dat men onze missie om de onafhankelijkheid van Profielen te beschermen serieus neemt.

De redactie heeft tegenover het cvb de wens geuit om het redactiestatuut te verbeteren, zodat in de nieuwe situatie de onafhankelijkheid van Profielen duurzaam beschermd wordt. De kring van hoofdredacteuren (een overlegorgaan van alle universiteits- en hogeschoolbladen) stelt momenteel een advies op voor een ‘robuust redactiestatuut’ voor deze media, dat we bij die update van het statuut kunnen raadplegen. Het cvb heeft gezegd daar open voor te staan en wacht een voorstel van de hoofdredacteur af.

Ook op onze vraag om versterking van onze eigen digitale publicatiemiddelen is constructief gereageerd. We willen niet in een situatie komen dat we afhankelijk zijn van ‘corporate’ kanalen, met een sluiswachter van ‘marketing’ aan de knoppen. Daar is begrip voor.

Dat de hogeschool met Profielen haar eigen kritiek organiseert is een goede zaak; laten we dat ook benoemen. Niemand verplicht een hogeschool een onafhankelijk medium te hebben (zoals het hebben van medezeggenschap bijvoorbeeld wel bij wet verplicht is.)

De hogeschool stelt zichzelf hiermee kwetsbaar op, met het idee dat transparantie en kritische geluiden uiteindelijk ten goede komen aan de hogeschool: de kwaliteit van bestuur, onderwijs, onderzoek. Want al zijn we soms – vanuit onze rol – best lastig uiteindelijk dient ook Profielen dat belang. Onder marketing en communicatie zullen we dat ook blijven doen, nog net wat scherper gefocust op onze onafhankelijke positie.

Namens de redactie,
Edith van Gameren, waarnemend hoofdredacteur

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Redactioneel commentaar: Profielen valt nu onder ‘marcom’, is dat erg?

  1. Tjonge. Ik vind dit een enorme move. Ik kan me heel goed voorstellen dat er wat wenkbrauwen in een frons schieten.

  2. Op zich zou het niet uit moeten maken waar je bureau staat. Ik werk zelf als Recruiter en val as we speak op dit moment onder de communicatieafdeling van mijn werkgever. Dat heeft zijn nadelen (een minder korte lijn met HRM in voorkomende gevallen) maar ook zijn voordelen (gemakkelijker wervingsmomenten creëren). Zo kan het vallen onder de Teamleider Content & Platformen ook voordelen opleveren, te meer omdat zij voormalig hoofdredacteur is en dus kan snappen ‘waar voor haar de grens ligt’ en zich dus puur bekommerd om ‘de zakelijke kant’ zoals advertentieverkoop en ‘het gemakkelijk loskrijgen van extra budget’.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top