#EU-fail: make-up en wetenschap
Gepubliceerd: 26 June 2012 • Leestijd: 0 minuten en 50 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een reclamefilmpje van de Europese Commissie met lipstick, jurkjes en hoge hakken heeft voor zoveel ophef gezorgd dat het offline is gehaald. De campagne was niet bedoeld om cosmeticagebruik te promoten, maar wetenschap als ‘a girl thing’.
Al jaren wordt er van alles geprobeerd om meisjes te interesseren voor bèta- en technische studies, omdat zij nog steeds flink in de minderheid zijn. Vrijdag lanceerde de Europese Commissie daarom de campagne ‘Science: it’s a girl thing’. Een reclamefilmpje en website moeten meisjes overhalen: wetenschap is best sexy en make-up wordt in een laboratorium ontwikkeld.
Kritiek
Op twitter stroomde de kritiek binnen: seksistisch, beledigend en geldverspilling. Vrouwelijke wetenschappers gingen twitteren met de hashtag #realwomanofscience. Daarop haalde de Europese Commissie het promo-filmpje offline. Ook liet ze via haar twitter-account weten een twitterlijst met ‘real woman in science’ te willen aanleggen: 'OK scientists, we've heard you and we want to keep hearing you: Help us build a list of #realwomeninscience.'
Lippenbalsem maken
Er zou geen sprake zijn van een vooropgezette actie om publiciteit te genereren, laat de Europese Commissie verder op twitter weten. De ‘it’s a girl thing’-campagne wordt zonder reclamefilmpje voortgezet. Zo gaat er dit jaar een mobile expo truck rondrijden door Europese landen. In de vrachtwagen, die onder meer Rotterdam en Amsterdam zal aandoen, kunnen meisjes bijvoorbeeld hun eigen lippenbalsem maken. Ook zullen vrouwelijke wetenschappers op scholen vertellen over hun werk.
HOP, Marijke de Vries
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top