Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

#EU-fail: make-up en wetenschap

Gepubliceerd: 26 June 2012 • Leestijd: 0 minuten en 50 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een reclamefilmpje van de Europese Commissie met lipstick, jurkjes en hoge hakken heeft voor zoveel ophef gezorgd dat het offline is gehaald. De campagne was niet bedoeld om cosmeticagebruik te promoten, maar wetenschap als ‘a girl thing’.

Al jaren wordt er van alles geprobeerd om meisjes te interesseren voor bèta- en technische studies, omdat zij nog steeds flink in de minderheid zijn. Vrijdag lanceerde de Europese Commissie daarom de campagne ‘Science: it’s a girl thing’. Een reclamefilmpje en website moeten meisjes overhalen: wetenschap is best sexy en make-up wordt in een laboratorium ontwikkeld.

Kritiek
Op twitter stroomde de kritiek binnen: seksistisch, beledigend en geldverspilling. Vrouwelijke wetenschappers gingen twitteren met de hashtag #realwomanofscience. Daarop haalde de Europese Commissie het promo-filmpje offline. Ook liet ze via haar twitter-account weten een twitterlijst met ‘real woman in science’ te willen aanleggen: 'OK scientists, we've heard you and we want to keep hearing you: Help us build a list of #realwomeninscience.'

Lippenbalsem maken
Er zou geen sprake zijn van een vooropgezette actie om publiciteit te genereren, laat de Europese Commissie verder op twitter weten. De ‘it’s a girl thing’-campagne wordt zonder reclamefilmpje voortgezet. Zo gaat er dit jaar een mobile expo truck rondrijden door Europese landen. In de vrachtwagen, die onder meer Rotterdam en Amsterdam zal aandoen, kunnen meisjes bijvoorbeeld hun eigen lippenbalsem maken. Ook zullen vrouwelijke wetenschappers op scholen vertellen over hun werk.

HOP, Marijke de Vries

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top